يکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴

اجتماعی

مروری بر پیشنهادات استاندار اصفهان برای تجارت هوشمند؛

گذر از "صادرات محض" به "ارزش‌آفرینی هوشمند" با شش رویکرد نوآورانه

گذر از "صادرات محض" به "ارزش‌آفرینی هوشمند" با شش رویکرد نوآورانه
پیام سپاهان - استاندار اصفهان در جمع صادرکنندگان برتر استان به بیان شش راهکار کلیدی برای تحقق "ارزش‌آفرینی هوشمند" به جای "صادرات محض" پرداخت.
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - استاندار اصفهان در جمع صادرکنندگان برتر استان به بیان شش راهکار کلیدی برای تحقق "ارزش‌آفرینی هوشمند" به جای "صادرات محض" پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در جمع صادرکنندگان برتر استان اصفهان اظهار کرد: بیایید شعار امسال این رویداد و شعار سال آینده‌مان را «تجارت هوشمند و تولید صادرات‌محور» قرار دهیم زیرا واقعیت این است که صادرات در جهان امروز یک فعالیت حرفه‌ای است، اما در ایران هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود.
وی افزود: انتخاب شعار «تجارت هوشمند» با هدف استفاده از ظرفیت‌های نوظهور بازارهای جهانی و توافق‌نامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه نوآوری به معنای تغییر نگاه از «صادرات محض» به «ارزش‌آفرینی هوشمند» است، گفت: برای ایجاد نوآوری در مدل کسب‌وکار و ارزش‌گذاری باید از فروش محصول به فروش «راه‌حل» و عرضه بسته‌های کامل برسیم؛ به عنوان مثال در صنعت نساج پارچه، طراحی، خدمات برندینگ و بازاریابی برای مشتری خارجی در این بسته قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به راهکار اجاره‌ای کردن (Leasing) یا مدل «خرید در ازای خدمات» عنوان کرد: باید به‌جای فروش دستگاه‌های صنعتی سنگین، به ارائه خدمات بر مبنای خروجی محصول روی آورد و یا با ایجاد «باشگاه مشتریان ویژه بین‌المللی» به ارائه خدمات مشاوره، دسترسی اولیه به محصولات جدید و دعوت از آنان به رویدادهای انحصاری در اصفهان پرداخت.
جمالی‌نژاد با تأکید بر نوآوری در بازاریابی و برندینگ تصریح کرد: از هویت «اصفهان» به‌عنوان یک برند جهانی با استفاده از المان‌های شناخته‌شده‌ای مانند «نقش جهان»، «میدان عتیق» و «موسیقی اصیل»، در برندینگ و بسته‌بندی محصولات باید بهره برد.
وی افزود: بازاریابی داستان‌محور (Storytelling) با روایت تاریخچه، هنر دست و فرآیند تولید محصولات به چند زبان و استفاده از واقعیت افزوده (AR) در کاتالوگ‌ها با امکان دیدن محصول در محیط واقعی مشتری نیز در این راستا مؤثر خواهد بود.
استاندار اصفهان با اشاره به نوآوری در لجستیک و زنجیره تأمین بیان کرد: تشکیل اتحادیه صادراتی (Export Consortium) برای اشتراک‌گذاری هزینه‌های حمل‌ونقل، اجاره انبار در کشور مقصد و بازاریابی جمعی برای کاهش چشمگیر هزینه‌ها و استفاده از پلتفرم‌های هوشمند لجستیک برای بهره‌گیری از نرم‌افزارهایی که بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل چندوجهی (کشتی، ریلی، جاده‌ای) را پیشنهاد می‌دهند، در این زمینه راهگشا است.
وی افزود: همچنین ایجاد «مرکز توزیع منطقه‌ای» در یک کشور همسایه مانند ترکیه یا امارات برای کاهش ریسک و هزینه‌های حمل مستقیم و افزایش سرعت تحویل به بازارهای هدف نیز مورد تأکید است.
جمالی‌نژاد در ادامه به نوآوری در محصول و بسته‌بندی پرداخت و عنوان کرد: «لوکس‌سازی» محصولات سنتی با تبدیل صنایع‌دستی به محصولات لوکس و پرطرفدار در بازارهای جهانی، توسعه محصولات «ارگانیک» و «سازگار با محیط‌زیست» برای محصولات غذایی، نساجی و حتی صنایع‌دستی و طراحی بسته‌بندی‌های چندمنظوره و هوشمند که پس از مصرف، کاربرد تزئینی یا کاربردی دارد و با اسکن QR Code، داستان محصول را روایت می‌کند، بسیار مهم است.
وی با تأکید بر نوآوری در توسعه بازار و مشتری‌یابی بیان کرد: هدف‌گیری بازارهای «طرفه» (Niche Markets) با هدف تمرکز بر بازارهای خاص به‌جای رقابت در بازارهای اشباع‌شده، فعالیت در پلتفرم‌های B2B تخصصی برای حضور در پلتفرم‌هایی که مختص صنف خاصی هستند و استفاده از «بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)» بین‌المللی در قالب همکاری با اینفلوئنسرها و بلاگرهای خارجی در حوزه‌های دکوراسیون، مد و سبک زندگی برای معرفی محصولات می‌تواند در این زمینه مفید باشد.
استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به نوآوری در فناوری و دیجیتال تصریح کرد: ایجاد «نمایشگاه مجازی 360 درجه» با امکان بازدید مشتریان خارجی از خط تولید، گالری محصولات و کارگاه‌های سنتی اصفهان به‌صورت مجازی و تعاملی در کنار استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا و قیمت‌گذاری پویا، تحلیل داده‌های جهانی برای پیش‌بینی روندهای بازار و تنظیم هوشمندانه قیمت‌ها و همچنین استفاده از بلاکچین برای رهگیری اصالت کالا به منظور ارائه گواهی دیجیتال اصالت محصولات لوکس و هنری می‌تواند به توسعه نوآوری و دیجیتال در تجارت کمک کند.
وی تصریح کرد: این پیشنهادات می‌تواند به صادرکنندگان اصفهانی کمک کند تا نه تنها از شرایط سخت عبور کنند، بلکه جایگاه خود را در بازارهای جهانی مستحکم‌تر و متمایزتر کنند.
جمالی‌نژاد تأکید کرد: تولید بدون نگاه صادراتی و توجه به کلاس جهانی، شبه تولید و نیمه‌جان است؛ هر محمولهٔ صادراتی‌ با کیفیت شما، نام اصفهان و نشان تجاری شهر و استانمان را در دل بازارهای جهانی زنده می‌کند.
وی ادامه داد: بدانید با تولید هوشمند و صادرات هوشمندانه به تجارت آینده‌ساز و پیشرو دست یافته‌اید؛ توسعهٔ تولید، بدون نگاه صادراتی امکان‌پذیر نیست و شما به این نگاه جامع عمل می‌پوشانید.
استاندار اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: هر یک از شما، سفیر اقتصادی ایران در دل بازارهای جهانی هستید و قدردانی از صادرکنندگان برتر، قدردانی از تلاشی است که مرزهای کشور را فراتر از مرزهای جغرافیایی طی نموده است.


نظرات شما