ماجرای تاکسیهای برقی بابک زنجانی چیست؟
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1404 - 17:59:33
|
|
پیام سپاهان - به گزارش نبض بازار، حافظه جمعی جامعه ایرانی، بابک زنجانی را با فساد مالی، زندان و دور زدن تحریم به یاد میآورد، اما او اصرار دارد که این تصور را اصلاح کند. زنجانی در چند وقت اخیر بدون شفافسازی نسبت به علت حضور خود در بیرون از زندان، به نقاط مختلف سفر کرده و وعدههای مالی بزرگ میدهد. او در سفری به اصفهان ضمن پیشنهاد برای خرید سالن اجلاس، خبر از تشکیل یک سیستم تاکسی رانی مدرن در این شهر را داده است. اما منظور زنجانی از تاکسیهای مدرن چیست؟ زنجانی چه میگوید؟ «در سال سرمایهگذاری، قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی برای رونق خواهد شد. کرج، قشم و اصفهان پذیرای ورود تاکسیهای داتوان خواهند بود. در بازدید میدانی از اصفهان و کرج، زیرساختهای این طرح بررسی شد. تاکسیهای تویوتا برقی bZ3 بهزودی مهمان مردم اصفهان میشود؛ تاکسیهایی با رانندگان خانم و آقا، بومی و با لباسهای سنتی اصفهان، برگرفته از فرهنگ و هویت ایرانی. از تمام ظرفیت مردم اصفهان برای جذب گردشگر و رونق شهر بهره خواهیم گرفت. استانداری و شهرداری اصفهان نیز تسهیلکننده ورود سرمایه و امکانات برای شهروندان خواهند بود. با کمک مردم، به اصفهان رونق اقتصادی میبخشیم و قدرت اقتصادی این شهر را به رخ خواهیم کشید.» این متن توییت بابک زنجانی درباره ورود به عرصه تاکسیرانی مدرن است. مشخص نیست حجم مالی این پروژه چقدر است و یا قرار است این خودروها چگونه وارد شوند. نیروی انسانی، سازمان و تمامی اجزای این طرح در ابهام کامل قرار دارد. حداقل در شهر اصفهان که نشانهای از این پروژه دیده نمیشود. تأسیس یک سیستم تاکسیرانی شخصیسازی شده با لباس و برند خاص، مسلماً وقت و زمان و نیرو کار و هزینه میبرد. زنجانی چگونه تاکنون حتی یک نمونه شبیهسازی شده از این طرح را هم به نمایش نگذاشته است. برخی با اتکا به همین ابهامات معتقدند که زنجانی اصلاً دنبال اجرای این پروژه نیست و صرفاً با این بزرگنماییها دنبال دیده شدن است. تاکسیهای زنجانی دقیقاً از چه مدل است؟ با یک جستوجو ساده میتوان به اطلاعات کلی نسبت به توانمندیهای این خودرو پیدا کرد. bZ3 دومین خودروی الکتریکی سری bZ تویوتا پس از bz4x و اولین سدان برقی این شرکت ژاپنی محسوب میشود. ابعاد بدنه تویوتا bZ3 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.725، 1.835، 1.475 و 2.88 متر اعلام شده است. سانروف برقی، سیستم تهویه دو منطقهای، ایربگهای پردهای، جانبی و زانو، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دوربین 360 درجه، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم گوشی بخشی از امکانات این خودرو است. این خودرو در نسخه لایف پرو، دارای موتوری با قدرت 245 اسب بخار و پیمایش 616 کیلومتر با یک دور کامل شارژ است. موتور برقی این خودرو 65 کیلووات توان برقی دارد. در نسخه الیت پرو، موتوری با توان 184 اسب بخار و با پیمایش 517 کیلومتر به کار گرفته شده است. زنجانی برای این پروژه چقدر سرمایه لازم دارد؟ واردات تویوتا bZ3 نخستین بار در فروردین 1403 آغاز شد. در خرداد 1403 نزدیک 140 هزار نفر برای خودرو ثبت نام کردند. تیپ پایه الیت پرو این خودرو در ابتدا 2.5 میلیارد تومان قیمتگذاری شد. با این حساب زنجانی برای تهیه و توزیع حداقل 50 تاکسی در هر شهر، نیاز به 125 میلیارد تومان سرمایه اولیه دارد. با در نظر گرفتن سازمان اداری 100 میلیاردی، زنجانی برای راهاندازی این پروژه در سه شهر کرج، قشم و اصفهان نیازمند 500 میلیارد تومان سرمایه است. اگرچه با وجود ادعاهای اخیر زنجانی، این رقم چندان بزرگ نیست. اگرچه در این بخش از ماجرا هم ابهاماتی وجود دارد. زنجانی قرار است کارمندانی به شکل راننده این تاکسیها داشته باشد یا این تاکسیها از سوی شرکت او واگذار میشوند؟ آیا سیستم تاکسیرانی و تاکسیهای اینترنتی به او اجازه فعالیت میدهند؟ نرخ گذاری کرایه این تاکسیها چگونه خواهد بود؟پاسخ به این سوالات میتواند تصویر شفافتری از برنامههای بلندپروازانه بابک زنجانی ارائه کند.
http://www.sepahannews.ir/Fa/News/964731/ماجرای-تاکسیهای-برقی-بابک-زنجانی-چیست؟
|