پیام سپاهان
معلمان ما باید روش‌های آموزشی خود را بر مبنای مخاطب‌شناسی تنظیم کنند
سه شنبه 20 خرداد 1404 - 23:46:15
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: دانش‌آموزان امروز که در دنیای دیجیتال و انفجار اطلاعات رشد کرده‌اند، سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند؛ معلمان ما باید روش‌های آموزشی خود را بر مبنای مخاطب‌شناسی تنظیم کنند، چراکه تکیه صرف بر روش‌های سنتی، ما را از مسیر اثربخشی دور می‌کند.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در گردهمایی سرگروه‌های آموزشی این استان بر لزوم ارتقای کیفیت آموزش با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تطبیق روش‌های تدریس با نیازهای نسل جدید دانش‌آموزان تأکید کرد و با یادی از مرحوم رضا زهیری، یکی از سرگروه‌های برجسته آموزشی که در جوانی درگذشت، اظهار داشت: این عزیز برای کیفیت‌بخشی به آموزش زحمات بسیاری کشید و یاد و خاطره او همواره در قلب ماست.
وی با اشاره به سابقه فعالیت خود در حوزۀ آموزش، حضور در جمع سرگروه‌های آموزشی را بازگشت به «خانه اول» خود توصیف کرد و افزود: در کنار شما که به‌عنوان پیش‌قراولان آموزش در سطح استان یا به نوعی مِنتورینگ آموزشی معلمان سراسر استان فعالیت می‌کنید، احساس ارزشمندی بیشتری می‌کنم؛ این جلسات، فرصتی برای تبادل تجارب و تجربه‌گردانی است که می‌تواند اثربخشی نظام آموزشی را دوچندان کند.
نظریان به ویژگی‌های خاص دانش‌آموزان نسل آلفا اشاره کرد و ابراز داشت: دانش‌آموزان امروز که در دنیای دیجیتال و انفجار اطلاعات رشد کرده‌اند، سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند؛ معلمان ما باید روش‌های آموزشی خود را بر مبنای مخاطب‌شناسی تنظیم کنند، چراکه تکیه صرف بر روش‌های سنتی، ما را از مسیر اثربخشی دور می‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: برای تربیت و آموزش نسل آلفا، معلمان ما باید به پنج شاخص کلیدی مجهز باشند؛ نخست، استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین است؛ معلم امروز باید با ابزارهای دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های آموزشی و حتی هوش مصنوعی همگام شود تا یادگیری را برای دانش‌آموزانی که در دنیای دیجیتال رشد کرده‌اند، جذاب و اثربخش کند؛ دوم، خلق محتواهای جذاب و تعاملی است؛ دانش‌آموزان نسل آلفا به محتوای بصری و داستان‌گونه نیاز دارند و معلم باید با بهره‌گیری از تصاویر، ویدئوها و فعالیت‌های تعاملی، مفاهیم پیچیده را ساده و دلنشین ارائه دهد؛ سوم، معلم باید نقش تسهیل‌گر و راهنما را به جای انتقال‌دهنده صرف اطلاعات ایفا کند؛ باید به دانش‌آموزان بیاموزیم چگونه اطلاعات را کشف، تحلیل و صحت‌سنجی کنند و تفکر انتقادی و مهارت‌های فراشناختی را در آن‌ها تقویت کنیم؛ چهارم، اولویت‌دهی به مهارت‌های قرن بیست‌ویکم مانند خلاقیت، تفکر انتقادی، همکاری و ارتباط مؤثر است؛ معلم باید فضایی ایجاد کند که دانش‌آموزان این مهارت‌های نرم را که برای آینده آن‌ها حیاتی است، در خود پرورش دهند و در نهایت، انعطاف‌پذیری و سازگاری با تغییرات سریع دنیای امروز، شاخص پنجم است؛ معلم نسل آلفا باید توانایی به‌روزرسانی دانش خود و تطبیق با فناوری‌های نوین و نیازهای متغیر دانش‌آموزان را داشته باشد تا همواره یک گام جلوتر از زمان حرکت کند.
وی با تأکید بر هدف‌گذاری برای ارتقای حداقل یک درجه‌ای کیفیت آموزش در سال تحصیلی آینده، بیان داشت: ما به دنبال تغییر واقعی در نگرش، بینش و رفتار دانش‌آموزان هستیم؛ این هدف تنها با تلاش جمعی و بهره‌گیری از ظرفیت سرگروه‌های آموزشی محقق می‌شود.
نظریان همچنین به اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه آموزش اشاره و خاطرنشان کرد: نهضت توسعه عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش از برنامه‌های اصلی دولت است که از نهاد ریاست‌جمهوری تا کف کلاس‌های درس مورد توجه قرار گرفته است.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/969871/معلمان-ما-باید-روش‌های-آموزشی-خود-را-بر-مبنای-مخاطب‌شناسی-تنظیم-کنند
بستن   چاپ