پیام سپاهان
آموزش هنر؛ صمیمانه‌ترین زبان احساسات
چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 11:26:36 AM
ایسنا

پیام سپاهان- برخلاف اهمیت فعالیت‌های هنری در پژوهش‌های روانشناسی و روان‌شناختی و اصول تربیتی، آموزش هنر و فعالیت‌های هنری چندان مورد توجه خانواده‌ها نیست.

یک استاد فوق ممتاز خوشنویسی گفت: آموزش هنر  به‌ویژه هنر خوشنویسی در مدارس و برنامه‌ریزی خانواده‌ها مورد بی‌توجهی قرار دارد در حالی که مهم‌ترین هدف نظام آموزشی، کشف و  شکوفا کردن استعدادهای دانش آموزان و ایجاد مهارت کافی در ابعاد مختلف رشد آنها است.

حسین خلیق نوش‌آبادی، افزود: درس هنر توسط مربیان و معلمان غیر تخصصی تدریس می‌شود تا برنامه درسی آنها کامل شود و در مدارس ابتدایی، همان معلمی هنر را آموزش می‌دهد که بقیه درس‌ها را تدریس می‌کند و تخصصی در مورد آموزش هنر ندارد.

وی افزود: مشکل دوم این است که درس هنر در مدارس دوره متوسطه برای تکمیل آموزش یا حل تمرین درس‌هایی مثل ریاضی و زبان استفاده می‌شود و بنابراین بچه‌ها با لذت هنر و زیبایی آن آشنا نمی‌شوند و آن را یک درس بی اهمیت می‌پندارند.

این استاد فوق ممتاز خوشنویسی، تصریح کرد: هنر و کلاس‌های هنری، اساسی‌ترین درس زندگی است، زیرا هنرمندان، خوب دیدن وخوب شنیدن را تجربه می‌کنند و در زندگی خود به کار می‌برند. آشنایی کودکان با هنر، قدرت بیان اندیشه با شیوه‌های هنری و قدرت تجزیه و تحلیل و پرورش رویدادها از مهم‌ترین مزایای کلاس‌های هنر است.

خلیق نوش‌آبادی تاکید کرد: مشکل سوم در مورد درس هنر در مدارس ما، مدت زمان 45 دقیقه یا 90 دقیقه‌ای در تدریس هفتگی آن است که متناسب با هنر و آموزش کارهای هنری نیست و متولیان نظام آموزشی می‌توانند در هر پایه تحصیلی برای آموزش یکی از رشته‌های هنری برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: هنر و نگاه هنری، کودکان و نوجوانان را در یک فضای عاطفی و منعطف آشنا می‌کند و آموزش با استفاده از هنر به شکوفایی یادگیری‌های خلاق کمک می‌کند که در مدرسه از ظرفیت‌های کلاس هنر غفلت کرده‌ایم.

این استاد فوق ممتاز خوشنویسی، افزود: آموزش هنر، خلاقیت و سعه صدر، هدفی است که برای دستیابی به آن، باید از دوره کودکی فرهنگسازی کرد و این اتفاق فقط در مدرسه و کلاس هنر میسر می‌شود تا با ارتباط فکر و بیان، تربیت عقلانی، عاطفی و اجتماعی شهروندانِ جامعهِ فردا حاصل شود.

خلیق نوش آبادی تاکید کرد: آموزش هنر، خلاقیتِ هنری شخصیت کودکان را پرورش می‌دهد تا آن چیزی را بیان کنند که به زبان نمی‌آید و صمیمانه‌ترین زبان احساسات محسوب می‌شود و این درس با رشد اندیشه و ذوق هنری، دقت حافظه نظری و فعالیت فیزیکی کودکان ارتباط نزدیک دارد.

هنرمندان اصالت هنر ایرانی را حفظ کرده‌اند

همچنین یک پیشکسوت هنر خوشنویسی گفت: هنر و آموزش هنر در کشور با کمبودهایی روبرو است، اما هنرمندان اصالت هنر را حفظ کرده و راه خود را طی می‌کنند. هنرمندان در طول تاریخ بدون حامی بوده‌اند و تنها مانده‌اند، اما به طور خودجوش به سمت هدف خود رفته و هنر را حفظ کرده‌اند.

محمد گاراژی افزود: ارزش هنر بالاتر از آن است که از کمبودها و مادیات صحبت شود، بنابراین هنرمندان با نجابت خود، تمام مشکلات را به جان خریده و اصالت هنر ایرانی به ویژه هنر خوشنویسی را حفظ کرده‌اند.

وی افزود: سلامت و طراوت جامعه در گرو توسعه هنر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شهرداری‌ها با توسعه مراکز آموزش هنر و یا خرید آثار هنری می‌توانند حامیان خوبی برای ترویج هنر و حمایت هنرمندان باشند.

این پیشکسوت هنر خوشنویسی، تاکید کرد: خانواده‌ها امروز بچه‌ها را دنبال درس و مدرسه می‌فرستند تا در کنکور و دانشگاه قبول ‌شوند، بنابراین علاقه‌مندان به آموزش هنر خیلی اندک بوده و بخشی از این تعداد نیز با ممانعت خانواده روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: خوشنویسی هنری است که آموزش آن با دشواری همراه است و ریزش شاگرد دارد، اما کسانی که لذت آن را بچشند تا مراحل عالی به راه خود ادامه می‌دهند و برای ترویج آن تلاش می‌کنند.

آموزش هنر؛ صمیمانه‌ترین زبان احساسات

حالِ هنرمندان خوب نیست

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز گفت: فرهنگ و هنر را باید از سن پایه و از دوره ابتدایی و مهد کودک‌ها شروع کنیم و هنرمندان باید از مدرسه ابتدایی یارگیری کنند و فرهنگ کتابخوانی و هنر، از آنجا پایه‌گذاری شود.

مصطفی جوادی مقدم اظهار کرد: برخی از دوره‌های سنی، دوره هیجانی است و می‌توان استعدادها را شناسایی کرد و سن توسعه و ترویج فرهنگ و هنر نیز از دوره ابتدایی آغاز می‌شود و این مسیر نیازمند تشویق و حمایت هنرمندان است.

وی افزود: هنرمندان، در دوران شیوع کرونا، بیشتر از سایر حرفه‌ها  آسیب دیدند و حالا باید هنر و فعالیت‌های هنری در شهرها زنده شود که این مسیر نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: هنرمندان در دوره همه‌گیری کرونا، دچار ضربه روحی شدند و هرچند که دست از کار نکشیدند، اما عرصه نمایش و عرضه آثار هنری نبود و متولیان هنر باید فضایی برای دیده شدن هنرمندان و آثار آنها فراهم کنند.

وی تاکید کرد: مسائل مختلفی باعث شده است که حال هنرمندان خوب نباشد و باید فضای مناسبی را ایجاد کنیم که هنرمندان در جامعه دیده شوند و فضای هنری در جامعه احیا شود، به ویژه آنکه فصل تابستان دوره فراغت دانش آموزان و دانشجویان است.

جوادی مقدم گفت: کاشان با وجود آنکه یک شهر غنی و ثروتمند در حوزه‌ معارف دینی و مذهبی است و هزینه‌های زیادی در این حوزه می‌شود، اما در حوزه هنر سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. هر چند که تاریخ کاشان حامیان فرهنگ و هنر بسیار داشته، اما امروز این فضا خالی است.

وی تاکید کرد: شاعری که شعر می‌گوید و نقاشی که عاشورا و مناسبت‌های مذهبی را به تصویر می‌کشد، شاهدی است که تاثیر هنر گاهی بیشتر از سایر فعالیت‌ها است و خیران فرهنگ باید به یاری هنرمندان بیایند.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، تصریح کرد: تعطیلی‌های تابستان فرصتی طلایی است که به راحتی به هدر می‌رود و اهمیت غنی سازی اوقات فراغت درجامعه برای خانواده‌ها به خوبی درک نشده و هر برنامه‌ای که دارند به منظور پر کردن اوقات فراغت فرزندان است، در حالی که باید این آموزش‌ها مطابق با علاقه و روحیه فردِ فراگیر باشد.


http://www.sepahannews.ir/Fa/News/361371/آموزش-هنر؛-صمیمانه‌ترین-زبان-احساسات
بستن   چاپ