مدرسهٔ تراز، الگوی اجرایی سند تحول بنیادین است
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - رئیس ادارۀ متوسطه دوره دوم نظری ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: سند تحول بنیادین، شناسنامهٔ تمام برنامههای آموزشی ماست؛ همانطور که شناسنامه هویت یک فرد را نشان میدهد، سند نیز هویت آموزش و پرورش است و برنامهها باید درون این سند تعریف شوند تا پراکندگیهای موجود کاهش یافته و همفهمی و گفتمان مشترک در نظام آموزشی شکل گیرد.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، منصور زند، رئیس اداره آموزش متوسطه دوم نظری این ادارهکل در اجلاس مدیران و رؤسای آموزشوپرورش نواحی و مناطق استان ضمن تبیین الگوی «مدرسه تراز» بهعنوان مدل اجرایی سند تحول بنیادین، اظهار داشت: سند تحول بنیادین، شناسنامهٔ تمام برنامههای آموزشی ماست؛ همانطور که شناسنامه هویت یک فرد را نشان میدهد، سند نیز هویت آموزش و پرورش است و برنامهها باید درون این سند تعریف شوند تا پراکندگیهای موجود کاهش یافته و همفهمی و گفتمان مشترک در نظام آموزشی شکل گیرد.
وی افزود: در سالهای گذشته، برنامههایی مانند «تعالی» و «تدبیر» اجرا شد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را داشتند؛ اما اکنون، الگوی مدرسه تراز با ترسیم وضعیت مطلوب آغاز میشود و این الگو بهجای شروع از وضع موجود، ابتدا چشمانداز و اهداف نهایی را مشخص میکند و سپس وضعیت فعلی را نسبت به آن میسنجد و در این مسیر، مبنای کار، شایستگیهای فردی دانشآموزان است؛ نه صرفاً دروس امتحانی، بلکه مهارتهایی مانند صبر، تابآوری، نیکرفتاری و همدلی نیز باید در مدرسه تقویت و ارزشیابی شوند.
زند با اشاره به ویژگیهای ساختاری الگوی مدرسه تراز بیان داشت: این الگو چهار رکن اصلی دارد که آن عبارت است از مدیر، شورای معلمان، خانواده و جامعه محلی. مدرسه نباید تنها بر عهدهٔ مدیر باشد؛ بلکه خانواده، اولیا، جامعه محلی و سایر کنشگران باید در فرایند تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند و علاوهبراین، منطق این الگو، برنامهریزی استراتژیک است؛ یعنی مدیر مدرسه باید چشمانداز سه تا پنجساله ترسیم کند، تیم خود را آمادهٔ تغییر سازد و در برابر تحولات مقاومت نکند.
رئیس ادارۀ متوسطه دوره دوم نظری ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه داد: افراد در برابر تغییر سه دستهاند؛ گروهی که پس از آسیب بازمیگردند (تابآور)، گروهی که شکنندهاند و گروهی که عاشق تغییرند و ما باید مدیران و معلمانی را تربیت کنیم که نه تنها تغییر را بپذیرند، بلکه آن را هدایت کنند؛ فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و سنجشهای ملی مهارتی، جزو الزامات الگوی مدرسه تراز هستند.
وی در ادامه به مقایسه الگوی مدرسه تراز با مدل تعالی پرداخت و گفت: در مدل تعالی، ارزیابی بیرونی و مقایسهمحور بود؛ اما در مدرسه تراز، اصل بر خودارزیابی و بهبود مستمر است و مدیر مدرسه باید ماهانه عملکرد خود را بررسی کند و ببیند آیا به ارتقای شاخصهای هدفگذاریشده، مانند میانگین نمرات ملی، دست یافته یا نه.
زند همچنین تأکید کرد: تحول باید در مدیریت آموزشگاهی، در جلسات شورای معلمان، در تبادل تجربیات و در دسترسی به محیطهای متنوع یادگیری مانند آزمایشگاهها دیده شود؛ مدرسه تراز، تنها یک قالب نیست؛ بلکه ظرفی برای تحقق اهداف سند تحول است و هدف نهایی آن، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در مدارس عادی است.
رئیس ادارۀ متوسطه دوره دوم نظری ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به ابعاد اصلی این الگو گفت: مدرسه تراز دارای چهار بُعد اصلی و یک بُعد نتیجهای است که شامل محیط تربیتی، مدیریت، برنامه درسی، کنشگران، و نهایتاً نتایج عملکردی است؛ در این الگو 32 مؤلفه طراحی شده که 23 مورد آن مرتبط با فرایند و 9 مورد مربوط به نتایج است و مدیران در تدوین اقدامات خود، آزادی عمل دارند و باید شرایط خاص مدرسهشان را در نظر بگیرند.
وی با تشریح روند آموزش مدیران و گفتمانسازی این الگو در مناطق مختلف استان خاطرنشان کرد: از سال 1399 اجرای الگوی مدرسه تراز آغاز شده و در سال 1403 به تصویب شورایعالی آموزشوپرورش رسیده است و تاکنون آموزش این الگو در نواحی یک، دو، پنج و برخی مناطق در قالب قطبهای استانی انجام شده و این فرایند در هفتههای آتی ادامه خواهد یافت؛ از مدیران انتظار داریم تا با حضور کامل و فعال، فرایند آموزش، استقرار و اجرای مدرسه تراز را پیش ببرند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/974318/