پیام سپاهان
معلم نباید فقط مدرّس کتاب باشد بلکه باید خود کتاب تربیت باشد
يکشنبه 25 مهر 1400 - 12:21:57
پیام سپاهان -

پیام سپاهان


ایسنا/یزد «جلیل بهارستان» که بیش از 50 سال در کسوت معلمی و استادی اشتغال داشته، معتقد است که معلم، حامی رشد فراگیر و هدایت کننده‌ی جریان تعلیم و تربیت است بنابراین نباید فقط مدرّس کتاب باشد بلکه باید خود کتاب تربیت باشد.
«حسین مسرّت» پژوهشگر و نویسنده برجسته‌ی یزد در مورد این شخصیت علمی فرهنگی نمونه‌ی استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «جلیل بهارستان» در خانواده‌ای مذهبی و مؤمن «حج محمّد بهارستان» که همسری آموزگار از خاندان محترم کرمانشاهی در کنارش بود، در هفتم تیر 1316به دنیا پا نهاد و تحت ارشاد مادرش که معلّم و بعدها مدیر مدارس اسلامی علوی در یزد بود، با مبانی اعتقادی اسلام و دروس قرآن آشنا شد.
وی با بیان این که بهارستان تحصیلات ابتدایی و متوسّطه را در یزد گذراند و آن‌گاه برای پیگیری تحصیلات عالیّه راهی دانشگاه تربیّت معلّم تهران شد، افزود: دوره‌های کارشناسی آموزش ابتدایی(سال 1348) و کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره (سال 1353) را در همان دانشگاه گذراند و چون دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد بود، بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه تربیّت معلّم تهران از وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه منتقل شد.
مسرت از اساتید «جلیل بهارستان» به «جلال آل احمد»، دکتر «یحیی صدّیقی»، دکتر «محمّد حسین هشیار» و دکتر «محمود هومن» اشاره و تصریح کرد: بهارستان پس از چند سال تدریس بنا بر مقرّرات دانشگاهی، سهمیه‌ی بورسیّه‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا را به دست آورد و در دانشگاه پاسیفیک کالیفرنیا در رشته‌ی اصلی مدیریّت آموزشی و دو رشته‌ی فرعی برنامه‌ریزی درسی و مبانی تعلیم و تربیّت، به عنوان دانشجوی ممتاز دوره‌ی دکتری در سال 1360 فارغ التحصیل شد.
وی متذکر شد: چون بهارستان شاگرد اوّل بود می‌توانست بلافاصله به عضویّت هیئت علمی آن دانشگاه درآید ولی ترجیح داد به طن بازگشته و به دانشجویان ایرانی و هم وطن خود خدمت کند.
وی اضافه کرد: پس از بازگشت در سال 1355 به عنوان نماینده‌ی دانشگاه تربیّت معلّم تهران برای راه‌اندازی دانشسرای عالی یزد راهی یزد شد و به معاونت دانشسرای عالی یزد منصوب شد. سپس مدیر گروه علوم تربیّتی آنجا شد و پس از ادغام دانشگاه تربیّت معلم یزد با دانشگاه یزد به مدّت 10 سال ریاست مجتمع علوم انسانی دانشگاه یزد برعهده او گذاشته شد.
این نویسنده‌ی یزدی، از بهارستان با بالغ بر 50 سال اشتغال در کسوت معلمی و استادی که 20 سال آن در آموزش و پرورش یزد و 34 سال در آموزش عالی به ترتیب در دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشسرای عالی زاهدان، دانشسرای عالی یزد، دانشگاه تربیت معلم یزد و دانشگاه یزد بوده است، یاد کرد و گفت: وی در این مدت ببش از 10 هزار ساعت تدریس کرده و افتخار تعلیم و تربیّت نزدیک به 30 هزار دانش‌آموز و دانشجو در پرونده‌ی موفقیت‌های او موجود است.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پژوهشی دکتر جلیل بهارستان را می‌توان تألیف کتاب‌هایی در زمینه‌ی مدیریت عمومی، مدیریت آموزشی و مدیریت اسلامی و نیز نگارش ده‌ها مقاله‌ی علمی و پژوهشی و ترویجی در مجلات علمی پژوهشی ایران در زمینه‌های اشاره شده و نیز راهنمایی بیش از 200 طرح و پایان‌نامه‌ی کارشناسی و بیش از 200 پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، نام برد.
مسرت گفت: بهارستان در سال 1379 به عنوان عضو هیئت علمی برجسته‌ی دانشگاه یزد و در سال 1381 به عنوان شخصیت علمی فرهنگی نمونه‌ی استان انتخاب شد. در کارنامه‌ی او عضویت در شورای آموزش و پرورش استان یزد، شورای برنامه ریزی فرهنگ عمومی، شورای آموزشی و پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی، شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی، شورای پژوهشی سازمان فنی و حرفه‌ای وجود دارد.
وی عنوان کرد: دکتر بهارستان هم چنین کارگاه‌های آموزشی متعدّدی را در دانشگاه‌های گوناگون ایران درباره‌ی روش تدریس و روش ارزشیابی اجرا کرده و نیز سخنرانی‌های فراوانی در سمینارهای گوناگون آموزشی، همایش‌ها و گردهمایی تربیتی و فرهنگی داشته است.
مسرت در پایان به نقل قولی از بهارستان در مورد مقوله‌ی تعلیم و تربیت اشاره و تصریح کرد: « تعلیم و تربیت، عبارت از شکوفایی استعدادها و احیای فطرت پاک انسان و مهار عوامل بازدارنده در مسیر خلق و در مدار خالق با روشی متعادل جهت رشد انسانی متعادل است. در این جریان معلم، حامی رشد فراگیر و هدایت کننده‌ی جریان تعلیم و تربیت است بنابراین نباید فقط مدرّس کتاب باشد بلکه باید خود کتاب تربیت باشد. کلاس درس باید کارگاه هم‌اندیشی جهت تولید اندیشه و فکر باشد و آموزشگاه و دانشگاه نیز باید کارگاه رشد متعادل فراگیر در تمام ابعاد وجود باشد.»
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/326608/معلم-نباید-فقط-مدرّس-کتاب-باشد-بلکه-باید-خود-کتاب-تربیت-باشد
بستن   چاپ