پیام سپاهان
تغییر رویکرد سازمان سوادآموزی کشور از «عرضه‌محوری» به «تقاضامحوری»
چهارشنبه 25 تير 1404 - 12:35:15
پیام سپاهان - معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: به جای آنکه آموزش‌دهندگان به‌صورت فردی و کوچه به کوچه به دنبال سوادآموز باشند، از امسال پایگاه‌های رسمی سوادآموزی در مدارس مستقر می‌شوند و مدیران مدارس مسئول اداره این پایگاه‌ها خواهند بود؛ این تغییر ضمن جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌ها، شأن آموزش‌دهندگان و کیفیت کلاس‌ها را نیز ارتقا می‌دهد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، عباس احمدی، معاون سوادآموزی این اداره‌کل در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش نواحی و مناطق استان سه محور اصلی سخنان خود را «تحول در رویکرد سوادآموزی»، «اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین» و «جایگاه قرارگاه نهج‌البلاغه» عنوان کرد و با بیان برنامه‌ها و دغدغه‌های این حوزه‌ها، اظهار داشت: اگر خواهان عبور از بحران‌های آموزش‌وپرورش هستیم، باید شادی، نشاط و امید را به کلاس درس بیاوریم.
وی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان سوادآموزی کشور از «عرضه‌محوری» به «تقاضامحوری» افزود: به جای آنکه آموزش‌دهندگان به‌صورت فردی و کوچه به کوچه به دنبال سوادآموز باشند، از امسال پایگاه‌های رسمی سوادآموزی در مدارس مستقر می‌شوند و مدیران مدارس مسئول اداره این پایگاه‌ها خواهند بود؛ این تغییر ضمن جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌ها، شأن آموزش‌دهندگان و کیفیت کلاس‌ها را نیز ارتقا می‌دهد.
احمدی از ارائه یک طرح سه‌ساله برای ریشه‌کنی بی‌سوادی و مهارت‌آموزی سوادآموزان به شورای آموزش‌وپرورش استان خبر داد و گفت: قرار است با تشکیل کمیته‌های پشتیبانی به ریاست فرمانداران در مناطق و شناسایی دقیق بی‌سوادان، تا پایان سه سال، اعلام پایان بی‌سوادی در استان میسر شود و هفته آینده نیز کمیته استانی به ریاست استاندار تشکیل می‌شود.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با انتقاد از روند بیست‌ساله اجرایی نشدن سند تحول بنیادین ابراز داشت: سند تحول، قانون اساسی آموزش‌وپرورش است اما مانند قانون اساسی کشور، برای اجرا نیازمند قانون‌های عملیاتی و تاکتیک‌های اجرایی در کف مدارس است.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به مدرسه تراز برسیم و دانش‌آموزی منتقد، اخلاق‌مدار، خداجو و مومن تربیت کنیم، باید استراتژی و تاکتیک داشته باشیم.
احمدی ضمن تجلیل از ابتکار مدیرکل استان در ادغام کارگروه سند تحول و قرارگاه نهج‌البلاغه، گفت: نهج‌البلاغه یکی از غنی‌ترین منابع برای تحقق ساحت اعتقادی سند تحول است؛ نامه 31 امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی، یک سند تربیتی کامل است که می‌توان آن را به دل کلاس‌های درس آورد و با زبان امید، اخلاق و اعتدال، به دانش‌آموزان ارائه کرد.
معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری قرارگاه نهج‌البلاغه با حوزه پرورشی، عنوان کرد: قرار است از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و دارالقرآن‌ها در استان برای پیاده‌سازی آموزه‌های نهج‌البلاغه استفاده شود؛ ما نیازمند بازتعریف شادی و نشاط در مدارس هستیم؛ شادی‌ای که ریشه در معارف دینی و تعلیم‌وتربیت اصیل داشته باشد.
وی تأکید کرد: ما به برنامه‌ای نیاز داریم که در آن ریاضی با شعر، دین با عرفان و علم با احساس آموزش داده شود؛ مدرسه‌ای که در آن به‌جای حفظ طوطی‌وار، روح دانش‌آموز حاضری زده شود.
احمدی خاطرنشان کرد: در اداره‌کل با همراهی اساتید برجسته حوزه تعلیم‌وتربیت، در حال طراحی الگویی برای اجرایی‌سازی سند تحول هستیم؛ این الگو تا پایان شهریور نهایی شده و متناسب با شرایط هر منطقه قابل اجرا خواهد بود.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/974204/تغییر-رویکرد-سازمان-سوادآموزی-کشور-از-«عرضه‌محوری»-به-«تقاضامحوری»
بستن   چاپ