لزوم تدوین برنامههای 30 ساله برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه به حملونقل اتوبوسی نباید به سال جاری و سال آینده محدود شود، بلکه باید برنامههای 10 ساله، 20 ساله و حتی 30 ساله برای توسعه این ناوگان تدوین شود، زیرا این شیوه حملونقل علاوه بر اقتصادی بودن، سرعت بالا و قابلیت اجرایی دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالفضل قربانی امروز _دوشنبه بیستونهم اردیبهشت_ در جلسه کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر نقش حیاتی اتوبوس در ساختار حملونقل عمومی شهری اظهار کرد: اتوبوس، ستون فقرات حملونقل عمومی محسوب میشود و برخلاف تصور رایج، حتی قطار شهری و مترو نیز چنین جایگاهی ندارند، به همین دلیل نگاه به مسئله اتوبوس باید بلندمدت و راهبردی باشد.
وی با تأکید بر ضرورت تدوین برنامههای کلان و چشماندازهای بلندمدت افزود: توجه به حملونقل اتوبوسی نباید به سال جاری و سال آینده محدود شود، بلکه باید برنامههای 10 ساله، 20 ساله و حتی 30 ساله برای توسعه این ناوگان تدوین شود، زیرا این شیوه حملونقل علاوه بر اقتصادی بودن، سرعت بالا و قابلیت اجرایی دارد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: ما باید واقعبینانه عمل کنیم و تعارف را کنار بگذاریم؛ ممکن است در دورهای به این نتیجه برسیم که یک خط مترو کافی است و نیازی به توسعه بیشتر آن نیست، زیرا هزینههای سنگین و گاه غیرقابل اجرا دارد، اما اتوبوس همواره پابرجا است و نقشآفرین باقی میماند؛ هرچند ممکن است شکل آن تغییر کند.
قربانی با تمایز قائل شدن میان تاکسی و اتوبوس در سیستم حملونقل شهری گفت: ما تاکسی را حملونقل عمومی نمیدانیم؛ تاکسی اساساً حملونقل خصوصی است، اما اتوبوس ویژگیها و جایگاهی دارد که آن را به مهمترین ابزار حملونقل عمومی بدل کرده است، از این رو، باید اهمیت بیشتری به آن داده شود.
وی با اشاره به هدفگذاری شهرداری برای افزایش ناوگان اتوبوسرانی ادامه داد: اعلام کردهایم که باید سال جاری تعداد اتوبوسها به 1200 دستگاه برسد و این عدد جدیدی نیست، بلکه احیای ظرفیت قبلی شهر است که حدود شش سال پیش، شهر اصفهان 1200 دستگاه اتوبوس در ناوگان خود داشت، اما بهدلایلی این تعداد کاهش یافته و حالا ما در پی بازگرداندن همان ظرفیت هستیم.
قربانی ضمن تأکید بر ضرورت مطالعات کارشناسی برای تعیین نیاز واقعی شهر گفت: عدد 1200 اتوبوس هدف نهایی نیست و نیاز واقعی شهر باید با مطالعات دقیق، دادهمحور و آیندهنگرانه مشخص شود، بنابراین برنامهریزیهای بلندمدت 10 یا 20 ساله باید در کنار اقدامات فعلی مورد توجه قرار گیرد تا مدیریت شهری آینده نیز بتواند بر همین مبنا تصمیمگیری کند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: گزارشهایی که تاکنون از سوی شرکت اتوبوسرانی ارائه شده است، بیشتر متمرکز بر جنبههای سختافزاری بودهاند و هیچ اشارهای به اقدامات نرمافزاری نشده است، در حالی که اقدامات نرمافزاری بسیار مهمتر و تأثیرگذارتر از اقدامات سختافزاری هستند.
قربانی گفت: بهعنوان مثال اگر بتوان سرعت متوسط اتوبوسها در شهر را تنها پنج کیلومتر بر ساعت افزایش داد، میتوان بهجای جابهجایی 100 هزار مسافر، روزانه تا 150 هزار مسافر را با همین تعداد اتوبوس جابهجا کرد و این یعنی نیازی به افزایش ناوگان تا 200 دستگاه دیگر نخواهیم داشت و بهرهوری با اصلاحات نرمافزاری افزایش مییابد.
وی با ذکر نمونهای دیگر از اقدامات نرمافزاری تصریح کرد: خطوط BRT را برای تردد هر 4 یا 5 دقیقه یک اتوبوس طراحی نکردهایم و بر اساس تعریف استاندارد BRT، زمانی که یک اتوبوس به ایستگاه میرسد، باید اتوبوس بعدی در ایستگاه بعدی در حال حرکت باشد و این یعنی فاصله زمانی بین دو اتوبوس باید کمتر از یک دقیقه باشد و تردد اتوبوسها باید بهصورت پیوسته و منظم انجام شود، ضمن آنکه تنها یک خط مدنظر نیست و خطوط مختلف باید در این قالب طراحی و اجرا شوند تا خدماترسانی به شهروندان بهینه شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بعضی نواقص در بازتعریف خطوط حملونقل بیان کرد: در گذشته بعضی خطوط کوتاه بودهاند که در ادامه به خطوط بلندتر تبدیل شدند، اما باید بررسی شود که آیا این تغییرات، اهداف موردنظر را تأمین کردهاند یا خیر؟ ممکن است نیاز باشد در این بخشها نیز بازنگریهایی صورت گیرد، زیرا در بخش نرمافزاری و برنامهریزی ضعف داریم و باید برای جبران این کمبودها اقدام جدی صورت گیرد.
قربانی با اشاره به ظرفیت شرکتهای داخلی برای تأمین نیازهای ناوگان اتوبوسرانی گفت: ما آمادگی داریم که شرکت زرینخودرو بخشی از نیازهای شما را تأمین کند.
وی با تأکید بر لزوم پایبندی به تعهدات اظهار داشت: نامهای که شهردار اصفهان به شورا داده است، برای ما ملاک است، او قول داده است که در خرداد سال جاری بهرهبرداری از نخستین ناوگان اتوبوسرانی برقی انجام شود، ما این بهرهبرداری را در تیرماه نمیپذیریم و این کار باید در خرداد انجام شود و نباید به تعویق بیفتد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وعده شهردار اصفهان مبنی بر تأمین 1200 دستگاه اتوبوس تا بهمن سال جاری تأکید کرد: شهردار صراحتاً اعلام کرده است که تا بهمن سال جاری، 1200 دستگاه اتوبوس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و خواهش من این است که بههیچعنوان این قول را نشکنید؛ این وعده، تعهد رسمی مدیریت شهری به شورای اسلامی شهر و مردم است و باید با جدیت پیگیری شود.
قربانی با اشاره به موضوع میدلباسها و لزوم هماهنگی کلانشهرها در این حوزه گفت: در سفر اخیر به اراک، قرار شد کلانشهرها اقدامات مشترکی درباره میدلباسها انجام دهند و در جلساتی که با مسئولان دیگر کلانشهرها دارید، این موضوع را مطرح کنید تا یک تصمیم واحد اتخاذ شود و اگر لازم است اقدامات قانونی صورت گیرد، همه شهرها با هماهنگی و یکصدا پیش بروند.
کد خبر 867621
-
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۶:۵۰
-
۵ بازديد
-

-
پیام سپاهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/965815/