- نوشته شده توسط:
پیام سپاهان
-
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴
پیام سپاهان - امیرعلی آزاد بخت دانش آموز سال دوازدهم رشته تجربی دبیرستان شهید اژه ای ۱ اصفهان با وجود علاقه مندی به رشته علوم تجربی و فعالیت در عرصه های علمی و پژوهشی وارد حوزه جدیدی شد و با ورود به المپیاد کشوری این رشته تجربه متفاوت از رقابت های علمی را پشت سر گذاشت و از آنها بهره های تازه ای برای رسیدن به مسیر درست زندگی اش اندوخت.
پیام سپاهان - امیرعلی آزاد بخت دانش آموز سال دوازدهم رشته تجربی دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان با وجود علاقه مندی به رشته علوم تجربی و فعالیت در عرصه های علمی و پژوهشی وارد حوزه جدیدی شد و با ورود به المپیاد کشوری این رشته تجربه متفاوت از رقابت های علمی را پشت سر گذاشت و از آنها بهره های تازه ای برای رسیدن به مسیر درست زندگی اش اندوخت.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابطعمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، گفت و گوی پیش رو روایت مسیر پر چالش اما پربار دانش آموزی است که در کنار موفقیت های تحصیلی و پژوهشی، به اهمیت مهارت های جدیدی در این زمینه پی برده و توانسته از این حوزه به دستاورد های ارزشمندی برسد؛ او در این مصاحبه از نقش معلمان در هدایت، دشواری المپیاد، منابع علمی، مهارتهای کلیدی و همچنین نگاه خود به آینده علمی و جایگاه نظام آموزشی در کشف استعدادها سخن میگوید.
لطفا خودتان را معرفی کنید!
-: بنده امیر علی آزاد بخت هستم، فارغالتحصیل رشته علوم تجربی مدرسه شهید اژه ای 1؛ در المپیاد کشوری فیزیک شرکت کردم و به لطف خدا توانستم در این مسیر علمی و پژوهشی دشوار مدال نقره کشوری را کسب کنم.
چه شد که تصمیم گرفتید در المپیاد شرکت کنید و این انگیزه از کجا شکل گرفت؟
-: در دوران دبستان؛ میشود گفت همه افراد حداقل یک بار نام المپیاد را از رسانه ملی و تلویزیون میشنوند و من هم به عنوان یکی از همان افراد جامعه نام المپیاد را شنیدم و باعث یک کنجکاوی در شخصیتم شد که درواقع این المپیاد چیست و چقدر در زندگی تحصیلی شخص مهمه؟
این سوال در ذهنم بود تا اینکه وارد مقطع راهنمایی شدم و از سال هشتم راهنمایی مدرسه ما کلاس هایی تحت عنوان آشنایی با المپیاد های مختلف برگزار میکرد و این امر بستری برای من شد تا در این کلاس ها شرکت کنم و با المپیاد های اصلی آشنا شوم و از بین انواع گوناگون این رویداد های علمی علاقه خودم را بین 3 المپیاد فیزیک، نجوم و زیست پیدا کردم و سعی کردم درباره این 3 مسیر علمی بیشتر مطالعه کنم و شناخت خودم را بالا ببرم تا اینکه در نهایت متوجه شدم بیشتر استعداد من در رشته فیزیک وجود دارد و این شد که در مقطع نهم عزم خودم را جدی برای این رشته به کار بستم.
درباره مسیر آماده سازی برای المپیاد توضیح دهید؛ از چه منابعی استفاده کردید و چه طور برنامه ریزی می کردید؟
-: به طور کلی دانش آموزان از سال هشتم تا نهم شروع به مطالعه المپیاد میکنند و آزمون آنها هم در سال دهم و یازدهم شروع میشود و در رشته فیزیک از دوره سی و هفتم به قبل آزمون تنها در سال یازدهم برگزار میشد و در سال نهم بیشتر روی مباحث علمی مقدماتی تمرکز میکردند؛ اما امروزه در سال دهم و یازدهم بیشتر زمان به المپیاد اختصاص داده میشود و وقتی که به دروس مدرسه تعلق میگیرد بسیار کاهش پیدا میکند به همین خاطر بزرگترین چالشی که دانش آموزان المپیادی با آن مواجه میشوند استرس ناشی از آزمون کنکور است که در ادامه بیشتر به آن اشاره خواهم کرد.
در طول مسیر با چه چالش هایی مواجه شدید ؟
-: همانطور که در مبحث قبل به آن اشاره ای داشتم مهمترین چالش من به عنوان یک دانش آموز المپیادی استرس ناشی از روبه رو شدن با آزمون کنکور و پیشبردن هر دو هدف علمی در زندگی ام بود؛ در واقع افرادی که المپیاد میخوانند باید بیشتر زمان خود را صرف این رویداد علمی کنند و اگر در المپیاد قبول نشوند تنها سال دوازدهم را برای خواندن کنکور وقت دارند که زمان بسیار محدودی است.
نقش مدرسه ،معلمان و خانواده در آشنایی و موفقیت چه بوده است؟
-: در کل منشأ اصلی این چالش هایی که تقریبا تمامی دانش آموزان المپیادی با آن مواجه اند این است که همه آنها در واقع دارند بر خلاف عرف جامعه که بسیاری مشغول آماده شدن برای آزمون کنکور سراسری هستند عمل میکنند و از طرف دیگر بهترین راه برای غلبه بر استرس این مسئله ایمان داشتن به هدف شخص و باور داشتن به موفقیت در این مسیر علمی بزرگ است که نباید نقش خانواده در ایجاد انگیزه به دانش آموز المپیادی از جمله خودم را فراموش کرد.
از آنجایی که یک شخص المپیادی در شرایط روحی نابسامانی قرار دارد، انگیزه و روحیه روانی و عاطفی از سوی خانواده و معلمان میتواند شرایط را برای شخص بهبود ببخشد.
به نظر شما چه ویژگی هایی باعث موفقیت یک دانش آموز المپیادی میشود؟
-: مهمترین ویژگی هایی که یک دانش آموز المپیادی باید داشته باشد تا به موفقیت برسد، در گام نخست باید در رشته ای که در آن شرکت میکند علاقه داشته باشد؛ اصل مهم المپیاد علاقه است و بعد باید بتواند در موضوعاتی که به آن علاقه مند است عمیق وارد شود و کسب علم تخصصی داشته باشد.
گام بعدی این موضوع این است که فرد به درجه ای از شناخت شخصی از خود برسد که آیا توانایی برنامه ریزی دقیق و منظم علمی در زندگی اش را دارد یا خیر؟ زمانی فرد میتواند به این پاسخ برسد که هدفی که بهدنبالش هست بزرگ و موثر باشد.
آیا در این مسیر تنها دانش علمی مهم است یا مهارت های دیگری هم نقش داشتند؟
-: در مسیر المپیاد باید قبول کنیم که بخش بزرگی از آن دانش علمی است و هرچه این دانش علمی و پژوهشی بیشتر موفقیت فرد تضمین شده تر است؛ اما یکسری مهارت های دیگری نیز در این مسیر نقش دارند برای مثال مهارت ارتباطی برای پیدا کردن افراد دیگری که در این رویداد دارند تلاش میکنند بسیاری برای تجربه آموزی شخص مفید خواهد بود و از سوی دیگر مهارت استفاده از مدیریت زمان و بهرهگیری از منابع علمی در پلتفرم های فناوری و اطلاعات نیز میتواند موثر باشد.
آینده علمی خود را چه گونه میبینید؟
-: من امیدوارم تا در آینده بتوانم با این مسیری که دنبال میکنم وارد حوزه تحقیقات جامع تری روی رشته تخصصی خودم شوم و بتوانم بخشی از دغدغه های کشور را مرتفع کنم و شخص مفیدی برای جامعه کشورم باشم.
به نظر شما نظام آموزشی کشور چه کاری میتواند بکند تا استعداد های بیشتری در المپیاد ها بدرخشند؟
-: نظام آموزشی بسیار میتواند این رابطه موثر باشد چراکه خیلی از اشخاص درمدرسه معمولی کوچکترین اطلاعی درباره برگزاری المپیاد و نقش المپیاد در مسیر زندگی شان ندارند و به نظرم اولین گام در این زمینه باید یک اطلاع رسانی جامع و کامل باشد که به طبع با چنین روندی میتوانیم شاهد استعداد یابی نفرات باشیم .
آیا پیشنهادی برای دانش آموزانی که میخواهند وارد مسیر المپیاد شوند دارید؟
-: دانش آموزانی که میخواهند مسیر المپیاد را انجام دهند باید عزم راسخ و برنامه منظمی در زندگی خود داشته باشند و بتوانند این مسیر پر ریسک را جلو بروند .
مصاحبه: عیسی صادقی؛ عضو باشگاه معلمان خبرنگار استان اصفهان
انتهای پیام/
تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...