پیام سپاهان
تشخیص زودهنگام و حمایت از دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه ضروری است
چهارشنبه 7 خرداد 1404 - 14:19:59
پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در همایش مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش آموزش‌وپرورش استان گفت: تشخیص به‌موقع، یعنی نجات یک زندگی؛ اگر مشکلات یک کودک با نیاز ویژه، در زمان مناسب شناسایی نشود، سال‌های طلایی مداخله را از دست می‌دهد و حتی یک تشخیص اشتباه یا تأخیر در ارجاع می‌تواند مسیر زندگی یک کودک را به‌طور کامل تغییر دهد؛ اگر دانش‌آموزی مشکل یادگیری داشته باشد اما ما آن را به حساب بی‌دقتی یا تنبلی بگذاریم، سرنوشتی مطلوبی در مدرسه عادی در انتظار او نخواهد بود و اینجاست که اهمیت نقش شما دوچندان می‌شود.

به گزارش ادارهٔ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، اعظم هارونی، معاون آموزش ابتدایی این اداره‌کل در همایش مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش آموزش‌وپرورش استان، با تأکید بر نقش بنیادین آموزش و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، بر ضرورت همدلی، دلسوزی و پیگیری مستمر در این مسیر تأکید کرد و اظهار داشت: دغدغه آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در صدر اولویت‌های مدیریتی آموزش و پرورش استان قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام مشکلات یادگیری افزود: تشخیص به‌موقع، یعنی نجات یک زندگی؛ اگر مشکلات یک کودک با نیاز ویژه، در زمان مناسب شناسایی نشود، سال‌های طلایی مداخله را از دست می‌دهد و حتی یک تشخیص اشتباه یا تأخیر در ارجاع می‌تواند مسیر زندگی یک کودک را به‌طور کامل تغییر دهد؛ اگر دانش‌آموزی مشکل یادگیری داشته باشد اما ما آن را به حساب بی‌دقتی یا تنبلی بگذاریم، سرنوشتی مطلوبی در مدرسه عادی در انتظار او نخواهد بود و اینجاست که اهمیت نقش شما دوچندان می‌شود.
هارونی تصریح کرد: تصور اینکه با انجام تشخیص و باز کردن پرونده، وظیفه‌ پایان یافته است، اشتباه است؛ تشخیص آغاز کار است و مداخله به‌هنگام باید در پی تشخیص اتفاق بیفتد و اگر چنین نشود، ما مسیر را ناتمام رها کرده‌ایم.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آمارهای سازمان جهانی بهداشت ابراز داشت: حدود 15 درصد دانش‌آموزان نیازمند خدمات آموزشی ویژه‌اند اما متأسفانه 30 درصد از این جمعیت یا به‌موقع تشخیص داده نمی‌شوند یا اشتباه تشخیص داده می شوند ؛ تأخیر در تشخیص به معنای از دست دادن دوره حیاتی رشد عصبی کودک است و هزینه‌های مداخلات بعدی را تا 40 درصد به ازای هر سال تاخیر در تشخیص افزایش می‌دهد.
وی خطاب به کارکنان مراکز جامع سنجش بیان کرد: هر پرونده‌ای که شما باز می‌کنید، یعنی یک زندگی؛ هر تشخیصی که می‌نویسید، یعنی ساختن آینده یک کودک؛ شما با امکانات محدود و در برابر انتظارات نامحدود، وظیفه‌ای بزرگ را به دوش می‌کشید.
هارونی با اشاره به اجرای طرح «حامی» که در دی‌ماه به استان ابلاغ شده، تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح، شناسایی و ارجاع دانش‌آموزان نیازمند به مداخله آموزشی و درمانی است و انتظار ما این است که همکاران در مدارس، دانش‌آموزان دارای نیاز ویژه را شناسایی و برای دریافت خدمات تخصصی ارجاع دهند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به آماری که هفته گذشته ارائه شده بود، اشاره کرد و بیان داشت: از میان 66 هزار نوآموز پیش دبستانی بدو ورود به پایه اول، حدود 10 درصد هنوز در مرحله نهایی سنجش قرار نگرفته‌اند و از خانواده ها خواست هر چه سریعتر به مراکز جامع سنجش مراجعه نمایند چون پیش نیاز ثبت نام پایه اول است.
وی اظهار امیدواری کرد با همدلی و همکاری بیشتر، نظام آموزشی استان به سمتی حرکت کند که هیچ کودکی به‌دلیل ناتوانی جسمی، حرکتی یا مشکلات یادگیری از آموزش بازنماند.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/967823/تشخیص-زودهنگام-و-حمایت-از-دانش‌آموزان-دارای-نیازهای-ویژه-ضروری-است
بستن   چاپ