پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

شهرضا؛ پایتخت سفال‌های زیبا و انارهای دانه‌یاقوتی سیاسی

شهرضا؛ پایتخت سفال‌های زیبا و انارهای دانه‌یاقوتی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان – شهرستان شهرضا شهره به سفال‌هایی است که هنر هنرمندان این شهر زیبایی خیریه کننده‌ای را به خاک بی جان داده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- مهتاب خیری: شهرستان شهرضا از جمله شهرهای قدیمی منطقه اصفهان است که بر شاهراه ارتباطی 5 استان کشور، فارس، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و یزد قرار گرفته است. شهرضا از شهرهای کهن و با اصالت استان اصفهان است که صنایع دستی آن نیز هم چون تاریخ آن قدمت و اصالت زیادی داشته و از دیرباز دارای اهمیت فراوان است. سفالینه‌ها و ظروف و مجسمه‌های سرامیکی زیبایش شما را مبهوت خود می‌کند. این شهرستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و آب و هوایی کوهستانی و کویری همچنین در برخی از مناطق این شهرستان وجود چشمه سارها و اماکن تاریخی هزارساله، هر بیننده‌ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب خود می‌کند. در این نوشته از ره بال آسمان قصد داریم به شهرضا و جاهای دیدنی آن بپردازیم.
امامزاده شاه‌رضا
از جمله آثار دیدنی این شهر امامزاده شاهرضا است. گفته می‌شود شاهرضا در زمان امام رضا از دست مأموران حکومت وقت گریخت و به کوه این شهر پناه برده است. مأموران او را در غاری در آن کوه کشتند و سرش را برای حاکم اصفهان بردند. این بقعه از آثار دوران صفویه بوده و ساختمان اولیه آن متعلق به عهد شاه اسماعیل اول مؤسس سلسله صفویه (950–930 هجری قمری) است.

پیام سپاهان


مسجد جامع شهرضا
مسجد جامع شهرضا یکی از زیباترین آثار تاریخی این شهرستان واقع در مرکز شهر و ورودی بازار قدیمی است. این مسجد مربوط به دوره سلجوقی، گنبدی با ارتفاع 10 متر و مناره‌ای با ارتفاع 15 متر دارد و سبک معماری این بنا از نوع ضربی است که در ساخت آن از آجر ساده استفاده شده است. این بنا با شبستانی بزرگ، محرابی نقاشی شده و منبری سنگی در ابتدای بازار بزرگ سر پوشیده شهرضا قرار گرفته است. تاریخ بنای این اثر گران‌بها بر اساس لوحی که در سال 739 نگاشته شده به قرن هشتم هجری می‌رسد. در دالان این مسجد بر یک سنگ وقف نامه‌ای موجود است که مقداری از آب ملک «صحرای موقان » شهرضا را وقف مسجد کرده تا از منافع حاصله سهمی را با سادات فقیر و سهم دیگری را صرف تعمیر و فرش و روشنایی کنند. به مرور زمان بافت قدیمی مسجد دستخوش تغییراتی شده که می‌توان به مواردی نظیر خراب کردن حوض آب وسط حیاط و جابجایی سنگ آب آن به کاروانسرای جعفرخان اشاره کرد.
مسجد نو شهرضا با پیشینه 700 سال
مسجد نو شهرضا با پیشینه 700 سال یکی از آثار تاریخی ملی این شهرستان شهرضا به شمار می‌رود، این مسجد حدود هزار متر مربع مساحت دارد و به شیوه معماری دوره صفویه با سقف ضربی ساخته شده و دارای دو شبستان است. شبستان اصلی مسجد 9 ستون سنگی دارد که پایه آنها برای استحکام بیشتر از ساج بنا شده است، در بخش شرقی مسجد حیاطی با ایوان آجری ساخته و محراب مسجد هم با مقرنس کاری تزئین شده است. هشت ناودان سنگی و سنگ آبی متعلق به سال 1130 هجری قمری از دیگر دیدنی‌های مسجد نو شهرضا است، مسجد نو در سال 75 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پیام سپاهان


کاروانسرای ملک
کاروانسرای ملک از بناهای تاریخی دوره صفویه در شمال شهرستان شهرضا در جوار امامزاده شاهرضا در مسیر اصفهان به شیراز بنا گردیده است. این کاروانسرا همانند دیگر بناهای عصر عباسی در زمین مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانه ساخته شده و در وسط آن حوض آب بزرگی وجود داشته که آب آن به مصرف کاروانیان و زائران حاضر در کاروانسرا می‌رسیده است. این آب از زاویه جنوب شرقی کاروانسرا با معابر تنگ و طولانی با پیچ و خم به کاروانسرا وارد می‌شده است و از سمت شمالی کاروانسرا خارج می‌گردیده است. محل تأمین آب از چشمه‌ای بوده که از کوه مجاور امام‌زاده جاری بوده که هم اکنون علاوه بر خشک شدن، حوض وسط نیز تخریب شده است.

پیام سپاهان


کاروانسرای امین آباد
کاروان‌سرای امین‌آباد یکی از آثار ملی ثبت شده است که در شهرضا قرار دارد. ساخت این بنا به دوره صفوی بازمی‌گردد. کاروان‌سرای امین‌آباد دارای بنایی هشت‌ضلعی است که همین موضوع یکی از ویژگی‌های معماری آن است. وجود مسجد، حمام و آب‌انبار اهمیت این کاروان‌سرا را در گذشته نشان می‌دهد. بنای کاروان‌سرا از جنس سنگ و آجر است و با سقف‌های گنبدی‌شکل نمایی تحسین برانگیز دارد.
کبوترخانه شهرضا
با ورود به شهر «شهرضا» و پرسه زدن در مناطق قدیمی تر آن گاهی ساختمان‌های بلند و استوانه‌ای شکلی را می‌توان دید که با معماری جالبی ساخته شده اند . این بناها به کبوترخانه معروف هستند. کبوتر خانه‌ها محلی برای تجمع پرندگان و جمع‌آوری و استفاده از کود آنها برای کشاورزی و دیگر مصارف می‌باشد. از زیباترین کبوترخانه‌ها را در این شهر می‌توان دید.
آسیابان شهرضا
عصارخانه‌های زیادی در شهر وجود داشته که به علت مسائل مالی عصارخانه‌ها را خراب می‌کردند. تنها عصارخانه‌ای که در شهرستان شهرضا سالم باقی مانده و هنوز مشغول به کار است. این عصارخانه حدود صدسال سابقه دارد و درآنجا روغن منداب وروغن‌های دیگر می‌گرفتند.

پیام سپاهان


مسجد خان
همان‌طور که اشاره شد شهر «شهرضا» مجموعه‌ای از مساجد و امامزاده‌ها را در خود جای داده است. یکی دیگر از مساجد این شهر مسجد «خان» است که با گنبد و گلدسته‌ای زیبا از زمان «زندیه» برجای مانده است. از ویژگی‌های این مسجد زیبا قرار گرفتن آن بر روی ستون‌های سنگی و همچنین آجری بودن بنا می‌باشد.
بازار بزرگ و چهار سوق شهرضا
این بازار که از جمله بازارهای قدیمی کشور محسوب می‌شود به شکل زیبایی در دل بافت قدیمی شهر طی قرون گذشته گسترش یافته است. این بازار دارای کاروانسراها و اماکن قدیمی است. در مرکز بازار چهار سوقی قرار دارد که گنبدی آجری بر فراز آن ایجاد گردیده که از جمله آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/548958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد