توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش ابتدایی، با طرح «توانا» ساختارمند میشود
يکشنبه 29 تير 1404 - 07:52:26
|
|
پیام سپاهان - رئیس ادارۀ تکنولوژی آموزشی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای دوره ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: طرح توانا در سه مؤلفهی اصلی تعریف شده است که عبارت است از نخست توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان، دوم تقویت محیط یادگیری و سوم بهرهگیری از فناوری و یادگیری ترکیبی است.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، کبری انصاریان، رئیس ادارۀ تکنولوژی آموزشی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای دوره ابتدایی این ادارهکل با تشریح برنامه جامع توانمندسازی معلمان، بر اجرای دقیق طرح «توانا» در سطح مناطق تأکید کرد و با اشاره به راهبردیبودن طرح توانا اظهار داشت: این طرح در سه مؤلفهی اصلی تعریف شده است که عبارت است از نخست توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان، دوم تقویت محیط یادگیری مثبت و سوم بهرهگیری از فناوری و یادگیری ترکیبی است. وی افزود: در محور توسعه صلاحیتهای حرفهای، طراحی آموزشی و سناریوهای آموزشی، آموزش روشهای تدریس فعال مانند آموزش مبتنی بر بازی، حل مسئله، کار گروهی، درسپژوهی، اقدامپژوهی و خودتوسعهای مورد تأکید است و همچنین اجرای طرح «حامی» برای حمایت از دانشآموزان نیازمند به تلاش بیشتر در این بخش گنجانده شده است. انصاریان با بیان ضرورت تحول در فضای کلاسها تصریح کرد: ما باید از فضاهای آموزشی سنتی فاصله بگیریم و به سمت کلاسهایی با چینش جدید، محیطهای یادگیرنده عاطفی و اجتماعی و محیطهای فیزیکی نشاطآور حرکت کنیم؛ این بخش از طرح توانا، رکن دوم ارتقای کیفیت آموزشی است. رئیس ادارۀ تکنولوژی آموزشی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای دوره ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان ابراز داشت: از امروز هر برنامهای که در قالب توانمندسازی برگزار میشود، باید ذیل بیستودو سرفصل طرح توانا و با همین عنوان رسمی انجام شود؛ نخستین گام نیز اخذ مصوبه شورای آموزشوپرورش درباره طرح و نگهداری مستندات آن است. وی از مناطق خواست نسبت به تشکیل هسته مرکزی طرح توانا اقدام کنند و گفت: ما در سطح استان این هسته را با ترکیب مدرسان دانشگاه فرهنگیان و نیروهای متخصص ابتدایی شکل دادهایم و مناطق نیز باید از ظرفیت نخبگان محلی استفاده کرده و تا نیمه اول مرداد، آموزش مدرسان را آغاز کنند تا این گروه بتوانند تا نیمه شهریور، معلمان را بر اساس نیازسنجی آموزش دهند. انصاریان از تشکیل «اجتماعات یادگیری» به عنوان یکی از اجزای مهم طرح توانا یاد کرد و گفت: این اجتماعات در دو بستر سامانههای شاد و LTMS باید برای صد درصد معلمان، مدیران و معاونان آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی شکل بگیرد؛ در حال حاضر در مدارس غیردولتی برخی مناطق تا شش درصد عقبماندگی داریم که باید تا پایان هفته جاری جبران شود. رئیس ادارۀ تکنولوژی آموزشی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای دوره ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان با تأکید بر جنبه کیفی اجتماعات عنوان کرد: مشارکت همکاران در سامانهها فقط با بارگذاری فایل کافی نیست؛ این مستندات باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و نظرات همکاران نیز در سامانه ثبت شود . وی با تشکر از مدیران مناطق، بر نظارت میدانی، تشکیل جلسات هفتگی هماهنگی و استفاده از ظرفیت شورای آموزگاران برای تبیین طرح در مدارس تأکید و خاطرنشان کرد: اجرای دقیق طرح توانا، گام بلندی در مسیر ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی است که با همراهی شما بزرگواران به نتیجه خواهد رسید. انتهای پیام/
http://www.sepahannews.ir/Fa/News/974464/توانمندسازی-نیروی-انسانی-در-آموزش-ابتدایی،-با-طرح-«توانا»-ساختارمند-میشود
|