دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴

اقتصادی

افشاگری جدید: بازی میلیارد دلاری Halo قربانی منافع شخصی مدیر سابق ایکس‌باکس شد

افشاگری جدید: بازی میلیارد دلاری Halo قربانی منافع شخصی مدیر سابق ایکس‌باکس شد
پیام سپاهان - گیم فا / بر اساس گزارش جدیدی از وب‌سایت PC Gamer، سندی پترسون، طراح بازی Doom که سابقه کار در استودیوی Ensemble را نیز دارد، ادعاهای جدی را علیه دان متریک، رئیس ...
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - گیم فا / بر اساس گزارش جدیدی از وب‌سایت PC Gamer، سندی پترسون، طراح بازی Doom که سابقه کار در استودیوی Ensemble را نیز دارد، ادعاهای جدی را علیه دان متریک، رئیس سابق ایکس باکس، مطرح کرده است. پترسون مدعی است که متریک عمداً استودیوی Ensemble (خالق سری تحسین شده Age of Empires) و پروژه در حال ساخت آن‌ها، یک بازی MMO بر اساس دنیای Halo را نابود کرد تا پاداش سهام شخصی خود را حفظ کند.
پترسون در حساب کاربری خود در شبکه X توضیح داد که این MMO که با نام رمز Titan شناخته می‌شد، قرار بود ده‌ها هزار سال قبل از رویدادهای اصلی سری Halo جریان داشته باشد. او که خود مسئول طراحی جهان و داستان بازی بود، ادعا کرد که پایین‌ترین برآورد برای درآمد کلی این بازی 1.1 میلیارد دلار بوده است.
بازار


به گفته پترسون، مشکل زمانی آغاز شد که دان متریک، رئیس وقت ایکس باکس، متوجه شد که پاداش سهام او بر اساس درآمدی محاسبه می‌شود که بخش گیمینگ مایکروسافت در یک بازه زمانی سه‌ساله کسب می‌کند.
از آنجایی که تخمین زده می‌شد تکمیل پروژه Titan «به سه سال و نیم» زمان نیاز دارد، بنابراین هزینه‌های سنگین توسعه‌ی بازی در ترازنامه سه‌ساله متریک ثبت می‌شد، اما درآمد عظیم آن پس از تاریخ سررسید پاداش او به دست می‌آمد.
پترسون ادعا می‌کند:
بنابراین [متریک] با اخراج تمام اعضای Ensemble، دیگر مجبور نبود برای سه سال هزینه‌های استودیوی گران‌قیمت ما را بپردازد و اهمیتی هم به Titan نمی‌داد.
او با لحنی انتقادی افزود:
تمام چیزی که او از دست داد، یک استودیوی بازی‌سازی موفق بود که هرگز کمتر از سه میلیون نسخه از هیچ‌کدام از بازی‌هایی که ساختیم، نفروخت… دان کارش را به عنوان یک «تبرزن» در EA شروع کرد، پس چه انتظار دیگری می‌توانستید از او داشته باشید؟
تصاویری که سال‌های گذشته از این بازی لیک شده نیز، ادعای پترسون مبنی کنسل شدن این بازی آن هم زمانی که در مراحل پیشرفته توسعه خود وجود داشت را تایید می‌کند. طبق اطلاعات موجود، این بازی قرار بود چیزی شبیه به سری World of Warcraft باشد که درگیری میان Forerunners و Covenant را با ترکیب برخی عناصر سفر در زمان، روایت می‌کرد.


پیام سپاهان

پیام سپاهان

پیام سپاهان

پیام سپاهان

البته این اولین بار نیست پترسون این داستان را مطرح می‌کند و تعطیلی Ensemble با وجود موفقیت‌های تجاری مداوم، در آن زمان نیز اقدامی گیج‌کننده به نظر می‌رسید. دوران مدیریت دان متریک بر ایکس باکس به دلیل تمرکز بر کینکت و عرضه اولیه ناموفق و پرحاشیه کنسول ایکس باکس وان، در میان طرفداران با انتقادات زیادی همراه بوده است.


نظرات شما