بزرگنمايي:
پیام سپاهان- برخلاف اهمیت فعالیتهای هنری در پژوهشهای
روانشناسی و روانشناختی و اصول تربیتی، آموزش هنر و فعالیتهای هنری چندان
مورد توجه خانوادهها نیست.
یک استاد فوق ممتاز خوشنویسی گفت: آموزش هنر بهویژه هنر خوشنویسی در مدارس و برنامهریزی
خانوادهها مورد بیتوجهی قرار دارد در حالی که مهمترین هدف نظام آموزشی،
کشف و شکوفا کردن استعدادهای دانش آموزان و ایجاد مهارت کافی در ابعاد
مختلف رشد آنها است.
حسین خلیق نوشآبادی، افزود: درس هنر توسط
مربیان و معلمان غیر تخصصی تدریس میشود تا برنامه درسی آنها کامل شود و
در مدارس ابتدایی، همان معلمی هنر را آموزش میدهد که بقیه درسها را تدریس
میکند و تخصصی در مورد آموزش هنر ندارد.
وی افزود: مشکل دوم این است که درس هنر در
مدارس دوره متوسطه برای تکمیل آموزش یا حل تمرین درسهایی مثل ریاضی و
زبان استفاده میشود و بنابراین بچهها با لذت هنر و زیبایی آن آشنا
نمیشوند و آن را یک درس بی اهمیت میپندارند.
این استاد فوق ممتاز خوشنویسی، تصریح کرد:
هنر و کلاسهای هنری، اساسیترین درس زندگی است، زیرا هنرمندان، خوب دیدن
وخوب شنیدن را تجربه میکنند و در زندگی خود به کار میبرند. آشنایی کودکان
با هنر، قدرت بیان اندیشه با شیوههای هنری و قدرت تجزیه و تحلیل و پرورش
رویدادها از مهمترین مزایای کلاسهای هنر است.
خلیق نوشآبادی تاکید کرد: مشکل سوم در
مورد درس هنر در مدارس ما، مدت زمان 45 دقیقه یا 90 دقیقهای در تدریس
هفتگی آن است که متناسب با هنر و آموزش کارهای هنری نیست و متولیان نظام
آموزشی میتوانند در هر پایه تحصیلی برای آموزش یکی از رشتههای هنری
برنامهریزی کنند.
وی گفت: هنر و نگاه هنری، کودکان و
نوجوانان را در یک فضای عاطفی و منعطف آشنا میکند و آموزش با استفاده از
هنر به شکوفایی یادگیریهای خلاق کمک میکند که در مدرسه از ظرفیتهای کلاس
هنر غفلت کردهایم.
این استاد فوق ممتاز خوشنویسی، افزود:
آموزش هنر، خلاقیت و سعه صدر، هدفی است که برای دستیابی به آن، باید از
دوره کودکی فرهنگسازی کرد و این اتفاق فقط در مدرسه و کلاس هنر میسر میشود
تا با ارتباط فکر و بیان، تربیت عقلانی، عاطفی و اجتماعی شهروندانِ جامعهِ
فردا حاصل شود.
خلیق نوش آبادی تاکید کرد: آموزش هنر،
خلاقیتِ هنری شخصیت کودکان را پرورش میدهد تا آن چیزی را بیان کنند که به
زبان نمیآید و صمیمانهترین زبان احساسات محسوب میشود و این درس با رشد
اندیشه و ذوق هنری، دقت حافظه نظری و فعالیت فیزیکی کودکان ارتباط نزدیک
دارد.
هنرمندان اصالت هنر ایرانی را حفظ کردهاند
همچنین یک پیشکسوت هنر خوشنویسی
گفت: هنر و آموزش هنر در کشور با کمبودهایی روبرو است، اما هنرمندان اصالت
هنر را حفظ کرده و راه خود را طی میکنند. هنرمندان در طول تاریخ بدون
حامی بودهاند و تنها ماندهاند، اما به طور خودجوش به سمت هدف خود رفته و
هنر را حفظ کردهاند.
محمد گاراژی افزود: ارزش هنر بالاتر از آن
است که از کمبودها و مادیات صحبت شود، بنابراین هنرمندان با نجابت خود،
تمام مشکلات را به جان خریده و اصالت هنر ایرانی به ویژه هنر خوشنویسی را
حفظ کردهاند.
وی افزود: سلامت و طراوت جامعه در گرو
توسعه هنر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شهرداریها با توسعه
مراکز آموزش هنر و یا خرید آثار هنری میتوانند حامیان خوبی برای ترویج هنر
و حمایت هنرمندان باشند.
این پیشکسوت هنر خوشنویسی، تاکید کرد:
خانوادهها امروز بچهها را دنبال درس و مدرسه میفرستند تا در کنکور و
دانشگاه قبول شوند، بنابراین علاقهمندان به آموزش هنر خیلی اندک بوده و
بخشی از این تعداد نیز با ممانعت خانواده روبرو میشوند.
وی تصریح کرد: خوشنویسی هنری است که آموزش
آن با دشواری همراه است و ریزش شاگرد دارد، اما کسانی که لذت آن را بچشند
تا مراحل عالی به راه خود ادامه میدهند و برای ترویج آن تلاش میکنند.
حالِ هنرمندان خوب نیست
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان
نیز گفت: فرهنگ و هنر را باید از سن پایه و از دوره ابتدایی و مهد کودکها
شروع کنیم و هنرمندان باید از مدرسه ابتدایی یارگیری کنند و فرهنگ
کتابخوانی و هنر، از آنجا پایهگذاری شود.
مصطفی جوادی مقدم اظهار کرد: برخی از
دورههای سنی، دوره هیجانی است و میتوان استعدادها را شناسایی کرد و سن
توسعه و ترویج فرهنگ و هنر نیز از دوره ابتدایی آغاز میشود و این مسیر
نیازمند تشویق و حمایت هنرمندان است.
وی افزود: هنرمندان، در دوران شیوع کرونا،
بیشتر از سایر حرفهها آسیب دیدند و حالا باید هنر و فعالیتهای هنری در
شهرها زنده شود که این مسیر نیازمند مشارکت همه دستگاههای اجرایی است.
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
کاشان گفت: هنرمندان در دوره همهگیری کرونا، دچار ضربه روحی شدند و هرچند
که دست از کار نکشیدند، اما عرصه نمایش و عرضه آثار هنری نبود و متولیان
هنر باید فضایی برای دیده شدن هنرمندان و آثار آنها فراهم کنند.
وی تاکید کرد: مسائل مختلفی باعث شده است
که حال هنرمندان خوب نباشد و باید فضای مناسبی را ایجاد کنیم که هنرمندان
در جامعه دیده شوند و فضای هنری در جامعه احیا شود، به ویژه آنکه فصل
تابستان دوره فراغت دانش آموزان و دانشجویان است.
جوادی مقدم گفت: کاشان با وجود آنکه یک
شهر غنی و ثروتمند در حوزه معارف دینی و مذهبی است و هزینههای زیادی در
این حوزه میشود، اما در حوزه هنر سرمایهگذاری نکردهایم. هر چند که تاریخ
کاشان حامیان فرهنگ و هنر بسیار داشته، اما امروز این فضا خالی است.
وی تاکید کرد: شاعری که شعر میگوید و
نقاشی که عاشورا و مناسبتهای مذهبی را به تصویر میکشد، شاهدی است که
تاثیر هنر گاهی بیشتر از سایر فعالیتها است و خیران فرهنگ باید به یاری
هنرمندان بیایند.
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
کاشان، تصریح کرد: تعطیلیهای تابستان فرصتی طلایی است که به راحتی به هدر
میرود و اهمیت غنی سازی اوقات فراغت درجامعه برای خانوادهها به خوبی درک
نشده و هر برنامهای که دارند به منظور پر کردن اوقات فراغت فرزندان است،
در حالی که باید این آموزشها مطابق با علاقه و روحیه فردِ فراگیر باشد.