پیام سپاهان
معلمان استثنایی افزون بر آموزش، «زندگی کردن» را به دانش‌آموزان خود آموزش می‌دهند
چهارشنبه 7 خرداد 1404 - 14:19:57
پیام سپاهان - معاون سیاسی و اجتماعی استانداری اصفهان در همایش مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش آموزش‌وپرورش استان گفت: فعالیت در این حوزه نمی‌تواند نگاهی سطحی و خطی داشته باشد و باید به ابعاد زیستی، خانوادگی و اجتماعی این عزیزان نیز توجه ویژه داشت.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، ایوب درویشی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری اصفهان در همایش مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش آموزش‌وپرورش استان، با اشاره به جایگاه والای معلمان حوزه استثنایی، اظهار داشت: معلمی بدون عشق، بی‌روح خواهد بود و کار با توان‌خواهان، عشقی مضاعف می‌طلبد.
وی با تأکید بر اینکه معلمان استثنایی افزون بر آموزش، «زندگی کردن» را به دانش‌آموزان خود آموزش می‌دهند، افزود: فعالیت در این حوزه نمی‌تواند نگاهی سطحی و خطی داشته باشد و باید به ابعاد زیستی، خانوادگی و اجتماعی این عزیزان نیز توجه ویژه داشت.
درویشی با اشاره به اهمیت تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت، بیان داشت: ترحم و تمرکز صرف بر محدودیت‌ها نگاهی ناقص است؛ باید توانمندی‌های این عزیزان دیده شود، چراکه در بسیاری موارد، ناتوانی در بخشی از وجودشان، موجب تقویت بخش‌های دیگر می‌شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری اصفهان با تأکید بر نقش حیاتی معلمان استثنایی در امیدبخشی به دانش‌آموزان، عنوان کرد: باید آموزش و پرورش به شکل ویژه به توانمندسازی، بازآموزی و حل مشکلات کادر آموزشی مدارس استثنایی توجه کند.
وی همچنین با انتقاد از نبود نگاه ویژه در برخی ساختارهای اجرایی تصریح کرد: نمی‌توان با چارچوب مدارس عادی، مدارس استثنایی را اداره کرد؛ ظرفیت‌های استفاده نشده در آموزش‌وپرورش مناطق و نواحی می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی و نگاه تسهیل‌گرانه به خدمت دانش‌آموزان و جامعه توان‌خواه درآید؛ مشروط بر اینکه از پیچ‌و‌خم‌های اداری عبور کنیم و نگاهی «استثنایی» در تصمیمات داشته باشیم.
درویشی با اشاره به ضرورت تبعیض‌زدایی و متناسب‌سازی محیط اجتماعی برای توان‌خواهان، اذعان کرد: این افراد همانند دیگر اقشار جامعه باید از حقوق کامل برخوردار باشند؛ حتی باید حقوق مضاعفی برای آنان در نظر گرفت تا کاستی‌ها جبران شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری اصفهان با تأکید بر اهمیت جلب مشارکت خیرین در حوزه مدارس استثنایی، ابراز کرد: مدیران باید بتوانند با زبان هنر و امید، خیرین را به مشارکت در تأمین تجهیزات موردنیاز این مدارس دعوت کنند؛ مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان باید فایل ویژه‌ای برای مدارس استثنایی باز کند تا در کنار ساخت فضا، نیازهای تخصصی و تجهیزاتی این مدارس نیز تأمین شود.
وی با اشاره به برگزاری شورای آموزش و پرورش استان در روز یکشنبه آینده، اذعان داشت: این نشست فرصت بی‌نظیری برای پیگیری مسائل مدارس استثنایی است و لازم است پیشنهادات مدیران در این نشست جمع‌بندی و به‌طور رسمی مطرح شود.
وی در پایان با آرزوی موفقیت برای معلمان مدارس استثنایی، خاطرنشان کرد: توسعه‌یافتگی زمانی معنا خواهد داشت که همه اقشار جامعه، از جمله توان‌خواهان، در مسیر رشد و پیشرفت سهمی فعال داشته باشند.
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/967822/معلمان-استثنایی-افزون-بر-آموزش،-«زندگی-کردن»-را-به-دانش‌آموزان-خود-آموزش-می‌دهند
بستن   چاپ