پیام سپاهان
هر کیلومتر آسفالت 3.5 میلیارد تومان هزینه دارد
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 - 18:28:37
پیام سپاهان - به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد دادخواه ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: فشار روحی روانی که در مشاهده آمار تصادفات با آن مواجه هستیم باعث شده است که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان در موضوعاتی که با آن مرتبط نیست از جمله اهدا کلاه ایمنی به سرنشینان موتور سیکلت تا نصب شبرنگ روی کامیون‌ها تا مبحث آموزش ورود پیدا کرده است.
وی افزود: حدود 30 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که این آمار بسیار تکان دهنده است یعنی یک سوم جمعیت کشور خودرو وجود دارد هر خانواده سه نفره یک خودرو دارد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: سیستم حمل و نقل عمومی مانند ریل کم داریم، اگر در کشورهای پیشرفته آمار فوت پایین است به این دلیل است که وسایل نقلیه عمومی به علت هزینه بالای سوخت و حمل نقل عمومی گسترده منتخب اول مردم است.
وی بیان داشت: اصفهان یک میلیون و 250 هزار خودرو در جاده‌های که دارای تردد شمار است، تردد دارد، به همین جهت باید میزان تصادفات با شاخص های دیگری هم ارزیابی شود، رشد نسبت به تعداد جمعیت، تردد، خودرو هم باید در آماردهی لحاظ شود.
دادخواه ادامه داد: آمار برای ما درجه اهمیت کمتری دارد، باید بدانیم چه کارهایی انجام داده‌ایم چه میزان اثرگذار بوده است و چه کارهایی باید در دستور کار قرار دهیم.
وی تأکید کرد: سرنشین عقب باید کمربند ایمنی ببندد، سرنشین جلو نباید در هنگام رانندگی بخوابد، پدر خانواده حق ندارد با هر سرعتی که می‌خواهد حرکت کند، آنقدر باید آموزش ها گسترده باشد که سرنشین خودرو در صورت افزایش سرعت خودرو را متوقف کند و پیاده شود.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: در خصوص وضعیت آسفالت جاده ها وضعیت نزدیک به بحران داشتیم.
1310 کیلومتر روکش آسفالت در دوساله گذشته اجرا کردیم
وی تصریح کرد: 1310 کیلومتر روکش آسفالت در دوساله گذشته اجرا کردیم، اضافه تناژ صنایع و معادن از مهمترین عوامل خرابی آسفالت جاده ها است به همین جهت نصب باسکول در خروجی معادن از اقداماتی است که برای جلوگیری از این اضافه تناژ انجام شده است.
دادخواه گفت: در فرایند ارتقا راهها در سال گذشته 2,500 میلیارد تومان قرار داد در این زمینه منعقد شده است، هر کیلومتر آسفالت راه 3و نیم میلیارد تومان هزینه دارد.
وی اظهار کرد: کارگاههای لکه گیری در مسیرهایی مثل اصفهان به طبس، فولاد شهر به نجف آباد، اصفهان دلیجان فعال شده است و محورهای دیگر در دست اقدام است.
متوسط سرعت وسایل نقلیه روبه افزایش است
معید ذهبیون، رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان نیز در نشست خبری ظهر روز دوشنبه اظهار کرد: متوسط سرعت مکانی وسایل نقلیه در اصفهان در حال افزایش است، به طوری که سرعت وسایل نقلیه پنج کیلومتر بر ساعت نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، و در ایام نوروز تا 10 کیلومتر بر ساعت افزایش داشته است متوسط سرعت در ایام نوروز 95 کیلومتر بوده و منجر به تصادفات در ایام نوروز شده است.
وی با بیان اینکه رانندگان باید از سرعت مجاز در نظر گرفته شده برای راهها تبعیت کنند، افزود: با توجه به افزایش میانگین سرعت در سال قبل پیش بینی می‌شود، اگر میانگین سرعت افزایش پیدا کند در سال آینده شاهد 25 درصد افزایش حوادث باشیم و این روال ادامه باید.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: رانندگان باید با توجه به وسیله نقلیه خود داروهایی که مصرف می‌کنند شرایط جسمانی و همچنین راهی که برای حرکت انتخاب کردند سرعت مطمئنه را رعایت کند.
وی در بیان اهمیت آشنایی مردم با تبعات سرعت گفت: کلاه ایمنی و کمربند ایمنی یار نقش بازدارنده‌ای در تصادفات جاده‌ای دارد، در جاده‌های برون شهری حدود 100 راکب موتور سیکلت در سوانح رانندگی کشته می‌شوند. تعداد موتور سیکلت‌هایی که در جاده‌های برون شهری در سال تصادف می‌کنند حدود 1000 موتورسیکلت است.
ذهبیون بیان داشت: نقاط تصادف موتور سیکلت‌ها در جاده‌های برون شهری را شناسایی کردیم و طرح «چهره به چهره» را اجرا می‌کنیم، موتور سیکلت های متخلف ابتدا عضو کمپین سبا (سوگند برای ایمنی)، کلاه ایمنی رایگان داده میشود و تعمیرات موتور سیکلت این صورت که به موتورهای که چراغ شکسته داشته باشند تعمیر می‌کنیم، کلاه ایمنی رایگان داده می‌شود.
80 درصد تصادفات موتورسیکلت ها در شهرستان اصفهان، فلاورجان، نجف آباد و شاهین شهر رخ می دهد
وی ادامه داد: حوزه روستاهای شرق اصفهان (شهرستان اصفهان)، فلاورجان، نجف آباد و شاهین شهر تا 80 درصد تصادفات موتور سیکلت را به خود اختصاص داده اند.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به اهمیت جرایم رانندگی به عنوان عامل بازدارنده تصادفات جاده ای گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته نسبت هزینه جریمه به درآمد خانواده است که معمولاً تا 50 درصد درآمد خانواده را تشکیل می‌شود، به عنوان مثال اگر شخصی در این کشورها مرتکب تخلفات بشود تا 50 درصد از درآمد خانوار را باید صرف پرداخت جرایم کند که این عدد نقش و تأثیر بسزایی در معیشت خانواده دارد، هزینه جرایم رانندگی اهمیت بسیاری در بازدارندگی تخلفات رانندگی دارد.
وی با بیان اینکه استاندار جهانی به ازای هر 100 هزار نفر 10 فوتی و در ایران این میزان 20 نفر است، گفت: تنها 5 درصد از سایل نقلیه از کمربند سرنشین عقب استفاده می‌کنند در صورتی که کمربند سرنشین عقب بسیار اهمیت دارد ضربه ای که در تصادفات، سرنشین عقب می‌تواند به سرنشین جلو تحمیل کند حدود سه تن است اما موضوع رعایت کمربند ایمنی سرنشینان عقب مغفول مانده است.
کد خبر 6092352

http://www.sepahannews.ir/Fa/News/845605/هر-کیلومتر-آسفالت-35-میلیارد-تومان-هزینه-دارد
بستن   چاپ