پیام سپاهان
خانواده و مدرسه، دو رکن اصلی در شکل‌گیری هویت فرزندان هستند
سه شنبه 13 خرداد 1404 - 22:49:13
پیام سپاهان - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: دغدغه امروز ما، خانواده و نقش آن در شکل‌گیری هویت فرزندان است و مدرسه به عنوان خانواده دوم، همواره مورد توجه بوده و این اهمیت در آموزه‌های دینی و فرهنگی ما نیز تأکید شده است.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان در پنجاه و نهمین جلسه شورای مرکزی انجمن اولیا و مربیان استان اظهار داشت: دغدغه امروز ما، خانواده و نقش آن در شکل‌گیری هویت فرزندان است و مدرسه به عنوان خانواده دوم، همواره مورد توجه بوده و این اهمیت در آموزه‌های دینی و فرهنگی ما نیز تأکید شده است.
وی با اشاره به نقش مهم خانواده‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی افزود: از جمله خطراتی که خانواده‌ها با آن مواجه‌اند، نبود محیطی امن و صمیمی است که امکان گفت‌وگو و برگزاری نشست‌های خانوادگی را فراهم کند؛ اما با گسترش فضای مجازی، تعاملات حضوری اعضای خانواده کاهش یافته است و اگر رفتار آن‌ها را در مهمانی‌ها و نشست‌ها را بررسی کنیم، می‌بینیم که اغلب درگیر فضای مجازی هستند؛ توجه به این موضوع می‌تواند به کاهش انزوای اعضای خانواده کمک کند.
نظریان بیان کرد: ارتباط مؤثر والدین با فرزندان نسل جدید، به‌ویژه نسل زد و آلفا، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا این نسل نیازها و خواسته‌هایی متفاوت دارند و نمی‌توان با معیارهای گذشته آن‌ها را تربیت کرد و آگاهی والدین نیز از روند رشد و تکامل فرزندان کافی نیست؛ الگوپذیری فرزندان از اعضای خانواده در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها نقش اساسی دارد و لازم است والدین از خود بپرسند تا چه حد توانسته‌اند الگوی مناسبی باشند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با تاکید بر توجه والدین به توسعه مهارت‌های اجتماعی فرزندان ابراز داشت: گاهی به دلیل دلسوزی‌های افراطی، والدین به جای فرزندان تصمیم‌گیری می‌کنند و این امر قدرت حل مسئله را در آن‌ها کاهش می‌دهد در حالی که این مهارت از نیازهای اساسی فرزندان امروزی است.
وی ادامه داد: امید و امیدآفرینی نیز موضوع بسیار مهمی است و متأسفانه گاهی خانواده، مدرسه و جامعه، ناخواسته منتقل‌کننده یأس و ناامیدی هستند، اما انجمن‌ها می‌توانند خانواده را بیش از پیش معرفی کنند و الگویی پویا و بانشاط از یک خانواده موفق ارائه دهند؛ باید راهکارهایی برای حضور فعال پدران و مادران در مدرسه ارائه شود تا این حضور صرفاً محدود به مادران نباشد و تقویت فضای عاطفی خانواده باید جایگزین فضای مجازی بی‌روح شود و کانون پرورش فکری نیز باید به مکانی برای رشد و تعالی شخصیت کودکان و نوجوانان تبدیل گردد.
نظریان عنوان کرد: عدم توجه به فرزندپروری و تقویت بنیان خانواده می‌تواند منجر به فروپاشی خانواده و بروز آسیب‌های اجتماعی شود؛ بنابراین، باید بر پیشگیری تمرکز شود، نه صرفاً درمان پیامدها.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به لزوم موضوع یابی از دل چالش‌های اجتماعی و مسائل روز خاطرنشان کرد: تعامل یک‌طرفه بین مدارس و والدین باید به تعامل دوسویه تبدیل شود؛ طلاق عاطفی والدین و خودکشی دانش‌آموزان با ضعف ارتباط دوسویه مرتبط است و لازم است نسل جدید را بشناسیم، راهکار ارائه دهیم و با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای آن‌ها پیش برویم.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/969252/خانواده-و-مدرسه،-دو-رکن-اصلی-در-شکل‌گیری-هویت-فرزندان-هستند
بستن   چاپ