پیام سپاهان - دیجی کالا / اپل از سال 2019 و با رونمایی از آیفون 11 پرو، یک رویهی ثابت داشته است: معرفی مدلهای پرو و عادی آیفون به صورت همزمان. این اتفاق سالانه در پاییز (سپتامبر یا اکتبر) میافتاد و تنها گاهی یک بهروزرسانی جزئی در میانهی سال یا معرفی موردی آیفون SE این برنامه را تکمیل میکرد. اما حالا خبرها حکایت از آن دارد که اپل در فکر تغییر این روند و حرکت به سوی عرضهی دو مرحلهای سری آیفون 18 در سال آینده میلادی است.
وبسایت «The Information» به نقل از سه منبع ناشناس در زنجیرهی تامین اپل گزارش داده که این شرکت میخواهد از سال 2026 آیفونهایش را در دو نوبت، یکی در پاییز و دیگری در بهار، معرفی کند. هنوز جزئیات بیشتری در این مورد در دسترس نیست، اما گفته میشود که مدلهای گرانتر در نوبت اول (پاییز) عرضه خواهند شد. این یعنی مدلهایی مانند آیفون 18 پرو و آیفون 18 پرو مکس احتمالا در پاییز 2026 میآیند. همچنین ممکن است اپل از این فرصت برای معرفی اولین آیفون تاشوی خود نیز استفاده کند.
اگر این گزارش دقیق باشد، عرضهی مدل پایهی آیفون 18 به بهار 2027 موکول خواهد شد و شاید همزمان با آیفون 18e معرفی شود. برای یادآوری باید بگوییم که مدل اولیهی این سری جدید، یعنی آیفون 16e، در بهار 2025 به جای آیفون SE به بازار آمد. تیم کوک، مدیرعامل اپل، آیفون 16e را «تازهترین عضو خانوادهی آیفون» نامیده است. این گفته میتواند نشاندهندهی این باشد که برخلاف آیفون SE که گاهگداری عرضه میشد، این مدل ارزانتر قرار است هر سال به عنوان بخشی از خط تولید اصلی معرفی شود.
بازار
![]()

فعلا اطلاعاتی دربارهی زمان عرضهی مدل باریکتر آیفون در دست نیست. با اینکه انتظار میرود این مدل محصول مهمی باشد، اما به نظر میرسد آیفون 17 اسلیم یا آیفون 17 ایر قرار است جایگزین مدل پلاس در نسل قبلی، یعنی آیفون 16 پلاس، باشد. با توجه به این موارد، تقسیمبندی احتمالی عرضهی محصولات میتواند به شکل زیر باشد:
پاییز 2026: آیفون 18 پرو، آیفون 18 پرو مکس، آیفون تاشو
بهار 2027: آیفون 18، آیفون 18 اسلیم، آیفون 18e
این شایعه با الگوی فروش اپل نیز همخوانی دارد. معمولا فروش اپل بلافاصله پس از معرفی محصولات پاییزی به بالاترین میزان میرسد و سپس روندی نزولی پیدا میکند، حتی اگر مانند سال 2023 یک رنگ جدید (آیفون 14 زرد) در میانهی سال عرضه شود. هرچند هنوز 18 ماه تا زمان احتمالی معرفی آیفون 18 باقی مانده و صحبت از جزئیات زود است، اما تقسیم برنامهی عرضه به دو مرحله میتواند چند مزیت برای اپل داشته باشد. اول اینکه درآمد شرکت در طول سال پخش میشود و نوسان کمتری خواهد داشت. دوم اینکه ممکن است فروش مدلهای پرو افزایش یابد، چون این مدلها چند ماه زودتر از مدلهای عادی در اختیار خریداران قرار میگیرند.

نکتهی دیگر این است که از نظر تاریخی، فروش مدلهای غیر پرو معمولا تا بهار سال بعد به اوج خود نمیرسد و سهم اصلی فروش را در آن زمان به دست میآورند. مسئلهی دیگر مربوط به هزینههای تولید و زنجیرهی تامین است. هر سال، تامینکنندگان بزرگی مانند فاکسکان مجبورند برای پاسخگویی به تقاضای اولیهی تولید آیفونهای جدید، تعداد زیادی نیروی کار استخدام کنند. گزارشها نشان میدهد که پیدا کردن نیروی کار برای این مشاغل در حوالی کارخانههای فاکسکان در چین سختتر شده است. از طرفی رقابت بین تولیدکنندگان هم بالا گرفته و فاکسکان سالهاست که سعی میکند با مشوقهای مختلف، کارگران را به سمت خود بکشاند.
در نهایت، اگر اپل بتواند چرخهی عرضهی خود را یکنواختتر کند، هزینههای مربوط به توزیع محصولاتش نیز متعادلتر میشود. این اقدام میتواند بخشی از تلاشهای گستردهتر اپل برای بازنگری در زنجیرهی تامین و توزیع خود باشد تا اثرات منفی تعرفههای تجاری را کمتر کند.
http://www.sepahannews.ir/Fa/News/962294/گوشیهای-سری-آیفون-18-قرار-نیست-همزمان-معرفی-شوند