پیام سپاهان
از کلاس تا خلاقیت؛ معلم پیربکرانی که اختراعش، یادگیری زبان را آسان کرد
سه شنبه 6 خرداد 1404 - 12:05:52
پیام سپاهان - در روزگاری که نوآوری در آموزش به یک ضرورت بدل شده، معلمی از پیربکران با تلفیق تجربه تدریس و پژوهش‌های آموزشی، موفق به طراحی و ثبت اختراعی شد که یادگیری زبان انگلیسی را برای دانش‌آموزان ساده‌تر، جذاب‌تر و مؤثرتر می‌سازد؛ «مثلث‌های گویا»، روایت معلمی است که کلاس درس را به میدان خلاقیت بدل کرد.

به گزارش ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، زهرا بمانعلی، معلم زبان انگلیسی شاغل در منطقه پیربکران، با ثبت اختراعی منحصربه‌فرد در حوزه آموزش زبان، گامی نوین در تسهیل فرآیند یادگیری برای دانش‌آموزان برداشته است.
بمانعلی که متولد شهر اصفهان و دارای مدرک کارشناسی دبیری زبان انگلیسی است، از سال 1378 فعالیت خود را در آموزش‌وپرورش آغاز کرده و نزدیک به هشت سال است که در منطقه پیربکران تدریس می‌کند؛ وی ضمن ایفای نقش موثر خود به‌عنوان معلم، با تلاش مستمر در مسیر نوآوری توانسته است اختراع آموزشی خود را با عنوان «مثلث‌های گویا» به ثبت رسانده و مجوز تولید آن را نیز دریافت کند.
به گفته این معلم خلاق، ایده اولیه طراحی این ابزار آموزشی از چالش‌های یادگیری زبان در مناطق کم‌برخوردار و عدم دسترسی دانش‌آموزان به امکانات کمک‌آموزشی نشأت گرفته است؛ بمانعلی اظهار داشت: «هدفم از یادگیری زبان‌های خارجی، ورود علم به ایران و معرفی فرهنگ ایرانی به جهان بود؛ با توجه به علاقه دانش‌آموزان مناطق محروم و فقدان ابزارهای مناسب، تصمیم گرفتم راه‌حلی نوآورانه برای آموزش مؤثر زبان طراحی کنم.»
اختراع «مثلث‌های گویا» با عنوان تخصصی TTM، روشی نوین در تدریس زبان خارجی است که با تمرکز بر ایجاد انگیزه، یادگیری آسان، مشارکت فعال دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های چهارگانه زبان، به‌ویژه اسپیکینگ و رایتینگ طراحی شده است؛ این وسیله کمک‌آموزشی از جنس اکرولیک و با نوشته‌های لیزری ساخته شده و تاکنون نمونه داخلی یا خارجی مشابهی نداشته است.
این اختراع در سال 1378 پس از چهار سال تحقیق ثبت شد و قابلیت استفاده در زبان‌های دیگر نظیر فرانسه را نیز دارد؛ تلاش‌هایی نیز برای گنجاندن این روش در کتاب‌های درسی صورت گرفت که تاکنون به نتیجه نرسیده است.
بمانعلی با تأکید بر اهمیت نقش این ابزار در ارتقای سطح یادگیری زبان دوم در مدارس، گفت: «تنها خواسته‌ام حمایت از این اختراع آموزشی است تا مسیر جدیدی برای یادگیری زبان به روی دانش‌آموزان گشوده و انگیزه‌ای مضاعف در دل آن‌ها ایجاد شود.»
انتهای پیام/

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/967692/از-کلاس-تا-خلاقیت؛-معلم-پیربکرانی-که-اختراعش،-یادگیری-زبان-را-آسان-کرد
بستن   چاپ