پیام سپاهان

آخرين مطالب

کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان: آموزش نسل آلفا نیازمند تحول در رویکردهای سنتی است سیاسی

کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان: آموزش نسل آلفا نیازمند تحول در رویکردهای سنتی است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش دفاع‌پرس از اصفهان، «زهرا ابراهیمی» کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در چهارمین وبینار رشدآوند از سلسله وبینارهای دوّمین رویداد ملّی رشدآوند که به همت خانه فناوری‌های فرهنگی برگزار شد در سخنان خود با موضوع «چالش‌ها و اقتضائات یادگیری نسل آلفا» اظهار داشت: هدف این است که ما نسل آلفا و ویژگی‌هایش را بهتر بشناسیم تا در تربیت و آموزش بتوانیم بهتر در خدمت این نسل باشیم.
وی در مورد مفهوم نسل توضیح داد: اصطلاح نسل که در انگلیسی به آن Generation می‌گویند، یک مفهوم جامعه‌شناختی است که جامعه‌شناسان غربی برای مردم آمریکا تعریف کردند. مبنای این تقسیم‌بندی دو عامل است: اول، زمان مشترک و دوم، تجربیات و رویدادهای مشترک در آن زمان. برای مثال، نسل انقلاب چه کسانی هستند؟ کسانی که سال 51 تا 57 را درک کردند و تجربه مشترکشان هم این بوده که شرایط آن دوران را تجربه کرده‌اند.
ابراهیمی افزود: براساس دیدگاه کارل مانهایم (Karl Mannheim) فیلسوف و جامعه‌شناس مجاری‌الاصل، مفهوم نسل به گروه سنی یا مجموعه‌ای از افراد اطلاق می‌شود که در دوره زمانی تقریباً یکسانی متولد شده‌اند، در فضای تاریخی یکسانی زندگی کرده‌اند و خصوصیات مشترک، آگاهی نسلی، رفتارها و تجارب سنی نسبتاً مشابهی دارند. 
وی با بیان اینکه جامعه‌شناسان معتقدند که نسل‌ها، حافظه تاریخی مشترک دارند، اظهار کرد: جامعه شناسان نسل را یک پدیده اجتماعی می‌دانند؛ بدین معنا که افراد در هر نسل دارای فرهنگ جمعی مشترکی بوده، دارای علایق خاص و مهمتر از همه دارای حافظه مشترک تاریخی، سیاسی و فرهنگی در مورد سرنوشت خود هستند.
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به نظر متخصصان علم آمار که میانگین فاصله زمانی میان تولد والدین و تولد فرزندان را یک نسل تعریف می‌کنند، تصریح کرد: این فاصله زمانی حدود 2٠ تا 25 سال است که البته با توجه به تغییرات سریع فناورانه و اجتماعی در سال‌های اخیر این فاصله زمانی به 15 سال و حتی کمتر از 1٠ سال کاهش پیدا کرده است. 
وی با بیان اینکه ما در تمدن بشری با چهار نوع انقلاب صنعتی روبه‌رو بودیم، خاطرنشان کرد: اکنون جهان با انقلاب صنعتی چهارم مواجه است. یعنی جهانی که خصیصه آن داشتن فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. اکنون 14 نوع فناوری اطلاعات تعریف شده است. زندگی با این فناوری‌ها دقیقاً ویژگی نسل آلفاست. فناوری اطلاعات نیز اعم از؛ هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، زیست فناوری، فناوری‌های فضایی و... می‌باشد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه جامعه‌شناسان غربی نسل‌ها را به هفت دسته تقسیم کرده‌اند، توضیح داد: 1 ـ نسـل بـزرگان Greatest Generation))؛ افـرادی کـه در فاصه 19٠٠ تا 1928 متولد شده‌اند. ایــن نســل اولیــن نســل قــرن بیســتم است. نسلی که جنگ جهانی اول و رکود اقتصادی را تجربه کرد. (138٠ تا 13٠8 شمسی) 
وی دسته دوم را نسل خاموش (Silent Generation) معرفی کرد وگفت: متولدیــن ســالهای 1928 تــا 1945 متعلــق بــه ایــن نســل هســتند. نسلی که جنگ جهانی دوم را تجربه کرده و اطاعت‌پذیر و اهل سکوت بودند. (13٠8 تا 1325 شمسی) 
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به نسل سوم یا بیبی بومرها ( Baby Boomers) یا نسل انفجار جمعیت اظهار کرد: جنـگ جهانـی دوم در سـال 1945 بـه پایـان رسـید و نسـل انفجـار جمعیـت کـه متولدیـن سـالهای 1946 تـا 1964 هسـتند، اولیـن نسـلی اسـت کـه پـس از جنـگ جهانـی دوم متولـد شـده‌اند. نسلی که در دوران رفاه، صلح و رونق اقتصادی زندگی کردند. ( 1325 تا 1343 شمسی) 
وی دسته چهارم را نسل X معرفی کرد و افزود: افــرادی کــه در ســالهای 1965 تــا 198٠ بــه دنیــا آمده‌انــد، در ایــن طبقه‌بنــدی جــای می‌گیرنــد. نسلی که با آغاز بحران‌های مالی جهانی و بیکاری مواجه شد. ( 1343 تا 136٠) 
ابراهیمی اذعان کرد: نسل Y (متولدین 1980 - 1994) نسل پنجم هستند که تقریباً معادل دهه شصتی‌های ما هستند. نسل Z هم (متولدین 1995 -؛ 2012) که معادل متولدین 1374 تا 1391 در ایران به شمار می‌روند. به نظر من این نسل دچار بحران‌های گوناگون بود و شناخته نشد.
وی به دسته هفتم یا نسل Alpha اشاره کرد و توضیح داد: این دسته، نسل بعد از Z هستند. (2٠12 تا 2٠24) آن‌هایـی کـه مـا بـا عنوان نسـل آلفـا می‌شناسـیم، حداکثـر 12 سـال دارنـد. (1391 تا 14٠3)
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: انقلاب صنعتی باید ما را متوجه کند که ما از یک پارادیم تک جهانی به پارادایم دو جهانی وارد شدیم. نسل ما به فضای دیجیتال هجرت کرد، اما نسل آلفا در این فضا متولد شد. کودکان ما در فضای مجازی با چهار هزار فرهنگ جهانی روبه‌رو هستند. اینجا به تفاوت نسلی و به عدم شناخت نسبت به فرزند خودمان می‌رسیم و شکاف نسلی رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: شکاف نسلی، اختلاف فاحش روانی، اجتماعی و فرهنگی و تفاوت معنادار در بینش، باورها و الگوهای رفتاری میان دو یا چند نسل همزمان در یک جامعه را مورد توجه قرار می‌دهد. 
ابراهیمی رشـد سـریع فنـاوری، افزایـش امیـد بـه زندگـی، پیشـرفت‌های پزشـکی و کاهــش محــدوده ســنی نســل‌ها را عواملی دانست که سبب حضــور بیشــتر از شــش نســل در کنــار هــم در جوامــع آینــده خواهد شد و تصریح کرد: اگــر این رویه به درســتی مدیریــت نشــوند، منجــر بــه ارتبــاط ضعیف‌تـر، کاهـش بهـره‌وری، کاهـش وحـدت و مـوارد دیگـر خواهـد شـد کـه در نهایـت اصطکاک نسلی را بــه دنبــال خواهــد داشــت. 
وی اظهار کرد: مــارک مک کرینــدل، آینده‌پــژوه و جمعیت‌شــناس اســترالیایی در ســال 2٠٠5 پــس از برگــزاری یــک نظرســنجی بــرای نامگــذاری نســل بعــد از نســل z کـه متولدیـن سـالهای 2٠1٠ تـا 2٠25 هسـتند، اصطـلاح «نسـل آلفـا» را بـرای نخستین بـار ابــداع کرد. این نسل با نام‌های دیگری همچون؛ «نسل آینده»، «نسل شیشه»، «نسل آی»، «بومی دیجیتال» و ... شناخته می‌شود.
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره با اینکه این نسل از ابتدای زندگی‌شان با محصولات فناورانه همراه بوده و به نوعی بومی دیجیتال و نسل اینترنت یا شبکه هستند، اضافه کرد: آن‌ها فرزندان نسل هزاره و اغلب خواهران و برادران کوچکتر نسل z هستند. جمعیــت نســل آلفــا روز بــه روز در حــال افزایــش اســت و پیش‌بینــی می‌شــود کــه تعــداد آن‌هــا در ســال 2٠25 بــه حــدود دو میلیــارد نفــر در ســطح جهــان برســد.
ابراهیمی با توجه به ویژگی نسل آلفا یعنی پیوند قوی با فناوری که سبب سواد فناوری و سواد دیجیتال بالای این نسل است، اظهار کرد: برنامه آموزشی مناسب این نسل باید دارای این ویژگی‌ها باشد؛ 1 ـ ادغام فعالانه فناوری در برنامه‌های درسی 2 ـ استفاده از روش‌های یادگیری ترکیبی (ترکیبی از آموزش‌های حضوری و آنلاین) 
وی در مورد یادگیری تلفیقی یا Blended learning که به عنوان یادگیری ترکیبی نیز شناخته می‌شود، توضیح داد: این نوع یادگیری یک رویکرد آموزشی است که در آن شیوه‌های نوین آموزش بر خط و امکانات آموزش سنتی با هم تلفیق شده و در خدمت یک هدف مشترک آموزشی قرار می‌گیرند. 
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان استفاده از پلتفرم‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی آموزشی را یکی دیگر از روش‌های آموزشی نسل آلفا دانست و خاطرنشان کرد: پیشنیاز استفاده از این روش، بالا بردن سطح سواد رسانه کودکان است.
وی آموزش مهارت‌های سواد دیجیتال و تفکر انتقادی در فضای آنلاین، تشویق به تولید محتوای دیجیتال توسط دانش‌آموزان و تشویق به یادگیری سیار (Mobile Learning) را از دیگر روش‌های آموزشی معرفی کرد و گفت: پروسه آموزش چند ویژگی دارد. اول اینکه تحمیلی نیست و نیاز به زمینه‌سازی دارد. همچنین موقتی، تک‌بعدی و بی‌هدف نیست. توجه به این مطلب سبب اقناع‌سازی برای یادگیری سیار می‌شود.
ابراهیمی در مورد یادگیری سیار یا mobile learning توضیح داد: این یادگیری، نظریهٔ جدیدی است که به تازگی در مجامع آموزشی مطرح شده‌است. قدیمی‌ترین تعریفی که از یادگیری سیار وجود دارد را کلارک کوین ارائه داده است. این یادگیری باعث می‌شود تا شما در هر زمان که بخواهید به منابع دسترسی پیدا کنید. به عبارتی یادگیری سیار، یادگیری الکترونیکی است که مستقل از زمان، مکان و فضاست. 
وی با اشاره به خصیصه نسل آلفا مبنی بر دست برنداشتن از علایق خود، پیوند دادن یادگیری به علایق و سرگرمی‌های دانش‌آموزان را روش آموزشی مناسبی دانست و افزود: برای مثال در نظر گرفتن چالش‌ها و سرگرمی‌ها راهی برای اموزش به این نسل است. نسل آلفا کاملاً دیداری است، پس زمان زیادی را برای گفت‌وگو با آن‌ها صرف نکنید. پروژه‌هایی مانند؛ ساخت ویدئوهای آموزشی، طراحی وب‌سایت‌ها، تولید پادکست‌ها یا ایجاد انیمیشن‌ها می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ویژگی دیگر نسل الفا را رهبری دانست و افزود: یک ایده خوب برای آموزش این کودکان شامل این موارد است؛ 1 ـ ایجاد فرصت‌های رهبری در کلاس 2 ـ تشکیل گروه‌های دانش‌آموزی با اهداف مشخص 3 ـ اجرای پروژه‌های مشارکتی با نقش‌های رهبری چرخشی 4ـ تاکید بر مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی.
وی گفت: زندگی در لحظه (Live in the moment) از خصیصه‌های نسل آلفاست. لذا تقسیم مطالب آموزشی به بخش‌های کوتاه و قابل هضم، ایجاد تنوع در فعالیت‌های کلاسی، ارائه بازخورد فوری و پاداش‌های سریع، ایجاد فرصت‌های یادگیری مبتنی بر پروژه با اهداف کوتاه مدت؛ راهکارهایی برای ارائه یک آموزش مناسب است.
ابراهیمی با اشاره به انتخابگر بودن نسل آلفا گفت: دادن حق انتخاب در موضوعات و محتوای یادگیری، انعطاف‌پذیری در زمان انجام تکالیف، دادن حق انتخاب در مکان یادگیری، شیوه‌های ارائه یادگیری و نوع تکالیف راهکاری برای آموزش با توجه به این ویژگی است.
وی با اشاره به احساس تنهایی در این نسل بیان کرد: یک آموزش مؤثر باید از طریق طراحی فعالیت‌هایی که نیازمند همکاری، بحث و تعامل چهره به چهره بین دانش‌آموزان است، تشویق به فعالیت‌های اجتماعی و تشویق به فعالیت‌های خارج از فضای مجازی انجام شود.
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نسل آلفا را مشتاق طرح سوال در کلاس دانست و اظهار کرد: یکی از کارهای دشمن این بود که با توجه به این ویژگی، شروع به طرح شبهه کرد و چون پاسخی وجود نداشت، فرزند ما فکر کرد که حتماً نیمی از حقیقت از او پنهان شده است. ایجاد یک محیط کلاسی امن و حمایتی، تشویق فعالانه به پرسشگری، ارزش قائل شدن برای سوالات، استفاده از سوالات دانش‌آموزان به عنوان نقطه شروع بحث، استفاده از فناوری برای جمع‌آوری سوالات و پیگیری سوالات بی‌پاسخ؛ روش‌هایی برای جذاب‌سازی آموزش برای این دسته از دانش‌آموزان است.
وی ترجیح فعالیت‌های گروهی به فعالیت‌های فردی را از دیگر ویژگی‌هایی نسل آلفا معرفی کرد و افزود: یادگیری جمعی و نه فردی، تکالیف گروهی، کار تیمی، تقسیم وظایف، گروه‌بندی بر اساس اهداف آموزشی و علایق مشترک، تعیین نقش‌های مشخص در گروه‌ها، ایجاد فرصت برای بحث و تبادل نظر در گروه‌ها و مسابقات و چالش‌های گروهی برای آموزش این نسل کارآمد است. 
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به دید انتقادی داشتن نسل آلفا اشاره کرد و افزود: نسل آلفا دوست دارد همه چیز را زیر سوال ببرد و ما باید اجازه بدهیم که آن‌ها بپرسند. تشویق به پرسیدن سوالات چرا؟ و چگونه؟ تشویق به بحث و مناظره، تحلیل اخبار و رویدادها و ارائه تکالیف تحلیلی به جای تکالیف صرفاً حفظی سبب می‌شود که مباحث تربیتی و آموزشی به صورت موفق‌تر به آنان منتقل شود. 
وی دوست داشتن جهان‌های تخیلی را از خصیصه‌ نسل آلفا برشمرد و تصریح کرد: با بهره از این ویژگی برای آموزش از داستان‌سرایی و روایت‌گری استفاده کنید. هم چنین نسل آلفا دچار شتابزدگی و کاهش تمرکز هستند. لذا تقسیم مطالب آموزشی به بخش‌های کوتاه‌تر و جذاب‌تر، آموزش مهارت‌های تمرکز و توجه، استفاده از تایمر و تکنیک‌های مدیریت زمان، ایجاد محیط‌های یادگیری بدون عوامل مزاحم و استفاده از بازی‌ها و فعالیت‌هایی که نیازمند تمرکز و دقت هستند؛ می‌توانند تکنیک‌هایی برای آموزش بهتر محسوب شوند.
ابراهیمی انتظار پاسخگویی سریع را از ویژگی‌های جذاب این نسل دانست و گفت: فضای مجازی طوری است که سریع پاسخ را ارائه می‌دهد. پس استفاده از ابزارهای ارزیابی آنلاین با بازخورد فوری، ارائه بازخورد شفاهی در حین فعالیت‌های کلاسی، استفاده از ایموجی‌ها و واکنش‌های سریع در پلتفرم‌های آنلاین و استفاده از زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی به آموزش مؤثر کمک خواهند کرد. 
وی به یادگیری تعاملی اشاره کرد و ادامه داد: آموزش همسالان، بحث‌های گروهی و تبادل نظر، تدریس معکوس (Flipped Classroom) که کلاس درس معکوس یک مدل آموزشی است که دانش‌آموزان محتوای آموزشی را در خانه و از طریق ویدئوهای آموزشی آنلاین و یا به صورت آفلاین یاد می‌گیرند و معلم در کلاس درس به رفع ایرادت و پاسخ به سوال‌های دانش آموزان و صحبت با آن‌ها می‌پردازد و سازماندهی جلسات پرسش و پاسخ با محوریت دانش‌آموزان؛ سبب انتقال بهتر مفاهیم آموزشی به نسل آلفا می‌شود. 
کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر تمایل نسل آلفا به مشاهده محتواهای دیداری به جای شنیدن گفت: با توجه به این ویژگی باید از راهکارهایی چون استفاده از انواع مختلف ویدئوها، نمایش ویدئوها در کلاس درس و بحث در مورد آن‌ها و تشویق دانش‌آموزان به تولید ویدئوهای آموزشی بهره برد.
وی قابلیت و توانایی چندکاره بودن (Multitasking) نسل آلفا را به عنوان آخرین ویژگی برشمرد و اظهار کرد: طراحی فعالیت‌های یادگیری چندوجهی و جذاب، ارائه تکالیف با انعطاف‌پذیری در انتخاب و ادغام موضوعات درسی مختلف در یک پروژه بسیار در آموزش این نسل مؤثر است.
ابراهیمی در پایان کلام و بر اساس مطالبی که ارائه داد، نسل آلفا را دارای پنج ویژگی مهم دانست و تاکید کرد بی‌توجهی به این ویژگی‌ها در امر آموزش، یادگیری این نسل را عقیم خواهد گذاشت؛ بنابراین کسانی که به دنبال ایده‌پردازی و شرکت در رویداد ملی رشدآوند هستند و قرار است برای امر آموزش ایده‌های خود را ثبت نمایند باید خصوصیات این نسل را مورد مداقه و تدقیق قرار دهند. مولفه‌های مورد تاکید عبارت‌اند از 1. پیوند قوی با فناوری 2. زندگی در لحظه 3. انتخابگر بودن 4. شتابزدگی و‌کاهش تمرکز 5. تعامل‌پذیری بالا که بی‌توجهی به این ویژگی‌ها در ایده‌پردازی، نتیجه‌ای جز ارسال ایده‌های تکراری و ناکارآمد نخواهد داشت.
یادآور می‌شود دوّمین رویداد ملّی «رشدآوند» فرصتی برای گردآوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با «معرفی الگوهای یادگیری مؤثر» است که به همت خانه فنّاوری‌های فرهنگی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت ایده می‌توانند تا یکم تیر 1404 به نشانی اینترنتی Morsalat.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/962201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ازدید معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد از مرکز مشاوره ویژه ایثارگران

دانشگاه‌ها در پاسداشت و تبیین ارزش‌های شهدا پیشگام باشند

فاتح اصفهان یک پرسپولیسی است! (عکس)

کوهپایه های البرز میزبان چهارمین جشنواره گل ها شد

حضور 10 تیم خارجی در جام تختی/ تب داغ کشتی در نصف جهان

313 برنامه فرهنگی در دهه کرامت اصفهان اجرا شد

عرضه «تاجان» در نمایشگاه کتاب؛ قصه دلاوری که مقابل انگلیسی‌ها ایستاد

اپل قوانین خرید خارج از اپ استور را اصلاح کرد

مشخصات کامل لپ‌تاپ‌های جدید سرفیس مایکروسافت لو رفت

سرمقاله وطن امروز/ غافلگیری سوریه برای نقشه‌کش‌ها

سرمقاله اطلاعات/ رویکرد چند جانبه؛ الزامی برای به فرجام رسیدن مذاکرات هسته ای

آئین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل جاده‌ای مواد پرخطر تبیین شد

رویداد ملی استارتاپی «نوآفرین» با محوریت ترویج و ارتقای نوآوری‌های اجتماعی برگزار می‌شود/ مهلت ارسال ایده تا 31 خردادماه

کاشان کوچک در شمیران

رگبار و رعد و برق در نیمه غربی و دامنه‌های جنوبی البرز

جشن 2 هزار و 200 نفری روز کارگر در محمدآباد جرقویه برگزار شد

بخشی از کتاب/ یک عاشقانه آرام

اینترنت پرسرعت به 176 روستای محروم کرمان رسید

سرمقاله شرق/ فعالیت سیاستی استادان دانشگاه

سرمقاله جوان/ لزوم هوشمندی مضاعف

خودروهایی که از مسیر ویژه خطوط بی‌آرتی تردد کنند اعمال قانون می‌شوند

خواستار تقویت همکاری‌های فرهنگی، علمی و گردشگری” مجارستان با اصفهان هستیم

نصف جهان آماده میزبانی”هفته‌ فرهنگی ایران در مجارستان و بالعکس” است

بررسی 40 مصوبه از 74 مصوبات سفر رئیس‌جمهور به جرقویه

دسیسه شیطانی خانواده شوهر برای زن جوان

استانداراصفهان:نصف جهان آماده میزبانی هفته فرهنگی ایران درمجارستان است

همکاری‌های فرهنگی، علمی و گردشگری مجارستان با اصفهان را تقویت می‌کنیم

مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان مزین به کتیبه های ثلث علیرضا عباسی

وزش باد شدید و گرد و خاک در راه اصفهان

مقصد تاکسی‌های بابک زنجانی کجاست؟

کشف 18 تُن کود شیمیایی خارج از شبکه توزیع در فلاورجان

حاجی واقعی ازدیدناصرخسرو؛‌ گفتمش «زدی لبیک از سر علم و...»

گوشی‌های سری آیفون 18 قرار نیست همزمان معرفی شوند

مدیرعامل شرکت زیرساخت: غواص‌های ارتش اینترنت خارک را برگرداندند

وان پلاس نورد CE5 برای اولین‌بار در وب‌سایت BIS رویت شد

مجلس در مدار استیضاح

سرمقاله جام جم/ چند صدایی در آمریکا عامل اخلال در مذاکرات

سرمقاله همشهری/ آشفتگی در راهبرد واشنگتن

بارندگی سال جاری، زراعت در استان اردبیل را احیا کرد

عمل جراحی فرد آسیب دیده در برخورد با پلنگ

هوای اصفهان در دو ایستگاه ناسالم برای همه است

سمیرم میزبان 4750 خانوار عشایر ایل بزرگ قشقایی

استقبال بی‌نظیر از فراخوان پوستر هفته معلم اصفهان / معرفی 16 اثر برتر در میان قریب به یک هزار طرح ارسال‌شده

تاکید بر فراگیر کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس شاهد

بازی Assassin’s Creed Shadows به نینتندو سوییچ 2 می‌آید؟

هواداران از قیمت 80 دلاری عناوین ایکس‌ باکس خشمگین هستند

دولت غیر از مذاکره چه برنامه‌ای برای اداره کشور دارد؟

سرمقاله کیهان/ لیبی، سوریه، اوکراین؛ سه صحنه، یک کارگردان

حامیان انتخاباتی دولت، نگران بی‌برنامگی و بی‌تحرکی دولت

سفیر مجارستان: خواستار تقویت ارتباط با اصفهان هستیم