پیام سپاهان
توانبخشی، رکن مغفول آموزش‌وپرورش استثنایی است
يکشنبه 11 خرداد 1404 - 17:59:08
پیام سپاهان - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در یکصدوهشتادونهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: توانبخشی، رکن سوم نظام آموزشی دانش‌آموزان استثنایی است و باید در طراحی فضاها و سیاست‌گذاری‌های آموزشی، توجه ویژه‌ای به نیازهای توانبخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شود.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، رضا خصالی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در یکصدوهشتادونهمین جلسۀ شورای آموزش و پرورش استان اظهار داشت: توجه به دانش‌آموزان استثنائی یک ضرورت تربیتی و اجتماعی است که اگر در طراحی نظام آموزشی کشور نادیده گرفته شود، شاهد خسارات فرهنگی و انسانی گسترده‌ای خواهیم بود.
وی با تأکید بر جایگاه توانمندسازی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، افزود: ظرفیت‌های این گروه از دانش‌آموزان بسیار بالاست و بارها دیده‌ام که در مسابقات، برنامه‌ها و فعالیت‌های خلاقانه عملکرد چشمگیری داشته‌اند؛ اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، این دانش‌آموزان می‌توانند در سطوح بالای مدیریتی و علمی کشور نیز حضور یابند.
خصالی با اشاره به تجربه‌ای از سفر به استان سمنان عنوان کرد: دانش‌آموزی را دیدم که کتاب‌هایی در حوزه نجوم و فیزیک مطالعه می‌کرد و سطح درک بالایی داشت، اما به‌دلیل عدم وجود فضای استاندارد، در یک کانکس آموزشی مستقر بود؛ این وضعیت شایسته آموزش‌وپرورش ما نیست و نیازمند بازنگری فوری در طراحی فضاهای ویژه مدارس استثنائی هستیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: در نظام آموزشی عمومی دو رکن آموزش و پرورش تعریف شده‌اند، اما در آموزش استثنائی رکن سومی به نام «توانبخشی» وجود دارد که نقشی حیاتی در فرآیند یادگیری ایفا می‌کند؛ هر مدرسه استثنائی باید مجهز به فضاهای تخصصی برای گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و آموزش والدین باشد.
وی ابراز داشت: آموزش و پرورش استثنائی بدون طراحی ویژه فضاهای آموزشی ممکن نیست و کلاس‌ها باید به صورت مدور و با نورپردازی و رنگ‌آمیزی مناسب ساخته شوند؛ دانش‌آموزان طیف اتیسم، نیاز به فضاهای آرام، اتاق تاریک و ساختار ویژه دارند که باید در نقشه‌های اجرایی مدارس لحاظ شود.
خصالی اذعان کرد: اهتمام رئیس‌جمهور به مدرسه‌سازی، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای وضعیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم کرده است؛ امروز باید با مداخله زودهنگام و تشخیص صحیح، از دوران پیش‌دبستانی برای این دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنیم چراکه هر چقدر زودتر خدمات توانبخشی آغاز شود، هزینه‌های بلندمدت کاهش یافته و نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، با بهره‌گیری از الگوهای کشورهای توسعه‌یافته، سامانه‌های تشخیص و سنجش کودک را طراحی کرده‌ایم که نقش مهمی در مداخلات درمانی ایفا می‌کنند و این نظام باید با حمایت استان‌ها به‌صورت میدانی پیاده‌سازی شود.
وی با اشاره به موضوع منزلت مالی مدیران و معلمان مدارس استثنائی بیان کرد: در برخی مناطق کشور مدیرانی داریم که با وجود تعهد و فعالیت‌های گسترده، هنوز با چالش‌های مالی سنگینی مواجه هستند؛ ما از قوه قضائیه نیز درخواست کرده‌ایم که در مسائل مرتبط با بدهی‌ها و محکومیت‌های مالی، حمایت‌های لازم از این قشر انجام شود.
خصالی خاطرنشان کرد: شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، با حضور استانداری فعال و مدیرانی دغدغه‌مند، ظرفیت بزرگی برای تحول در آموزش استثنائی کشور دارد؛ انتظار می‌رود تصمیمات این شورا به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شود و عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح ملی تحقق یابد.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/968175/توانبخشی،-رکن-مغفول-آموزش‌وپرورش-استثنایی-است
بستن   چاپ