پیام سپاهان

آخرين مطالب

آیا باز بودن مدرسه مهم است؟ مقالات

آیا باز بودن مدرسه مهم است؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
وزارت آموزش و پرورش چشم بر بحران‌های مدارس بسته است
سیدهادی عظیمی| پس از یک ماه فعالیت غیرحضوری مدارس، وزیر آموزش و پرورش از بازبودن و حضوری بودن مدارس خبر داد و اعلام نمود که تعطیلی مدارس جز در موارد استثنا ممنوع است. غیرحضوری شدن مدارس و آموزش مجازی در طول سال‌های گذشته به‌دلایلی مانند کرونا، آلودگی هوا، کمبود گاز و مانند اینها به مسئله‌ای عادی تبدیل شده و به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران آثار زیان‌باری بر کیفیت آموزشی گذاشته است و به افت شدید کیفیت آموزشی منجر شده است. در شرایطی که نهاد مدرسه در بحران به‌سر می‌برد و وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارتخانه فاقد هر طرح و برنامه‌ای برای حل بحران‌‌های موجود هستند تاکید بر باز بودن هرچند مشکلات آموزش غیرحضوری را کاهش می‌دهد ولی گره‌ای نمی‌گشاید.
15دی 1401 گزارشی با عنوان «بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش و پرورش (1400- 1393)» از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد که مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از فراگیری بیماری کرونا را مورد بررسی قرار می‌داد. براساس گزارش فوق بیش از 911هزار نفر در سال تحصیلی 1400- 1399 از تحصیل بازمانده‌اند و 279 هزار دانش‌آموز نیز ترک‌تحصیل کرده‌اند. همچنین گزارش فوق نشان می‌دهد طی سال‌های 1394 تا 1399 بالا‌ترین نرخ جذب کودکان بازمانده از تحصیل 3/5 درصد است، به این معنا که در بهترین شرایط 7/94 از کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازنگشته‌اند. فرهنگستان علوم نیز دهم تیر 1401 گزارشی منتشر نموده بود و ضمن بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی، اجتماعی و فرهنگی به وضعیت فعلی آموزش و پرورش نیز پرداخت. براساس گزارش فرهنگستان علوم حدود 30درصد از جمعیت 18 تا 24سال تحصیلات متوسطه دوم ندارند و براساس آخرین سرشماری عمومی (1395) 56درصد از جمعیت کشور فاقد تحصیلات کامل متوسطه بوده‌اند.
گزارش‌های فوق از سوی دو نهاد رسمی منتشر شده‌اند و بخشی از نتایج عملکرد آموزش و پرورش را به تصویر می‌کشند. براساس گزارش‌های فوق، آموزش و پرورش با خیل وسیعی از افراد بازمانده از تحصیل و ترک‌تحصیل‌کرده روبه‌رو است که هرچند معضلات اقتصادی تاثیر فراوانی بر آن دارند ولی نحوه آموزش، برنامه درسی و بی‌توجهی به مدرسه به‌ویژه در مناطق محروم نیز از مهم‌ترین عوامل آن هستند.
از سوی دیگر براساس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیش از 530 هزار نفر از افراد لازم‌التحصیل در سال تحصیلی فعلی در مقطع متوسطه دوم ثبت‌نام نکرده‌اند و گزارش فرهنگستان علوم از این خبر می‌دهد که میانگین نمرات آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی 98- 97 حدود 6/12 بوده است. هردو آمار فوق از کیفیت پایین آموزش در مدارس مقطع دوم، بی‌کیفیتی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و گریز دانش‌آموزان از ادامه تحصیل خبر می‌دهند. با وجود آمار‌های فوق مسئولان آموزش و پرورش نه‌تنها برنامه‌ای ندارند که تحت تاثیر فضای موجود با تغییر شکل کنکور همراهی می‌کنند. درحالی‌که با وضعیت فعلی کیفیت آموزشی و هدایت تحصیلی تغییر شکل برگزاری کنکور به دو بار در سال، برگزاری هماهنگ امتحالات سال‌های دهم و یازدهم و افزایش نقش سوابق آموزشی در قبولی کنکور دردی را دوا نمی‌کند و فقط صنعت کنکور را فربه‌تر خواهد ساخت.
وزارت آموزش و پرورش به‌رغم آمارهای موجود اهداف دیگری را دنبال می‌کند؛ اهدافی که مدرسه را بیش از محلی برای تربیت نیروی همفکر و یک دایره اداری نمی‌بیند و چشم بر بحران‌های مختلف موجود در مدرسه بسته است. این نگرش از بالا به پایین هیچ‌گونه تخطی از اهداف خود را نمی‌پذیرد. در طول یک‌سال گذشته بیشترین تاکید وزیر فعلی آموزش و پرورش و سایر مسئولان وزارتخانه فوق بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است. تاکید بر اجرای سند تحول و بی‌توجهی به نقص‌های سند و انتقاد‌های موجود نشانه همین نگرش از بالا به پایین و بی‌توجهی به مشکلات مدرسه است. در طول ده‌سال گذشته نیز همه وزرای آموزش و پرورش و معاونین آنها بر اجرای سند تحول تاکید کرده‌اند درحالی‌که هیچ‌گاه به انتقاد از سند فوق و نسبت سند فوق با معضلات مدرسه پاسخی نداده‌اند.
با افزایش مشکلات اقتصادی بر میزان بی‌سوادی، بازماندگی از تحصیل و افت کیفیت تحصیلی افزوده می‌شود. ادامه روند فعلی دانش‌آموزان بیشتری را برای نیل به آرزوهایشان به بیرون از مدرسه سوق می‌دهد. عمده دانش‌آموزان در حال تحصیل نیز بدون رغبت به ادامه تحصیل می‌پردازند که معدل‌های دانش‌آموزان پایه دوازدهم گواه بارز آن است.
رشد تعداد بازماندگان از تحصیل و ترک از تحصیل از یک‌سو و عدم پاسخگویی مدرسه به نیازهای دانش‌آموزان از سوی دیگر به‌تدریج در حال تبدیل کردن مدرسه به نهادی حاشیه‌ای است. باز بودن مدارس و فعالیت مدرسه می‌تواند از مشکلات مربوط به آموزش غیرحضوری جلوگیری کند، ولی تا زمانی که معضلات اساسی مدرسه به‌رسمیت شناخته نشود و رویکرد مسئله‌محور به مدرسه وجود نداشته باشد، تحولی ایجاد نمی‌گردد؛ با ادامه روند فعلی آیا باز بودن مدرسه مهم است؟

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/395843/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخالفت امارات با حمله پهپادی اصفهان

مخالفت با عرضه خودرو در بورس بدون در نظر گرفتن بازار سرمایه

آغاز صدور احکام رتبه بندی معلمان بزودی

کشف و ضبط بیش از 6 هزار میلیارد کالای قاچاق در اصفهان

واکنش مقام ارشد اماراتی درباره حمله ناکام پهپادی در اصفهان | مشکلات منطقه پیچیده است اما ...

پیروزی گیتی پسند بر پاس گرگان

روایت خبرگزاری دولت از جزئیات حمله شب گذشته اصفهان

آغاز مسابقات هندبال نوجوانان باشگاه‌های کشور در اصفهان

روایت خبرگزاری دولت از جزئیات حمله شب گذشته اصفهان / 3 فروند ریزپرنده از نوع پیشرفته استفاده شده است

بهترین بسکتبالیست ایرانی سوپرلیگ غرب آسیا

12 بهمن ماه؛ زمان برگزاری مجدد انتخابات کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون کاراته

حضور نوجوانان اصفهانی در اردوی تیم ملی

معرفی سیمرغ‌داران فارابی در فجر چهل و یکم

اخلاص در عمل مسئولان لازمه پیشرفت اهداف انقلاب

استماع گزارش سردار رادان درباره حادثه سفارت آذربایجان/ کمیته‌ای از کمیسیون امنیت ملی به اصفهان اعزام می‌شود

حضور 2 گروه فوریت‌های پزشکی مهاباد در منطقه زلزله‌زده خوی

حمله به مرکز نظامی اصفهان ارزش نظامی و اطلاعاتی ویژه‌ای نداشت

استماع گزارش سردار رادان درباره حادثه سفارت آذربایجان در کمیسیون امنیت مجلس/ کمیته‌ای از کمیسیون امنیت ملی به اصفهان اعزام می‌شود

حمله به مرکز نظامی اصفهان فاقد ارزش نظامی و اطلاعاتی بود

بدهی 100 میلیاردی ادارات و صنعت‌ به گاز اردستان

سعید عقیلی: امیدوارم با این روند راهی پلی‌آف شویم/ میزبان هواداران واقعی بودیم+ فیلم

بهره برداری از زیرگذر دوم شهرک صنعتی تا 4 ماه آینده

کمیته‌ای از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به اصفهان اعزام خواهد شد

حجت‌الاسلام میرزایی: رد پای صهیونیست‌ها در حملات پهپادی دیشب اصفهان دیده می‌شود

رد پای صهیونیست‌ها در حملات پهپادی دیشب اصفهان دیده می‌شود

آماده‌باش تیم‌های امدادی اصفهان برای کمک به زلزله‌زدگان خوی

قدردانی از موکب‎داران اربعین در یزد

صدور سند بیش از چهار هزار و 800 هکتار از اراضی کاشان

اخبار سیاسی 9بهمن؛ جزییات حلمه پهپادی در اصفهان

عملیات ناموفق پهپادی در اصفهان، شایعه سازی در تبریز و کرج و همدان

کشتی فرنگی باشگاه های جهان| سپاهان میزبان شد/ بازدید فدراسیون از امکانات زردها

فعالیت عادی در کارگاه وزارت دفاع در اصفهان

استفاده از خودروهای ون در مسیرهای نامناسب برای تردد اتوبوس

ظرفیت استان اصفهان در بیش از 20 حوزه تخصصی فناوری

حمله پهپادی به اصفهان کار صهیونیست‌ها بود

جزئیات تازه از حمله به صنایع وزارت دفاع در اصفهان

جزییات تازه از حمله ناموفق به کارگاه وزارت دفاع در اصفهان

اعزام کمیته‌ای از کمیسیون امنیت ملی مجلس به اصفهان

ضرورت تعیین دامنه نوسان برای سکه‌های بورسی/ عرضه در قیمت‌های پیشنهادی غیرمتعارف متوقف شود

شدت بارش‌ها در شمال غرب کشور از پایان هفته کاهش می‌یابد

کمیته‌ای برای بررسی حادثه شب گذشته به اصفهان می‌رود

تجلیل از برترین‌های کانون پرورش فکری کودکان در مهاباد

نرخ‌ خدمات مختلف شهرداری اصفهان برای سال 1402 تصویب شد

فیلم/ رد پای اسرائیل در حملات پهپادی دیشب اصفهان

حیازدایی با نمایش عشق محارم در سریال «بی‌گناه» فیلیمو کلید خورد؟

حمله به مرکز دفاعی اصفهان بی‌پاسخ نمی‌ماند

حمله پهپادی اسرائیل به مراکز دفاعی ایران/وال‌استریت‌ژورنال: واشنگتن و تل‌آویو به دنبال راه‌های جدید برای مقابله با برنامه هسته‌ای و نظامی ایران هستند

وال‌استریت‌ژورنال رژیم صهیونیستی را مسئول حمله ناموفق در اصفهان دانست

عامل حمله ناموفق در اصفهان معرفی شد ؛ اسرائیل یا آمریکا؟ | حمله پهپادی مخفیانه به یک مرکز دفاعی در ایران انجام شد!

نمایندگان اصفهان: حمله به مرکز نظامی ارزش ویژه‌ای نداشت/ کار اسرائیل بود