پیام سپاهان
لزوم استفاده از فناوری های نوین برای آموزش نسل آلفا
چهارشنبه 18 تير 1404 - 14:26:17
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: معلمی که با مفاهیمی چون متاورس و فناوری‌های تعاملی آشنا نباشد، نمی‌تواند دانش‌آموزان نسل آلفا را به یادگیری اثربخش هدایت کند و ما باید به سمت یادگیری شخصی‌سازی‌شده حرکت کنیم و محیط‌هایی را فراهم آوریم که تفکر خلاق و انتقادی در دانش‌آموزان تقویت شود.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه هشتمین سفر شهرستانی خود به سمیرم، در نشستی با مدیران مدارس این شهرستان، بر ضرورت تحول در نقش معلمان و روش‌های آموزشی متناسب با ویژگی‌های نسل جدید دانش‌آموزان تأکید کرد و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، با اشاره به ویژگی‌های خاص دانش‌آموزان نسل آلفا، اظهار داشت: دانش‌آموزان امروز که در فضایی دیجیتال و مجازی رشد کرده‌اند، با نسل‌های قبلی تفاوت‌های بنیادین دارند؛ این دانش‌آموزان با حجم عظیمی از اطلاعات بصری مواجه‌اند و از نظر ویژگی‌های روان‌شناختی، عاطفی و اجتماعی نیازمند روش‌های آموزشی متفاوتی هستند.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بر تحول در نقش معلم تأکید دارد؛ معلم امروز دیگر صرفاً انتقال‌دهنده دانش نیست، بلکه باید به‌عنوان یک مربی و راهبر آموزشی، محیطی خلاق و پویا برای یادگیری دانش‌آموزان فراهم کند و اگر معلمان ما با همان روش‌های سنتی به آموزش ادامه دهند، نمی‌توانند نیازهای این نسل را برآورده کنند.
نظریان با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در آموزش، عنوان کرد: معلمی که با مفاهیمی چون متاورس و فناوری‌های تعاملی آشنا نباشد، نمی‌تواند دانش‌آموزان نسل آلفا را به یادگیری اثربخش هدایت کند و ما باید به سمت یادگیری شخصی‌سازی‌شده حرکت کنیم و محیط‌هایی را فراهم آوریم که تفکر خلاق و انتقادی در دانش‌آموزان تقویت شود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به اولویت‌های دولت چهاردهم از نهضت توسعه عدالت آموزشی به‌عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی یاد کرد و گفت: این نهضت در دو محور اصلی دنبال می‌شود؛ بهبود فضاهای آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش و در حوزه فضاهای آموزشی، نظام مسائل استان از جمله مدارس کانکسی، کلاس‌های پرتراکم و فرسودگی برخی مدارس رصد شده و پروژه‌هایی برای رفع این مشکلات تعریف شده است.
وی ادامه داد: در کنار بهبود زیرساخت‌ها، کیفیت‌بخشی به آموزش از طریق اصلاح روش‌های تدریس، استفاده از هوش مصنوعی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان در حال پیگیری است؛ این کارگاه‌ها به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و دوره‌های تربیت مدرس استانی نیز در دستور کار قرار دارد.
نظریان با تأکید بر اهمیت به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی، ابراز داشت: تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی و هنرستان‌ها باید به‌روز شوند؛ این موضوع در راستای نهضت توسعه عدالت آموزشی مورد توجه قرار گرفته و اعتبارات لازم در حال جذب است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان همچنین به وضعیت مدارس چندپایه در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: معلمان این مدارس با سختی‌های بسیاری مواجه‌اند و ما قدردان زحمات آن‌ها هستیم؛ طرح‌هایی مانند طرح حامی برای دانش‌آموزان ابتدایی با نمرات ضعیف و طرح شهید محمودوند برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل در دستور کار قرار دارد.
وی با تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین، تربیت تمام‌ساحتی را یکی از اولویت‌های آموزش‌وپرورش دانست و ابراز داشت: ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی زیربنای تمامی ساحت‌های تربیتی است؛ تقویت برنامه‌هایی مانند نماز جماعت و توجه به تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله بسیج و سازمان دانش‌آموزی در این راستا اهمیت دارد.
نظریان همچنین بر ضرورت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید و خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید نقشه خطرپذیری مدارس خود را ترسیم کنند و با رصد دقیق، وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان را جدی بگیرند؛ غربالگری‌های روان‌شناختی در پایه‌های مختلف انجام شده و برای دانش‌آموزانی که در وضعیت قرمز قرار دارند، مداخلات لازم باید انجام شود.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/973361/لزوم-استفاده-از-فناوری-های-نوین-برای-آموزش-نسل-آلفا
بستن   چاپ