پیام سپاهان
کیفیت آموزشی با یادگیری عمیق، مهارت‌آفرینی و توانمندسازی معلمان تحقق می‌یابد
چهارشنبه 25 تير 1404 - 17:27:57
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: یادگیری عمیق، تفکر محور و مهارت‌آفرینی، آن چیزی است که در سند تحول بنیادین به‌عنوان هدف‌گذاری اصلی تعلیم و تربیت مورد اشاره قرار گرفته است و در نهضت توسعه عدالت در کیفیت آموزشی نیز، نگاه اصلی استفاده از معلم به‌عنوان رکن تحول و عامل حرکت‌دهنده نظام آموزشی است.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش نواحی و مناطق استان با تأکید بر محورهای تحولی سند تحول بنیادین، بر نقش کلیدی معلمان در ارتقای کیفیت آموزشی تأکید کرد و اظهار داشت: یادگیری عمیق، تفکر محور و مهارت‌آفرینی، آن چیزی است که در سند تحول بنیادین به‌عنوان هدف‌گذاری اصلی تعلیم و تربیت مورد اشاره قرار گرفته است و در نهضت توسعه عدالت در کیفیت آموزشی نیز، نگاه اصلی استفاده از معلم به‌عنوان رکن تحول و عامل حرکت‌دهنده نظام آموزشی است.
وی افزود: راهکار 3-17 سند تحول بر به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت تأکید دارد؛ از جمله استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی مانند یادگیری مشارکتی، بازی‌محور، پروژه‌محور، آموزش ترکیبی و رویکردهای خلاقانه و همچنین مهارت‌های راهبردی قرن 21 نظیر یادگیری معنادار، تفکر حل مسئله و تفکر انتقادی، باید در کنار اشارات صریح سند مورد توجه جدی قرار گیرد.
نظریان با اشاره به راهکار 6-11 سند تحول، عنوان کرد: ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان از مسیر توانمندسازی مداوم و تشکیل اجتماعات یادگیری در مدارس امکان‌پذیر است و این اجتماعات بستری برای بازاندیشی، تبادل تجربه، یادگیری جمعی و اصلاح روش‌ها هستند که نهایتاً به ارتقای کیفیت آموزشی منجر می‌شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: موفقیت معلم در گرو شناخت دقیق مخاطب است و دانش‌آموز امروز با ویژگی‌های روانی، شناختی، حرکتی و هیجانی متفاوتی نسبت به گذشته روبه‌روست؛ بنابراین به‌روزرسانی روش‌ها یعنی طراحی تدریس متناسب با مخاطب و این، اصل تحول آموزشی است.
وی با قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه بیان کرد: برنامه‌های نوینی در این معاونت‌ها تدوین شده که بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی از جمله محورهای آن است و اخیراً تیمی متشکل از 14 نفر از همکاران آموزشی استان در دوره توانمندسازی ملی در مشهد مقدس شرکت کرده‌اند و دستاوردهای خود را در حوزه یاددهی-یادگیری با رویکردهای جدید ارائه خواهند کرد.
نظریان با تأکید بر انتخاب کارشناسان و معاونان کارآمد در حوزه آموزش گفت: تیم آموزشی ادارات، به‌ویژه معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه، باید به‌روز، دارای نگاه تحولی و آشنا با فناوری‌های نوین باشند و این ویژگی‌ها باید مبنای انتخاب افراد در این مسئولیت‌های کلیدی باشد.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان از اجرای کارگاه‌ها و دوره‌های توانمندسازی حضوری و غیرحضوری در سراسر استان خبر داد و گفت: تربیت مدرسان میانی از اولویت‌های جدی استان در سال جاری است و باید با برگزاری جلسات تعاملی مستمر میان معاونان، کارشناسان و مدیران مدارس، فرآیند نشر محتواهای آموزشی به‌درستی هدایت شود.
وی با اشاره به موضوع تغییر رشته شغلی درون‌سازمانی فرهنگیان نیز گفت: امسال با هدف استفاده بهینه از نیروها، امکان تغییر رشته شغلی در نواحی و مناطق فراهم شده است.
نظریان خاطرنشان کرد: اگرچه امکان تغییر رشته وجود دارد، اما تدبیر و ارزیابی دقیق عملکردی افراد باید اولویت تصمیم‌گیری باشد و تجربه، شایستگی و میزان اثربخشی معلمان ابتدایی باید به‌درستی در نظر گرفته شود تا با جابجایی‌های نادرست، کیفیت آموزش پایه لطمه نبیند.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/974245/کیفیت-آموزشی-با-یادگیری-عمیق،-مهارت‌آفرینی-و-توانمندسازی-معلمان-تحقق-می‌یابد
بستن   چاپ