پیام سپاهان

آخرين مطالب

نگاهی به کتابی که «موقعیت مهدی» از آن ساخته شد فرهنگی

نگاهی به کتابی که «موقعیت مهدی» از آن ساخته شد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - تسنیم / با گذشت 4 دهه از آغاز دفاع مقدس، این حماسه 8 ساله هنوز هم سرشار از ناگفته‌هایی است که برخی از آنها مبنای ساخت فیلم‌ و سریال‌های گوناگون شده است، ناگفته‌هایی بسیار از عناصر و بازیگرانی که با نقش‌آفرینی خود، ناممکن‌های زیادی را ممکن کردند، درباره نقش گردان‌ها و یگان‌های نظامی ایران در سال‌های جنگ تحمیلی، پژوهش‌های زیادی صورت گرفته و کتاب‌های فراوانی نوشته شده است. یکی از یگان‌هایی که در این سال‌ها در بسیاری از برهه‌ها، نبردها و عملیات‌ها نقشی کلیدی ایفا کرده، لشکر 31 عاشورا است که نام بزرگمردانی همچون شهیدان مهدی و حمید باکری با این لشکر گره خورده است.
سازماندهی سپاه بیش از آنکه از روش‌های موجود سازماندهی ارتش‌های کلاسیک تبعیت کند، برخاسته از درک شرایط اضطراری و با توجه به شرایط بومی کشور بود. به همین سبب پس از اتمام عملیات بیت‌المقدس و ضرورت ادامه تنبیه متجاوز، فرماندهان سپاه تصمیم گرفتند که برای تأمین امکانات مورد نیاز یگان‌های رزم، استان‌ها را درگیر پشتیبانی تیپ‌های تشکیل‌شده کنند. برهمین‌اساس تیپ یک عاشورا که حدود 70 درصد استعدادش را نیروهای آذربایجانی تشکیل می‌داد، به‌دلیل رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی آذربایجانی‌ها در دفاع از سوسنگرد و شکستن محاصره آن و دیگر مناطق جبهه، در اواخر اردیبهشت‌ماه 1361 به استان آذربایجان‌شرقی تحویل و مهدی باکری که در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس به‌عنوان جانشین حاج احمد کاظمی در تیپ نجف اشرف درخشیده بود، به‌خاطر لیاقت و شایستگی‌اش به‌عنوان فرمانده تیپ عاشورا منصوب و شهیدان مرتضی یاغچیان و علی تجلایی به‌عنوان معاونان وی در تیپ معرفی شدند.
در واقع نزدیک عملیات «طریق‌القدس» بود که با استفاده از حضور گروهی از نیروهای آذربایجان در منطقه‌ «بستان» و «سوسنگرد»، تیپ یک عاشورا به فرماندهی محمدعلی(عزیز) جعفری راه‌اندازی شد. پیش از عملیات «محرم» و همزمان با گسترش و توسعه‌ سازمان رزم سپاه، تیپ عاشورا به لشکر 31 عاشورا ارتقا پیدا کرد و تا پایان جنگ در عملیات‌های بسیاری حضور داشت.
_آقا جمشید،‌ تو تنها فرمانده گردانی که برای من مانده‌ای‌.
_با تو می‌مانم.
این دیالوگی‌ است کوتاه که چند ساعت قبل از شهادت سردار شهید مهدی باکری-فرمانده لشکر 31 عاشورا- با یکی از فرماندهان گردان‌هایش به نام جمشید نظمی رد و بدل شده است. دیالوگی که عنوان کتاب هم از دل آن بیرون آمده.
کتاب «با تو می‌مانم» روایت حضور سردار جمشید نظمی‌ در 8 سال جنگ تحمیلی است. راوی کتاب در سال 1339 در تبریز به دنیا آمد.‌ وقتی قیام تاریخی 29 بهمن سال 1356 در تبریز رقم خورد، او در کلاس دوم نظری درس می‌خواند.
مانند بسیاری از جوانان آن روزگار به جرگه مردم انقلابی پیوست. انقلاب اسلامی که در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، فعالیت‌هایش را در مساجد عمق بخشید و جذب «سپاه توحیدی» شد. در سال 1359 دیپلم خود را اخذ کرد. او در کنار تحصیل از فعالیت‌های ‌هنری‌ و ورزشی‌ غافل نشد؛ عکاسی رشته مورد علاقه‌اش بود و در کشتی‌ و شنا پیشرفت‌های‌ قابل توجهی‌ به‌دست آورد. پیش از شروع جنگ تحمیلی وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و در بخش روابط عمومی آن مشغول به‌کار شد. او در این ایام یک دوره فیلم‌سازی و عکاسی را در دانشگاه تهران زیر نظر استادان مطرح و شناخته شده کشورمان گذراند و با رتبه عالی قبول شد. با این‌حال شوق حضور در جبهه، او را واداشت مسئولان را برای رفتن به جبهه متقاعد کند.
به دلیل آشنایی با عکاسی و فیلم‌برداری و نیاز روابط عمومی سپاه تبریز به افرادی مثل او مدتی مانع رفتنش به جبهه شدند؛ طوری‌که نتوانست در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس -آزادسازی خرمشهر- حضور داشته باشد.
سرانجام با اصرار و پافشاری خود بعد از عملیات رمضان به جبهه رفت و تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌ها ماند. نخستین‌‌بار شانزدهم شهریور 1360 به جبهه سوسنگرد رفت و در عملیات «شهید مدنی» ‌شرکت کرد. با مجروح شدن از ناحیه بازو در سوسنگرد، به عقب برگشت و در اعزام بعدی‌ عملیات «مطلع الفجر» را تجربه کرد.
سال‌ها حضور او در خطوط مقدم نبرد علیه ارتش صدام، باعث شد حوادث حساس و ماجراهای شگفتی را از سر بگذراند که ماحصل آن، حالا خاطرات خاص و خواندنی به یاد مانده از سال‌های جنگ، دفاع و حماسه است. او در نبردهای مهم و زیادی همچون مطلع الفجر، ‌مسلم‌ بن‌ عقیل، ‌والفجر مقدماتی‌،‌ والفجرهای 1، 2، 4 و 8، خیبر، ‌بدر،‌ کربلای 4 و 5 و بیت‌المقدس 2 شرکت و چندبار زخمی شد. در عملیات بزرگ «بدر» فرماندهی‌ گردان سیدالشهدای لشکر عاشورا را بر عهده داشت و تنها فرمانده گردانی بود که آن‌سوی ‌دجله تا لحظه شهادت سردار شهید مهدی باکری کنارش ماند.
در سطر سطر این کتاب به نام مردانی‌ برمی‌خوریم که زندگیشان امروز برای ما خاطره شده است؛‌ مردانی چون مهدی باکری،‌ حمید باکری‌،‌ مرتضی یاغچیان، علی تجلایی‌، اصغر قصاب عبداللهی، صادق آذری،‌ علی‌اکبر حسین‌پور رهبری‌،‌ بایرامعلی ‌ورمزیاری،‌ صالح الله‌یارلو‌، ‌عوض عاشوری،‌ سعید فقیه، ایوب ضربی‌، علی مولایی،‌ میرزاعلی رستم‌خانی،‌ حمید احدی،‌ خلیل فاتح،‌ محمدباقر مشهدی عبادی،‌ محمدرضا باصر، اصغر دیزجی، سیدمحمود بنی‌هاشم و ... رضا قلی‌زاده نویسنده کتاب، که خود از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده و تا به‌حال چندین کتاب خاطره و داستان از وی به چاپ رسیده، در این اثر تلاش کرده تا تصاویر ماندگار و البته بدون اغراق از حال و هوای جبهه‌های جنگ را به مخاطب نشان دهد.
ویژگی منحصر‌ به‌ فرد کتاب «با تو می‌مانم»، روایت آخرین نبرد سردار رشید اسلام، ‌«مهدی باکری» حین عملیات بدر در اسفند 1363 داخل خاک عراق است که «جمشید نظمی» با تمام جزئیاتش به چشم دیده و آنجا حضور داشته و در لحظات پایانی زندگی فرمانده بی‌بدیل لشکر 31 عاشورا در کنارش قرار داده است. بخش پایانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر نیز، برگرفته از گفته‌ها و خاطرات سردار جمشید نظمی در کتاب «با تو می‌مانم» است.
«با تو می‌مانم» در 27 فصل (25 بخش نوشتاری و 2 فصل عکس و اسناد) در 632 صفحه به‌شکل مصور رنگی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
علاقه‌مندان برای مشاهده و تهیه این کتاب می‌توانند به کتاب‌ فروشی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه یا از طریق سایت من و کتاب manvaketab.com و همچنین از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه 3000141441 کتاب را تهیه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/521668/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا

تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

اعتراض سریع سپاهان به داور دربی اصفهان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

تجلیل از فعالانِ عرصه عفاف و حجاب

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

هنرمندان استان اصفهان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

داور دربی معوقه اصفهان مشخص شد

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند

دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند

روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد

شروع بارش ها در غرب استان اصفهان

کمیته انضباطی سپاهان را جریمه کرد

نگاهی به هفتاد و چهارمین شهرآورد اصفهان؛ آخرین فرصت

داور دربی اصفهان اعلام شد

استفاده هزار و 100 بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

هوای اصفهان سردتر می‌شود/ پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تگرگ در مناطق مستعد استان

کشت نخیلات در 47 هکتار از باغات کارون

نشست باشگاه نجوم اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

هواشناسی اصفهان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

کشف 0.5 تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

اهدای 47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی

سپاهان باز هم جریمه شد