پیام سپاهان
اصفهان نیازمند بازنگری در مدل مدیریت حمل‌ونقل عمومی است
سه شنبه 30 ارديبهشت 1404 - 00:02:26
پیام سپاهان - عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زمان آن رسیده است تا در مدل مدیریتی حمل‌ونقل شهری بازنگری اساسی صورت گیرد و با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، بهره‌وری به حداکثر برسد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسول میرباقری امروز _دوشنبه بیست‌ونهم اردیبهشت_ در جلسه کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته، بودجه اختصاص‌یافته به اتوبوسرانی شهر شیراز معادل 250 میلیارد تومان و در شهر اصفهان بالغ بر هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در شرایطی که شهر اصفهان از بودجه‌ای چهار برابر بیشتر از شیراز در این حوزه برخوردار بوده، ما همچنان با هزینه‌های قابل توجهی در زمینه تعمیرات، نگهداری و بهره‌برداری از ناوگان روبه‌رو هستیم؛ هزینه‌هایی که در شهرهایی همچون شیراز با مشارکت بخش خصوصی به این شکل وجود ندارد و این مسئله لزوم بازنگری جدی در نحوه استفاده از منابع و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را می‌طلبد.
وی با اشاره به استفاده مطلوب‌تر شیراز از ظرفیت‌های بخش خصوصی در مدیریت حمل‌ونقل شهری افزود: شیراز توانسته است در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی عملکردی به‌مراتب بهتر از اصفهان از خود نشان دهد.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: حتی در جزئی‌ترین مسائل نیز می‌توان شاهد بهره‌برداری دقیق و هدفمند بود؛ برای مثال، یک مغازه کوچک با مشارکت بخش خصوصی چگونگی استفاده اقتصادی و بهره‌بردارانه از فضا را به‌خوبی نشان می‌دهد، در حالی که ما در اصفهان، حتی از یک پاساژ کامل آن‌گونه که باید و شاید بهره‌برداری نمی‌کنیم.
میرباقری گفت: لازم است در این زمینه‌ها بررسی‌های دقیق‌تر و کاربردی‌تری انجام شود تا بتوان از ظرفیت‌های موجود به‌شکلی بهینه استفاده کرد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون در بعضی مسیرها تعداد مشخصی اتوبوس مستقر کرده‌ایم، اما همچنان شهروندان با مشکلاتی روبه‌رو هستند و بارها اتفاق افتاده که فردی قصد استفاده از اتوبوس را داشته، اما با تأخیر زیاد در حرکت اتوبوس در ایستگاه روبه‌رو شده است؛ این مسئله برای شهروندان آزاردهنده است.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت افزایش کیفیت خدمات ناوگان اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: حتی اگر در سال آینده میزان بودجه اختصاص‌یافته به حوزه اتوبوسرانی به 2,500 میلیارد تومان نیز برسد، اما همچنان رضایت شهروندان جلب نشود، نمی‌توان این افزایش را موفقیت تلقی کرد.
میرباقری گفت: واقعیت این است که برخی شهروندان ترجیح می‌دهند دو برابر نرخ بلیت پرداخت کنند، اما سوار بر اتوبوسی زیباتر، با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر شوند؛ این ترجیح نشان‌دهنده نیاز به ارتقای کیفی خدمات حمل‌ونقل عمومی در کنار توسعه کمی آن است.
وی با اشاره به چالش‌های مربوط به مسیرهای اختصاصی اتوبوس (BRT) افزود: ما بارها این موضوع را مطرح کرده‌ایم که مسیرهای BRT، که به‌منظور تسهیل در تردد ناوگان اتوبوسرانی طراحی شده‌اند، بعضاً بدون استفاده باقی می‌مانند؛ در حالی‌که ممکن است این مسیرها خالی باشند، اما خودروها باید پشت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی متوقف شوند و به‌جای این وضعیت غیرکارآمد، می‌توانستیم از مسیر BRT به‌صورت بهینه‌تری بهره‌برداری کنیم.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید مجدد بر لزوم ورود جدی‌تر بخش خصوصی به حوزه حمل‌ونقل شهری خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مؤثر برای برون‌رفت از چالش‌های موجود، استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و واگذاری بخشی از مسئولیت‌ها به این بخش است، بدین ترتیب، نه‌تنها کیفیت خدمات ارتقا می‌یابد، بلکه بهره‌وری اقتصادی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
کد خبر 867632

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/965833/اصفهان-نیازمند-بازنگری-در-مدل-مدیریت-حمل‌ونقل-عمومی-است
بستن   چاپ