پیام سپاهان

آخرين مطالب

معصومه گودرزی تاکید کرد: تلاش برای احیای فرهنگ‌های فراموش‌شده در هفته فرهنگی اصفهان فرهنگی

معصومه گودرزی تاکید کرد: تلاش برای احیای فرهنگ‌های فراموش‌شده در هفته فرهنگی اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان گفت: برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان باعث دیده شدن و اعتبار بخشیدن به سرمایه‌های مناطق می‌شود که در پی آن نیازهای جامعه محلی بهتر تأمین می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان از نگاه صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، به‌عنوان یک آرمان‌شهر در برهه‌های مختلف تاریخی شناخته می‌شود، از «سفرنامه شاردن» گرفته تا سفرنامه معروف ناصرخسرو، این شهر را سرتاسر شگفتی و اعجاز نام‌برده‌اند و در بین شهرهای کشور از تاریخ، فرهنگ و تمدن ویژه آن یاد می‌کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
هرچند این شهر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و شاید نیاز به معرفی نداشته باشد، اما نمی‌توان از کارکردهای و سیاست‌گذاری به‌روز مدیریت شهری در کشور و جهان در معرفی آن غافل بود، بنابراین نیاز است که همپای سیاست‌گذاری‌های و متد شهری جهان برای معرفی ظرفیت‌های خود به سایر شهرها به‌ویژه شهروندان استفاده کند.
یکی از این سیاست‌گذاری و برنامه‌ها، اجرای هفته فرهنگی شهر است، هفته‌ای که در آن هر شهر با اجرای برنامه‌ها و رویدادهای متنوع در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های فرهنگ و هنر، سعی در معرفی ظرفیت‌های خود به شهروندان و سایر شهرهای کشور و جهان دارد.
خبرگزاری ایمنا در راستای رسالت فرهنگی خود به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان (سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه)، در گفت‌وگو با متولیان امر و صاحب‌نظران به بررسی ظرفیت‌ها و کارکردهای این هفته برای شهر اصفهان پرداخته است.
اهمیت برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان معصومه گودرزی، دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیش از آنکه به اهمیت برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان پرداخته شود باید به مفهوم این رویداد این هفته پرداخته شود درواقع رویدادها جشن‌های خاصی هستند که در مکان و زمان خاصی به‌وسیله‌ی مؤسسات دولتی، عمومی و سازمان‌های خصوصی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌شوند و شامل فعالیت‌های مختلف است. رویدادها یک محرک مهم در توسعه گردشگری بشمار می‌آیند و نقش برجسته‌ای در توسعه و برنامه‌های بازاریابی دارند.
وی افزود: رویدادهای فرهنگی درواقع، جشنواره‌های رسمی و مفرحی هستند که موضوع آن‌ها فرهنگی و هنری است. این رویدادها به‌طورمعمول دربرگیرنده سنت‌ها، آداب‌ورسوم و ارزش‌های یک منطقه است، بنابراین توجه به فرهنگ و برنامه‌ریزی رویدادهای فرهنگی برای کشورهایی که از فرهنگ غنی برخوردار هستند، می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای احیای فرهنگ‌های فراموش‌شده و یا سنن پیشین استفاده کرد و خلأ به وجود آمده به دلیل فاصله نسل‌های جدید با باورها، ارزش‌ها و هنرهای بومی را به‌وسیله برگزاری رویدادها پر کرد.
این دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان باعث دیده شدن و اعتبار بخشیدن به سرمایه‌های مناطق می‌شود که در پی آن نیازهای جامعه محلی بهتر تأمین می‌شود.
وی اضافه کرد:: متولیان و مسئولین شهر اصفهان با توجه به ظرفیت بالای فرهنگی که در مناطق مختلف شهر وجود دارد، می‌تواند در هفته فرهنگی شرایطی را مهیا کند تا گردشگران و بازدیدکنندگان این رویداد بتوانند مراحل ساخت صنایع‌دستی را از نزدیک تجربه کنند و حتی در مراحل ساخت آن مشارکت داشته باشند. برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند برخی از مناطق را از اقتصاد تک‌محصولی رهایی بخشد و در احیای صنایع‌دستی و اصالت آن‌ها مؤثر واقع می‌شود.
تلاشی برای دیده شدن ظرفیت‌های مناطق مختلف شهر در هفته فرهنگی اصفهان گودرزی اضافه کرد: از سال 1395 که اصفهان به‌عنوان شهر خلاق انتخاب‌شده است رویداد درخور شهر، پویا و جذابی که بتواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای پتانسیل‌های صنایع‌دستی اصفهان نشان دهد و از طرفی دیگر منجر به جذب و ماندگاری گردشگر و ایجاد یک تجربه متفاوت و منحصربه‌فرد برای گردشگر شود، به‌ندرت برگزارشده است، مگر در هفته فرهنگی اصفهان که تلاشی برای دیده شدن ظرفیت‌های مناطق مختلف شهر شده است.
وی ادامه داد: بنابراین به‌منظور حفظ، ترویج، اشاعه و بازسازی صنایع‌دستی و رو به فراموشی اصفهان لازم است که رویدادهای خلاقانه و تجربه محور به‌گونه‌ای که بتواند برای بخش‌های مختلف گردشگری از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگ‌سال و میان‌سال، خانم یا آقا طراحی شود تا علاوه بر ایجاد یک فضای مفرح خاطره‌انگیز و بانشاط منجر به توسعه صنایع‌دستی از منظر اقتصادی و فرهنگی شود.
این دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: به نظر می‌رسد برگزاری رویداد فرهنگی هفته اصفهان در طی سال‌های اخیر نتایج مثبتی در برداشته است. تحقیقات حاکی از آن است برگزاری رویدادها فرصتی برای شناخت گردشگری کشاورزی، تاریخی، فرهنگی و حتی صنعتی می‌شود.
وی اضافه کرد: به‌طور مثال در هفته فرهنگی اصفهان می‌توان جشنواره‌ای تحت عنوان طلای سرخ برگزار کرد. زیرا شهر اصفهان طی سال‌های گذشته در کاشت زعفران و یا همان طلای سرخ بسیار موفق بوده است، بنابراین با معرفی این محصول می‌توان باعث رشد بازار هدف و بازار تقاضای گردشگری داخلی شد.
گودرزی ادامه داد: البته باید این مهم را در نظر داشت که گردشگری رویداد با چالش‌های مواجه است، بنابراین لازم است زیرساخت مطلوب برای مدیریت گردشگری رویداد کشور فراهم شود، زیرا آشنایی با رویدادهای فرهنگی و جشنواره یکی از عواملی است که می‌تواند باعث بهبود ارتباط با شرکت‌کنندگان شود و فرصتی برای رشد کسب‌وکار در مقیاس کوچک برای مناطقی که پتانسیل و تجربه فرهنگی و اقتصادی مناسبی دارند، ایجاد نماید.
وی افزود: برگزاری رویداد فرهنگی اصفهان همچنین می‌تواند شرایط مناسبی برای توسعه صنایع‌دستی اصفهان ایجاد کند و آثار هنرمندان این شهر در معرض دید و تقاضای بازدیدکنندگان قرارداده شود. علاوه بر بازدید و آشنایی با تاریخچه هر یک از رشته‌های صنایع‌دستی، در تمامی مراحل ساخت یک اثر مشارکت داده شوند که این امر باعث ثبت تصویری بهتر و قوی‌تر در ذهن گردشگران از صنایع‌دستی اصفهان، تبلیغات رایگان گردشگران پس از تجربه، رشد اقتصادی، تقویت اصالت صنایع‌دستی، تشویق بیشتر هنرمندان این صنعت، بهبود کیفیت زندگی ساکنان محلی شود.
این دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: شهرداری اصفهان در نکوداشت رویداد فرهنگی هفته اصفهان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و مناطق مختلف شهر با توجه به ظرفیت‌های موجود خود درصدد معرفی و جذب گردشگران و حتی سرمایه‌گذاران فرهنگی، اقتصادی است.
کد خبر 655181

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/663790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته