پیام سپاهان- مهدی منتجب در گفتوگویی با بیان اینکه شیوه نامه سفارش و توزیع کتب درسی از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی
وزارت آموزش و پرورش اجرا میشود، اظهار داشت: ثبت سفارش کتابهای درسی
سال تحصیلی 1402-1401 دورههای آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم
وکتابهای درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان
و نیز کتابهای درسی دانش آموزان استثنایی از طریق سامانه فروش و توزیع
مواد آموزشی آغاز شده است.
وی ادامه داد: دانشآموزان میان پایه از
28 فروردین تا 21 خردادماه و دانشآموزان ورودی در پایههای اول دبستان،
هفتم متوسطه اول و دهم متوسطه دوم از پنج تیرماه تا پایان روز 11 شهریور
میتوانند برای ثبت سفارش خود به آدرس سایت http://irtextbook.ir که بصورت انفرادی فعال است، مراجعه و سفارش خود را ثبت کنند.
رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش
استان اصفهان با بیان اینکه شیوه نامه سفارش و توزیع کتب درسی از سوی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت
آموزش و پرورش اجرا میشود، خاطرنشان کرد: ثبت سفارش کتب درسی از طریق
سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی در راستای توسعه دولت الکترونیک و به
منظور تسهیل دسترسی دانش آموزان به کتابهای درسی و نظارت نظاممند بر
فرآیند توزیع مواد آموزشی است.
منتجب با بیان اینکه ساماندهی مراحل ثبت
سفارش با ساز و کار مناسبتر، باعث توزیع و تحویل به موقع کتاب به
دانشآموزان خواهد شد، تصریح کرد: در همین راستا شرایطی فراهم شده تا
مدیران مدارس بتوانند از طریق سامانه سیدا و نیز از طریق شبکه آموزشی شاد برای دانش آموزان خود به صورت گروهی ثبت سفارش کنند و روند توزیع کتب درسی را سرعت بخشند.
وی با اشاره به توزیع 2500 تُن کتاب درسی
در سطح مناطق و نواحی آموزش پرورش استان گفت: اگر ثبت سفارش کتابها توسط
دانش آموزان به موقع انجام شود، باعث تسریع در روند توزیع میشود و از کسری
کتاب در سال تحصیلی جدید جلوگیری میکند.
رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش وپرورش
استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به اینکه مبنای ثبت سفارش کتاب قبولی
دانش آموزان است و برخی از دانش آموزان به دلیل مردودی، تغییر رشته و یا
تغییر محل تحصیلی نیاز به اصلاح سفارش دارند، سامانه امکان اصلاح سفارش
کتاب را از 12 تیر تا 31 شهریورماه سال جاری فراهم خواهد کرد.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش استان
اصفهان با بیان اینکه بهای کتابها بر مبنای بهای پشت جلد هر کتاب خواهد
بود تصریح کرد: دریافت وجهی اضافه بر بهای درج شده، وجهه قانونی ندارد و
مدیران مدارس نظارت مستقیم بر اجرای این موضوع را بر عهده دارند.
منتجب با تاکید بر اینکه خانوادهها و
مدیران مدارس از ثبت سفارش کتب درسی دانشآموزان در هفتههای پایانی زمان
تعیین شده، بپرهیزند، ابراز داشت: با توجه به اینکه کتابها از نیمه
اردیبهشت ماه در بین مناطق استان توزیع میشود و از سوی دیگر این کتابها
به طور طبیعی نیز از طریق مناطق آموزش و پرورش به مدارس تحویل داده میشود،
برای تعیین تکلیف و عقب نماندن دانشآموز از تحصیل و دسترسی به کتب درسی
بهتر است خانوادهها در همان روزهای اول ثبتنام را انجام دهند.
رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش
اصفهان با اشاره به مشکل کمبود کاغذ در سالهای اخیر گفت: کتابها بر
مبنای آمار ثبت نام شده دانش آموزان چاپ و در اختیار استانهای کشور و
مناطق آنها قرار میگیرد، از این رو لازم است دانشآموزان، ثبت سفارش و
خرید اینترنتی کتب درسی خود را در مرحلههای اول انجام دهند تا در صورت
بروز هرگونه مشکلی، فرصت و امکان ویرایش اطلاعات، برای آنها فراهم باشد.
http://www.sepahannews.ir/Fa/News/361002/دانش-آموزان-ثبت-سفارش-کتب-درسی-را-در-زمان-مقرر-انجام-دهند