پیام سپاهان

آخرين مطالب

سفری به تاریخ در کاروانسرای صفوی امین‌آباد اجتماعی

سفری به تاریخ در کاروانسرای صفوی امین‌آباد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان اگر جاده اصفهان به شیراز را پیش بگیرید، 40 کیلومتر بعد از شهرضا به روستای امین‌آباد خواهید رسید، کاروانسرای صفوی امین آباد در منتهی‌الیه جنوب اصفهان و میان دو محور رفت و برگشت بزرگراه شهرضا- آباده قرار دارد و اکنون به یک مجموعه اقامتگاهی سنتی تبدیل‌شده است.
جاده اصفهان به شهرضا به‌عنوان جاده مواصلاتی شمال به جنوب ایران، قدمتی بالغ‌بر هزار سال دارد که معبر ورودی قلب پادشاهی ساسانی را تشکیل می‌داد و یکی از جاده‌های شاهی ایران بشمار می‌رفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
کاروانسرای صفوی امین‌آباد نیز که تنها کاروانسرای هشت ضلعی ایران است و در همه گوشه‌های خارجی آن 8 برج طراحی‌شده در ابتدا قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی بود که در عصر صفوی به‌عنوان یکی از کاروانسراهای برون‌شهری تغییر کاربری یافت. هنوزهم بدنه سنگیِ این کاروانسرا بقایای همان قلعه‌ای است که از دوران ساسانیان به‌جا مانده است.

پیام سپاهان

بعد از پایان مرمت کاروانسرای صفوی امین‌آباد در سال 1398، این بنا به یک مجموعه اقامتگاه سنتی دل‌انگیز تبدیل شد که دارای هتل، رستوران، قهوه‌خانه و کافی‌شاپ، محل برگزاری کلاس، ورکشاپ، ایونت‌ها، غرفه‌های صنایع‌دستی و سالنی برای برگزاری جلسات است. از موارد جالب در کاروانسرای صفوی امین‌آباد این است که سقف کافی‌شاپ و قهوه‌خانه به‌صورت تاق چشمه‌ای آجری است، در سقف هتل یزدی‌بری و رسمی‌بندی کارشده است، سقف‌های دوجداره گنبدی در سه فضای خان‌نشین دیده می‌شود، سقف تالار جلسه‌ها به‌صورت گره‌چین است و رستوران دارای سقف‌های مدور ساسانی است. همچنین یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در این اقامتگاه، استفاده از اسامی آذرمیدخت، آرتا، آرمیتان، آتموس، آرشین، آتوسا و انوشه برای نامیدن اتاق‌های هتلِ این کاروانسرا است که هریک از آن‌ها بانوان تأثیرگذار در دوره‌های هخامنشیان تا ساسانیان بوده‌اند.

پیام سپاهان

جهانشاه محمدخدایی، مدیر کاروانسرای صفوی امین‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا درباره این بنای ارزشمند اظهار کرد: هنگامی‌که اصفهان در دوران صفویه به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد، شاه‌عباس یکم به‌منظور بازسازی و احیای جاده ابریشم نسبت به احداث کاروانسراهای بسیاری اقدام کردد که ازجمله‌ ویژگی‌های مشترک کاروان‌سراهای این دوره می‌توان به حجره‌ها، تاق‌ها، اندرونی‌ها و بیرونی‌های متعدد اشاره کرد. کاروانسرای صفوی امین‌آباد نیز مانند سایر کاروانسراهای فلات مرکزی ایران به قرن دهم هجری قمری یعنی دوران صفویه بازمی‌گردد و هرچند سازه اصلی این بنا یک قلعه نظامی متعلق به ساسانیان است که این بخش از سنگ ساخته‌شده و وظیفه اصلی کسانی که در این قلعه حضور داشتند، حفظ امنیت راه‌ها و ساماندهی منطقه بوده است. البته در روستای امین‌آباد قلعه مسکونی قدیمی دیگری نیز با بیش از هزار سال قدمت و از خشت و گل وجود داشت که متأسفانه در سال 71 به‌طور کامل تخریب شد.
او ادامه داد: کاروانسرای صفوی امین‌آباد در جنوب استان اصفهان و در مسیر جاده اصفهان به شیراز و به‌طور مشخص بین شهرهای شهرضا در استان اصفهان و ایزدخواست در استان فارس واقع‌شده است. به عبارتی این بنا در منتهی‌الیه جنوب اصفهان قرارگرفته و از اصفهان130 کیلومتر، از شهرضا 40 کیلومتر و از شیراز 350 کیلومتر فاصله دارد. جاده اصفهان به شهرضا یکی از جاده‌های شاهی ایران بوده و درواقع جاده مواصلاتی شمال به جنوب ایران بالغ‌بر هزار سال سابقه دارد و معبر ورودی قلب پادشاهی ساسانی را تشکیل می‌داد و اهمیت بسیاری داشته است؛ بنابراین این مکان ازنظر استراتژیک حائز اهمیت است.

پیام سپاهان

محمدخدایی با اشاره به نام امین‌آباد گفت: وجه‌تسمیه نام امین‌آباد ازاین‌جهت است که در قدیم اگر کاروانی به این روستا تردد می‌کرد و به دلایلی نمی‌توانست مال‌التجاره خود را همراه ببرد، آن را در این کاروانسرا به امانت می‌گذاشت و پس از بازگشت، آن را دریافت می‌کرد، به همین دلیل این روستا به امین‌آباد یا امن‌آباد شهرت یافت.
او افزود: این قلعه ساسانی اگرچه در دوره صفوی به کاروانسرا تبدیل شد، اما همچنان بخشی از قوای نظامی در این مکان باقی ماند تا در صورت نیاز به‌عنوان یک پاسگاه نظامی از آن استفاده شود و تا اوایل دوره پهلوی دوم نیز کماکان به‌عنوان پاسگاه مورداستفاده بود، از دیگر شواهد این موضوع وجود بقایای یک فرودگاه هواپیمایی تک موتوره در عمق یک کیلومتری همین آبادی بود که در زمان رضاشاه تأسیس شد، ولی متأسفانه بعدها به دلیل نداشتن متولی به‌طور کامل از بین رفت.

پیام سپاهان

مدیر کاروانسرای صفوی امین‌آباد با بیان اینکه این بنا یکی از معدود کاروانسراهای عصر صفویه با پلان 8 ضلعی است که در تمام گوشه‌های خارجی آن درمجموع 8 برج طراحی‌شده که علاوه بر زیبایی و استحکام بنا، در تأمین امنیت کاروانیان نیز اثرگذار بوده است، تصریح کرد: عنصر 8 ضلعی از نمادهای نظامی‌گری پایگاه‌های نظامی ساسانی بشمار می‌رفت که در عصر صفوی به‌عنوان یکی از کاروانسراهای برون‌شهری تغییر کاربری یافت. برخی از کاروانسراها یا درون‌شهری و یا برون‌شهری و یا روز استراحت و شب اقامت هستند که کاروانسرای صفوی امین‌آباد از نوع برون‌شهری و هم روز استراحت و هم شب اقامت بوده است.
محمدخدایی درباره مرمت کاروانسری صفوی امین‌آباد نیز توضیح داد: در سال 1376 طرحی به نام پردیسان در کشور رقم خورد که هدف از آن شناسایی ابنیه تاریخی و بازسازی و مرمت آن‌ها بود. بر اساس این طرح 128 ابنیه در ایران شناسایی و از این تعداد حدود 77 بنا مرمت شد که از میان بناهای مرمت‌شده نیز تعداد بنا 10 بنا به‌طور صد درصد مرمت شدند. آغاز مرمت کاروانسرای صفوی امین‌آباد نیز از سال 1376 آغاز شد، اما ناتمام باقی ماند و دولت نهم را نیز تجربه کرد ولی بازهم به اتمام نرسید تا اینکه به دولت سیزدهم رسید، به‌این‌ترتیب درحالی‌که یک طرح بلندمدت ملی وقتی رقم خورده بود و باید طی 15 سال به پایان می‌رسید به مدت 24 سال معطل ماند و درنهایت سال 1396 ما در هلدینگ آرمانی که مرمت قلعه شور و انگورستان ملک را نیز در دست انجام داشت تقاضا کردیم که به موضوع مرمت این بنا ورود کنیم.

پیام سپاهان

او اضافه کرد: پس از موافقت، مرمت کاروانسرای صفوی امین‌آباد از سال 96 آغاز و سال 98 به پایان رسید و به یک مجموعه اقامتگاه سنتی تبدیل شد، ولی متأسفانه افتتاح آن با ورود کرونا ویروس در جهان هم‌زمان شد و یک سال به‌طور کامل تعطیل بود. همچنین از اوایل سال 1400 نیز شش دوره پیک کرونا را تجربه کردیم و در این بنا به‌طور مداوم باز و بسته می‌شد تا اینکه به‌طور رسمی از مردادماه امسال با سفر استانی رئیس‌جمهور به اصفهان بازگشایی شد.
مدیر کاروانسرای صفوی امین‌آباد گفت: این اقامتگاه سنتی که دارای 5 هزار مساحت مشتمل بر 3 هزار متر عرصه و 2 هزار متر است و شامل هتلی 4 ستاره با اتاق‌هایی دو تا پنج تخته، شاه‌نشین، سه فضای خان‌نشین، رستوران، قهوه‌خانه و کافی‌شاپ، محل برگزاری کلاس، ورکشاپ، ایونت‌ها، غرفه‌های صنایع‌دستی و سالنی برای برگزاری جلسات است. این بنای منحصربه‌فرد با حفظ سبک و معماری کهن آن، به طرز مناسبی مرمت و بازسازی‌شده و با چشم‌اندازی روح‌نواز به مکانی مناسب برای پذیرایی و استراحت مهمانان و درواقع به نگین انگشتری کاروانسراهای ایران تبدیل شده است.

پیام سپاهان

او که دارای دکترای فناوری اطلاعات سلامت افزود: در این بنا 5 نوع معماری قابل‌رؤیت است؛ سقف کافی‌شاپ و قهوه‌خانه به‌صورت تاق چشمه‌ای آجری است، در سقف هتل یزدی‌بری و رسمی‌بندی کارشده است، سقف‌های دوجداره گنبدی در سه فضای خان‌نشین دیده می‌شود، سقف تالار جلسه‌ها به‌صورت گره‌چین است و رستوران دارای سقف‌های مدور ساسانی است که سرعت انتقال موج در این قسمت بسیار سریع است؛ ضمن اینکه در هنگام مرمت و بازسازی، تمام موارد گرمایش و سرمایش این بنا تأمین‌شده و دارای موتورخانه مرکزی و شوفاژ است و برای سرمایش نیز از کولرگازی استفاده می‌شود.
محمدخدایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در این اقامتگاه، استفاده از نام بانوان تأثیرگذار عصر هخامنشی تا ساسانی است. بر این اساس، آذرمیدخت، آرتا، آرمیتان، آتموس، آرشین، آتوسا و انوشه برای نام اتاق‌های هتل در کاروانسرای صفوی امین‌آباد استفاده‌شده است که اتاق آذرمیدخت به دلیل 3 ویژگی شامل معماری ترکیبی، خلاقیت هنگام معماری و استفاده از ملزومات تاریخی و قدیمی در تزئینات و دکوراسیون، به‌طور ویژه موردتوجه کارشناسان یونسکو قرار گرفت.

پیام سپاهان

او ادامه داد: 90 درصد درصد کارکنان از اهالی امین‌آباد هستند و در حال حاضر در هتل 3 نفر، در کافی‌شاپ و قهوه‌خانه 4 نفر، در قسمت پذیرش رستوران 4 نفر و در آشپزخانه نیز 4 نفر مشغول به کار هستند، اما در صورت رونق گردشگری، امکان اشتغال تا 43 نفر پیش‌بینی‌شده است.
مدیر کاروانسرای صفوی امین‌آباد با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم نداشتن تابلوی‌های معرفی بین راه است، بیان کرد: بیشتر از دو سال است که تلاش می‌کنیم و درواقع می‌جنگیم تا تابلوهای بین‌راهی برای معرفی کاروانسرای صفوی امین‌آباد نصب شود و علی‌رغم 85 میلیون تومان هزینه، اجازه نصب تابلوها داده نشده است. درنهایت به ما اعلام کردند شما به‌عنوان سرمایه‌گذار، باید 500 متر از سمت چپ و راست جاده را از محور خریداری و جاده‌سازی کنید و راهی به پارکینگ محل کاروانسرا بدهید! من به آن‌ها عرض کردم پس نقش اداره راه و شهرسازی چیست؟ این‌طور پاسخ دادند که شما سرمایه‌گذار هستید و اینجا پول پارو می‌کنید!

پیام سپاهان

محمدخدایی تأکید کرد: مهم‌ترین دغدغه ما نداشتن تابلوهای بین‌راهی است. کسی که از اصفهان به سمت شیراز حرکت می‌کند از ورودی شهرضا اطلاعات و تابلویی درباره کاروانسرای صفوی امین‌آباد نمی‌بیند. از سمت شیراز نیز نزدیک‌ترین شهر به این کاروانسرا ایزدخواست است که از این شهر به سمت شهرضا نیز تابلوی از این کاروانسرا وجود ندارد.
او با بیان اینکه دانشگاه هنر اصفهان می‌تواند از کاروانسرای صفوی امین‌آباد به‌طور رایگان برای برگزاری دروس عملی خود استفاده کند، گفت: تاکنون جلسه رسمی بزرگداشت مقام زن از سوی فرماندار شهرضا در این کاروانسرا برگزارشده و شهردار و اعضای شورای شهر نیز در این مکان حضور یافته‌اند، پایان اردیبهشت‌ماه سال گذشته نیز دومین نشست اتحادیه بوم گردی‌های استان اصفهان در کاروانسرای صفوی امین‌آباد برگزار شد، اما باوجوداینکه به‌طور رسمی از دانشگاه هنر اصفهان نیز تقاضا کردیم، هر یک از دانشکده‌ها می‌توانند 3 واحد از درس‌های عملی خود را در این مکان بگذرانند و از آن به‌عنوان یک محیط علمی بهره ببرند، اما پاسخی از سوی آن‌ها داده نشد. درحالی‌که می‌توانند از این مکان به‌صورت رایگان بهره ببرند تا جامعه علمی ایران و جهان بدانند چنین بنایی مرمت‌شده و حرفی برای گفتن دارد.

پیام سپاهان

به گزارش ایسنا ، کاروانسرای صفوی امین‌آباد یکم دی‌ماه 1348 با شماره 884 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیام سپاهان

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/554706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان

امیر موسوی: تیراندازی سامانه‌های پدافند هوایی اصفهان به شی مشکوک

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

شنیده‌شدن صدای شلیک در قهجاورستان اصفهان

تصاویر جدید از مقابله پدافند هوایی با حملات پهپادی اسرائیل | ویدئو

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه که گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

ببینید/ امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان وجود ندارد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

جدیدترین تصاویر از وضعیت فرودگاه اصفهان

جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

تکذیب تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی

واکنش‌های جهانی به حادثه اصفهان/ عمان محکوم کرد