پیام سپاهان
تقویت همکاری آموزش‌وپرورش استان اصفهان و مؤسسه نهج‌البلاغه با هدف ترویج حکمت‌های علوی در مدارس
شنبه 10 خرداد 1404 - 1:35:44 PM
پیام سپاهان - در نشست قرارگاه نهج‌البلاغه استان اصفهان، که با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش، مسئولان مؤسسه نهج‌البلاغه و جمعی از کارشناسان برگزار شد، بر گسترش همکاری‌های آموزشی و تربیتی با محوریت آموزه‌های نهج‌البلاغه و تدوین برنامه‌های مشترک تأکید شد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، جلسه قرارگاه نهج‌البلاغه استان با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش، مسئولان مؤسسه نهج‌البلاغه استان، اعضای قرارگاه و جمعی از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
در ابتدای این نشست، عباس احمدی، دبیر قرارگاه نهج‌البلاغه استان ضمن خیرمقدم به حاضران، هدف اصلی از برگزاری این جلسه را توسعه همکاری‌ها و تعاملات بین آموزش‌وپرورش استان و مؤسسه نهج‌البلاغه دانست و بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهج‌البلاغه در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین و اجرای برنامه‌های تربیتی در سطوح مختلف آموزشی تأکید کرد.
در ادامه بیگی، رئیس مؤسسه نهج‌البلاغه استان، با اشاره به اقدامات مشترک سال گذشته، به مشارکت 9 هزار دانش‌آموز در پویش مجازی حفظ حکمت‌های نهج‌البلاغه اشاره کرد و از برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم تقدیر از این دانش‌آموزان با همکاری مرکز فرهنگی شهرداری در تیرماه خبر داد؛ همچنین از مشارکت دوهزار دانش‌آموز در کلاس‌های حضوری آموزش 40 حکمت نهج‌البلاغه در مدارس خبر داد و خواستار تدوین برنامه‌های تشویقی برای تقدیر از برگزیدگان شد.
بیگی همچنین در تبیین راهبردهای مؤسسه نهج‌البلاغه در تعامل با آموزش‌وپرورش، به محورهایی همچون آموزش معلمان، طرح تعالی نهج‌البلاغه، محافل و صبحگاه‌های مدرسه‌محور، فضاسازی محیط‌های آموزشی و تولید محتواهای هدفمند اشاره کرد و ضمن اعلام آمادگی کامل برای همکاری همه‌جانبه، خواستار تدوین و امضای تفاهم‌نامه رسمی با اداره‌کل آموزش‌وپرورش شد.
سپس سعادتمند، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت، با اشاره به جایگاه رهنمودهای تربیتی نهج‌البلاغه در دستیابی به اهداف رئالیسم اسلامی در نظام آموزشی، بر استفاده رسمی، نیمه‌رسمی و غیررسمی از این آموزه‌ها در ساحت‌های تربیتی تأکید کرد؛ وی رساله‌های دکتری تدوین‌شده در این حوزه را منبعی ارزشمند برای تدوین بسته‌های آموزشی و ابزارهای کمک‌آموزشی معرفی کرد که قابلیت اجرا در دوره‌های ابتدایی و متوسطه را دارند.
در بخش دیگر جلسه، اسماعیلی نقشه‌ راه عملیاتی اجرای آموزه‌های نهج‌البلاغه در مدارس را ارائه کرد که شامل تلفیق اهداف فرهنگی و آموزشی با محوریت برنامه‌ها، الگوها و آموزش‌های طراحی‌شده از سوی مؤسسه بود. این طرح مخاطب‌محور با رویکرد فرهنگی، والدین، دانش‌آموزان و معلمان را دربرمی‌گیرد.
در پایان این نشست، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، با اشاره به رسالت نظام تعلیم و تربیت در تربیت انسان دین‌باور بر اساس شش ساحت سند تحول بنیادین، بر نقش کلیدی نهج‌البلاغه در تقویت ساحت‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی تأکید و خاطرنشان کرد: شناخت عمیق نهج‌البلاغه و ورود مفاهیم بلند آن به حیطه‌های آموزشی، پژوهشی و رفتاری دانش‌آموزان، گامی مؤثر در تحقق اهداف تربیتی و دینی خواهد بود. 
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان بر ضرورت تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطب و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود برای تقویت هم‌افزایی میان آموزش‌وپرورش و مؤسسه نهج‌البلاغه در برنامه‌های آتی تأکید کرد.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/968039/تقویت-همکاری-آموزش‌وپرورش-استان-اصفهان-و-مؤسسه-نهج‌البلاغه-با-هدف-ترویج-حکمت‌های-علوی-در-مدارس
بستن   چاپ