پیام سپاهان
استفاده از «واقعیت افزوده» و فناوری های نوین در تدریس به صورت جدی دنبال شود
سه شنبه 24 تير 1404 - 11:09:22
پیام سپاهان - مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در دوره هوش مصنوعی، به دنبال آن هستیم که تحولی بزرگ در نظام آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان رقم بزنیم؛ یکی از فناوری‌های مؤثر در این مسیر، «واقعیت افزوده» است؛ ابزاری نوین که می‌تواند در کنار دیگر فناوری‌ها همچون واقعیت مجازی، آموزش را به‌صورت تعاملی، چندبعدی و جذاب برای نسل جدید دانش‌آموزان ارائه کند.

به گزارش ادارهٔ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در اجلاس رؤسای آموزش‌وپرورش نواحی و مناطق استان اصفهان ضمن تشکر از میزبانی شهرستان چادگان از این رویداد، ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی 12 روزه را گرامی و با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به دلیل ارتباط با کل جامعه می‌تواند اثرگذاری بسیار عمیقی در جامعه داشته باشد اظهار داشت: همواره به اینکه مسیر توسعه جامعه از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد افتخار می‌کنیم؛ اگر به دنبال یک جامعه توسعه یافته در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی هستیم، این مسیر از بنیان از آموزش و پرورش در ابعاد مختلف شروع می‌شود؛ بنابراین اگر جامعه، سیاستگذاران و برنامه ریزان در هر سمت و در هر جایگاهی، آموزش و پرورش را به عنوان رکن تحول یک جامعه در نظر بگیرند، این قابل تقدیر و ارزشمند است.
وی افزود: یکی از افتخارات ما این است که سند تحول بنیادین برگرفته از اسناد فرادستی‌، قرآن کریم، وصایا و توصیه‌های ائمه معصومین است؛ هدف تربیت و هدف نهایی مسیری که ما انتخاب کردیم این است که دانش آموز را به حیات طیبه و یک زندگی پاک و شرافتمندانه برسانیم.
نظریان تصریح کرد: مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها، مشورت با کارکنان قبل، حین و بعد از انجام فعالیت، محور قرار دادن برنامه‌های سازمان و پرهیز از کارها و منافع سلیقه ای و شخصی، برخورد صادقانه با همکاران، مشارکت کارکنان در فرایند برنامه ریزی، عمل کردن به گفته‌ها، توجه به پیشنهاد همکاران در اصلاح امور و تشویق همکاران، دیدن عملکرد و شنیدن صحبت‌های کارکنان، توجه به تفاوت‌های افراد، احترام به تمامی افراد بدون توجه به پست، منصب، سن و دیگر ملاک‌های کاذب، به روزرسانی مداوم با مطالعه، حاضر شدن در محل کار با ظاهری آراسته و مرتب، بیان نقاط قوت و گوشزد کردن نقاط قابل بهبود همکاران و صدا زدن افراد با القاب محترمانه از جمله‌ موارد زمینه‌ساز مشروعیت و مقبولیت مدیران است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیشتر شنیدن و کمتر سخن گفتن را به مدیران توصیه کرد و عنوان کرد: شاید مدیر رسمیتش را از حکم و ابلاغ مافوق بگیرد اما قدرت راهبری مدیر موهبتی است که از طرف کارکنان و زیر مجموعه وی به او هدیه داده می‌شود.
وی گفت: در دوره هوش مصنوعی، به دنبال آن هستیم که تحولی بزرگ در نظام آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان رقم بزنیم؛ یکی از فناوری‌های مؤثر در این مسیر، «واقعیت افزوده» است؛ ابزاری نوین که می‌تواند در کنار دیگر فناوری‌ها همچون واقعیت مجازی، آموزش را به‌صورت تعاملی، چندبعدی و جذاب برای نسل جدید دانش‌آموزان ارائه کند.
نظریان ادامه داد: در واقعیت افزوده، ما یک محتوای دیجیتال و مجازی را به فضای واقعی پیوند می‌زنیم؛ با این روش، محدودیت‌های آموزش مجازی برطرف می‌شود و دروس با تلفیق فضای واقعی و مجازی به شیوه‌ای جذاب و کاربردی برای دانش‌آموزان تبیین می‌گردد و استفاده از این فناوری، یادگیری را برای دانش‌آموز ملموس‌تر، فعال‌تر و تأثیرگذارتر می‌کند و اگر این اتفاق رقم بخورد، می‌توانیم ادعا کنیم که آموزش واقعی اتفاق افتاده است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به ابزارهای در دسترس برای پیاده‌سازی واقعیت افزوده تصریح کرد: امروز معلمان ما باید با ابزارهای به‌روز و روش‌های نوین آموزش همراه شوند؛ گوشی‌های همراه، تبلت‌ها و عینک‌های ویژه واقعیت افزوده، ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها در راستای ارتقای کیفیت آموزشی استفاده کرد و این فناوری می‌تواند به‌صورت مستقیم در تدریس دروس مختلف به‌کار گرفته شود.
وی به مزایای استفاده از واقعیت افزوده در فرآیند یاددهی-یادگیری اشاره کرد و گفت: افزایش جذابیت و تعامل در یادگیری، کاهش هزینه‌های آموزشی، مشارکت بیشتر خانواده‌ها در فرآیند یادگیری، امکان تولید محتوای تعاملی توسط معلمان، دانش‌آموزان و حتی والدین، همه از برکات این فناوری هستند؛ استفاده از کیوآرکدهای کتاب‌های درسی، بهره‌گیری از پویانمایی و توسعه محتوای بومی‌سازی‌شده، از دیگر مسیرهایی است که در تحقق این چشم‌انداز باید دنبال شود؛ بدون تردید، نسل آلفا با روش‌های قدیمی آموزش قابل هدایت نیست و لازم است نظام تعلیم و تربیت، به‌سوی بهره‌مندی از ابزارهای نوین حرکت کند.
نظریان ابراز داشت: امروزه وظیفه همه مدیران از سطح کلاس و مدرسه تا مدیران ارشد، به روز بودن است؛ همه ما باید از ابزارهای نوین مثل هوش مصنوعی برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت بهره ببریم و دغدغه وزیر، استاندار و دیگران مدیران در هوشمندسازی مدارس به همین جهت است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: در هر نقطه‌ای، در هر مسئله ای، تغییر نگاه مدیریت قطعا می‌تواند زیر مجموعه را تغییر دهد؛ اگر قرار است تحولی ایجاد شود این تحول ابتدا در ذهن من و شماست می‌توانم راهبری کنیم. 
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/974102/استفاده-از-«واقعیت-افزوده»-و-فناوری-های-نوین-در-تدریس-به-صورت-جدی-دنبال-شود
بستن   چاپ