تمامی برنامههای مدارس باید در قالب پروژۀ مهر برنامهریزی، ارزیابی و رصد شود
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: تمامی برنامههای مدارس باید در قالب پروژۀ مهر برنامهریزی، ارزیابی و رصد شود تا با آمادگی کامل، سال تحصیلی جدید با نشاط و پویایی آغاز گردد و از معاونین میخواهیم تا کمیتههای هفتگانه این پروژه را بهصورت منظم تشکیل داده و وضعیت مدارس را در تمامی بخشها بررسی کنند.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در جلسه شورای معاونین ادارهکل و آموزش و پرورش ناحیه پنج اصفهان خواستار عملیاتی شدن آنها ظرف دو هفته آینده شد و اظهار داشت: پیگیری اجرای مصوبات بر عهده معاونین و مسئولین مربوطه است و ادارهکل نیز بهصورت ویژه بر تحقق این مصوبات نظارت خواهد کرد تا نتایج آن بهصورت ملموس در سطح استان مشاهده شود.
وی پروژۀ مهر را محور اصلی فعالیتهای آموزش و پرورش دانست و افزود: تمامی برنامههای مدارس باید در قالب پروژۀ مهر برنامهریزی، ارزیابی و رصد شود تا با آمادگی کامل، سال تحصیلی جدید با نشاط و پویایی آغاز گردد و از معاونین میخواهیم تا کمیتههای هفتگانه این پروژه را بهصورت منظم تشکیل داده و وضعیت مدارس را در تمامی بخشها بررسی کنند؛ ارسال بخشنامه و دستورالعمل بهتنهایی کافی نیست و بدون نظارت میدانی، به هدف نخواهیم رسید و باید با حضور در مدارس، از اجرای دقیق بخشنامهها اطمینان حاصل کنیم.
نظریان با تأکید بر شایستگیمحوری در انتصابات، ابراز داشت: تخصص، تعهد و تعامل باید ملاک انتخاب مدیران، معاونین و کارشناسان باشد؛ باید در کمیتههای راهبری و توسعه مدیریت، از سرمایه انسانی بهدرستی استفاده کنیم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت اتاق وضعیت، خواستار تشکیل هفتگی این اتاق شد و عنوان کرد: اتاق وضعیت برای رصد نیروی انسانی، کتب درسی، ثبتنامها و تغییر رشتههای شغلی طراحی شده است و باید با تحلیل دقیق نیازها، نیروی انسانی را بر اساس تخصص و علاقهمندی ساماندهی کنیم.
وی با اشاره به بازدیدهای سرزده از مدارس ناحیه پنج، از عملکرد مدیران این مدارس در تکریم اولیا و ایجاد فضایی آرام در فرآیند ثبتنام تقدیر کرد و گفت: در یکی از مدارس ناحیه پنج، اولیا با آرامش و احترام ثبتنام میکردند و حتی شربت و آب خنک در اختیارشان قرار گرفته بود و این نشاندهنده تدبیر مدیر است؛ اولیا اعلام کردند که حاضرند هر هزینهای بپردازند تا فرزندانشان در چنین مدارسی تحصیل کنند، چرا که کیفیت آموزشی و تعامل کادر مدرسه بسیار مطلوب است.
نظریان ادامه داد: در انتخاب مدیران، صرفاً قبولی در آزمون کتبی کافی نیست و باید شایستگیهای عملی و تعاملی نیز در کمیتههای مصاحبه ارزیابی شود؛ از صاحبنظران و معلمان با تجربه در این کمیتهها استفاده کنید تا بهترین تصمیمات گرفته شود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان همچنین بر شادابسازی مدارس تأکید کرد و گفت: مدارس نباید فضایی یاسآور داشته باشند و مدیران باید با برگزاری اردوها، جشنها و فعالیتهای متنوع، نشاط را به دانشآموزان منتقل کنند.
وی اذعان داشت: حتی یک بازمانده از تحصیل هم زیاد است و باید با رصد خانهبهخانه و تشکیل تیمهای پیگیری، این مسئله را بهطور جدی دنبال کنیم؛ فرزندان ایرانی و حتی اتباع باید تحت پوشش آموزش قرار گیرند.
نظریان با اشاره به اهمیت طرح نماد، بر نظارت دقیق بر هزینهها و اجرای برنامههای این طرح تأکید کرد و گفت: پس از شناسایی موارد پرخطر در غربالگری، مداخله بهموقع توسط مشاوران و روانشناسان ضروری است؛ حتی یک آسیب اجتماعی کوچک در میان دانشآموزان، باید برای مدیران مهم باشد و گزارشدهی لازم انجام شود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان بیان کرد: پژوهشسراها باید به قطب جذب دانشآموزان پژوهشگر تبدیل شوند و بهترین نیروها باید در پژوهشسراها و گروههای آموزشی مستقر شوند.
وی با تأکید بر اهمیت انگیزهبخشی به کارکنان، خاطرنشان کرد: مشکلات ما بیش از آنکه مالی باشد، به دیده شدن و توجه نیاز دارد و حتی یک تماس ساده برای احوالپرسی از مدیران یا معلمان، میتواند انگیزه آنها را تقویت کند؛ باید با تقدیرهای مادی و معنوی، از زحمات همکاران قدردانی کنیم و اگر با مدیریت صحیح انگیزه ایجاد کنیم، مشکلات ساختاری نیز بهتدریج رفع خواهد شد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/971336/