معلمان ابتدایی در خط مقدم شناسایی اختلالات یادگیری هستند / توانمندسازی آموزگاران دوره اول ابتدایی در دستور کار است
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: توانمندسازی آموزگاران دوره اول ابتدایی بهعنوان خط مقدم مواجهه با شناسایی اختلالات یادگیری، از طریق دورههای آموزشی تخصصی در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابطعمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، اعظم هارونی، معاون آموزش ابتدایی این ادارهکل در نخستین جلسه کارگروه تخصصی ارزیابی، تشخیص و مداخله بههنگام در اختلالات یادگیری ویژه که با حضور رئیس ادارۀ آموزشوپرورش استثنایی استان و اعضای کارگروه برگزار شد، با تأکید بر ضرورت پرداخت علمی و دقیق به مسئله اختلالات یادگیری در نظام تعلیموتربیت، اظهار داشت: تشخیص بههنگام و مداخلات هدفمند، تأثیر بنیادین در ارتقای عملکرد تحصیلی دانشآموزان و شکوفاسازی ظرفیتهای بالقوه آنان دارد و ما باید در نظام آموزشی، محیطهای حمایتگر را با رویکردی علمی و برنامهمحور ایجاد کنیم تا دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بتوانند بر چالشهای تحصیلی خود فائق آیند و به تمام قابلیتهای فردیشان دست یابند.
وی با اشاره به نقش کلیدی معلمان در فرآیند شناسایی اختلالات یادگیری، افزود: آموزگاران دورۀ ابتدایی، نخستین نهادهای مواجه با نشانگان یادگیری در دانشآموزان هستند؛ از این رو توانمندسازی آنها از طریق آموزشهای تخصصی و ارتقای مهارتهای تشخیصی، سنگبنای مداخلات مؤثر، علمی و پیشگیرانه خواهد بود.
هارونی تصریح کرد: در این نشست، مقرر شد گامهای عملیاتی مهمی در سطح استان برداشته شود؛ نخست، شیوهنامهای جامع برای ارزیابی، تشخیص و مداخله بههنگام در اختلالات و مشکلات یادگیری تهیه و به مناطق ابلاغ خواهد شد و دوم، توانمندسازی آموزگاران دوره اول ابتدایی بهعنوان خط مقدم این مواجهه، از طریق دورههای آموزشی تخصصی در دستور کار قرار میگیرد.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه داد: از دیگر مصوبات، بهینهسازی و هدفمند کردن فعالیت مراکز جامع سنجش چه در بخش دولتی و چه غیردولتی بود تا این مراکز با نگاه تخصصی و همراستا با اهداف کارگروه، نقش فعالتری ایفا کنند و همچنین طراحی و استقرار یک نظام پایش منسجم برای ارزیابی اثربخشی مداخلات آموزشی و روانشناختی در دستور کار قرار گرفت که بتوانیم بر اساس دادههای دقیق، مسیر اصلاحات را مدیریت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تحقق عدالت آموزشی، تنها با شناسایی علمی چالشها و پاسخ دقیق به نیازهای واقعی دانشآموزان ممکن است.
انتهای پیام/
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/970359/