پیام سپاهان

آخرين مطالب

سکانس خرس در «پایتخت 7» چطور ساخته شد؟ اجتماعی

سکانس خرس در «پایتخت 7» چطور ساخته شد؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سیروس مقدم، کارگردان درباره سکانس خرس در این سریال، توضیح داد که برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیب روحی یا جسمی به خرس، تیم تولید به محل نگهداری حیوان در اصفهان رفتند و با احترام کامل از او فیلم‌برداری کردند! ماکتی بزرگ از کمپر ساخته شد، 12 دوربین برای ثبت حرکات خرس کار گذاشته شد و با استفاده از خوراکی‌هایی مانند عسل و ماهی حرکات طبیعی او ضبط شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
سپس این تصاویر با بازی بازیگران و جلوه‌های ویژه تلفیق شد تا سکانسی واقع‌گرایانه و پرهیجان خلق شود. توضیحات مقدم را در ادامه بخوانید:
سکانس خرس در پایتخت به گونه‌ای گرفته شد که همه سکانس‌های حیوانات در تمام دنیا گرفته می‌شوند. فیلم «از گوربرگشته» را نگاه کنید، یا دیگر فیلم‌های این چنینی مدل و فرمول مشخصی دارند و ما هم از تجاربی استفاده کردیم که در تمام دنیا استفاده شده است. چیزی من‌درآوردی وجود نداشت. طبیعی است که یک حیوان رفتار خودش را دارد، عادات و آداب خودش را دارد. هیچ وقت حیوان، به خصوص حیوانی مثل خرس، این‌گونه نیست که آموزش پذیر باشد. کار خودش را می‌کند، گرسنه می‌شود غذا را با سبک خودش می‌خورد، نه با سبک دیگری. به همین دلیل، ما از تجربه‌ای که در تمام دنیا شده بود، استفاده کردیم. یعنی ماکتی ساختیم که ابعادش از این اتوبوسی که داریم اندکی بزرگ‌تر بود تا جای دوربین‌های متعدد داشته باشیم و بتوانیم در واقع خرسی را که می‌چرخد در این کمپ دنبال کنیم.
یک بار ما این سازه را در شیرگاه ساختیم و قرار بود خرس را بیاوریم آنجا و فیلمبرداری کنیم اما به این نتیجه رسیدیم که این کار را نکنیم. بهتر است به جای اینکه خرس بیاید پیش ما، ما برویم مهمان خرس شویم چون جانور ممکن است که تغییر دما اذیتش کند و آسیب ببیند. 10 ساعت در ماشین برود و بیاید و این باعث شود آسیب روحی ببیند. نور زیاد ممکن است ناگهان عصبی‌اش کند و همه این موارد باعث شد ما به اصفهان و مکانی که خرس مورد نظر آنجا بود برویم. عین این سازه در اصفهان دوباره توسط پیمان قانع ساخته شد و خرس با عزت و احترام از جایی که زندگی می‌کرد، توسط مسئولان شهرداری آن مکان و محیط زیست، وارد دکور ما شد و ما با 12 تا دوربین هر کاری که خرس انجام داد ضبط کردیم. کاری کردیم که خودش برای خودش حرکت کند. مثلاً نقطه‌ای را که می‌خواستیم سر کودک یعنی سالار را بود کند ظرف عسل گذاشتیم. آنچه که در تصویر دیده می‌شود که نزدیک بچه شده است در واقع عسل را بو می‌کند. یا برایش ماهی قرار دادیم.
فکر می‌کنم دو تا سه ساعت آنجا بود و بعد هم خوابید و کار تمام شد. بعد از آن کار امیر ولی‌خانی مسئول جلوه‌های ویژه بصری شروع می‌شد که بر اساس آن در واقع بک‌گراند ساخت چون اینها همه در پرده سبز گرفته شده‌اند. ما در همه جا دوربین گذاشتیم و مثلاً برای قسمتی که لیس می‌زند هم دوربین کاشتیم. از شیشه‌های نشکن استفاده شد تا صورت او واضح دیده شود. قسمت‌هایی که بلند می‌شود و با نقی مواجهه دارد غذا آویزان کردیم و درواقع خرس برای این غذاها بلند می‌شود. بعد همه اینها با تصاویر اصلی جایگزین شد. در پایان هم با میشکا یعنی خرس مورد نظر خداحافظی کردیم. این سکانس برای خود من تجربه‌ای تازه بود.پ
و بعد این تصاویر با ری‌اکشن بازیگران هماهنگ شد؟
تصاویری از خرس واقعی در ماکت کمپر که توسط پیمان قانع ساخته شده بود در اصفهان فیلمبرداری شد سپس این تصاویر در کمپر واقعی در مشهد با بازیگران اصلی ضبط شده و اکشن‌ها و ری اکشن‌های آنها به حمله خرس گرفته شد. اینجا از خرسی استفاده شد که تصاویرش با حضور یک بازیگر تئاتر و تن‌پوش خرسی که بر تن‌دار داشت، گرفته شد. تن پوش خرس نیز توسط عادل بزدوده ساخته شده بود. مرحله بعد اضافه شدن بک گراندها و فوتیج ها به تصویر و تحویل آنها به مسئول جلوه‌های کامپیوتری امیر ولی‌خانی بود که در تمامی مراحل ساخت صحنه خرس در اصفهان مشهد و شمال کشور کنار ما بود.
سپس سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بخش کار که تدوین و نظم بخشیدن به پلان‌های گرفته شده توسط 12 دوربین در 2 مرحله بود آغاز شد. تصاویر متعدد و پراکنده و تلفیق پلان‌های خرس واقعی با اکشن بازیگرانی که مجزا صحنه را اجرا کرده بودند و پلان‌های تن‌پوش خرس و جزییات سخت دیگر به دست خشایار موحدیان تدوینگر مجموعه رسید. به این ترتیب سکانس خرس که کم نظیر و شگفت انگیز بود شکل گرفت، سپس موسیقی و صداگذاری درخشان هم آن را باورپذیرتر کرد. این نکته را هم بگویم که هدایت و مهیا کردن شرایط این مسیر سخت توسط تهیه کننده و تیم تولید با مدیریت علیرضا نجف‌زاده مدیر پروژه میسر شد.
فکر می‌کنم خیلی بهتر از سکانس گراز درآمد. شاید طراحی بیشتری برایش شد و زحمت بیشتری کشیده شده بود.
حضور گراز موقعیت دراماتیک خاصی نداشت، فقط آن لحظه‌ای که به نقی می‌زد و او هوا می‌رفت این موقعیت ایجاد شد اما خرس بار دراماتیکی زیادی داشت. بالای سر بازیگران رفت و این خیلی کار سختی بود. پیش‌بینی صاحبش خیلی درست بود که هر نقطه‌ای که لازم است مکث کند، عسل بگذاریم. برای گراز بیشتر می‌خواستیم یک شروع داشته باشیم و تمام تجربه صحنه گراز را در صحنه خرس کامل کردیم.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
گردشگری پایتخت ؛ خسته در دود و ترافیک تغییر مداوم قانون ساعت رسمی؛ بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری و بی‌توجهی به کارشناسی «دبلنا» بازی مبتنی بر شانس، قمار با چاشنی توهین به شعور مخاطب! طرح دریا در فقدان ساز و کار باید ها و نبایدها سریال «پایتخت»: سرگرمی ملی یا پروژه تخریب فرهنگی؟

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/960638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت حرکت از خام‌فروشی به ارزش‌آفرینی در صنعت سنگ اصفهان

یوتیوب کاور برخی از ویدیوها را تار می‌کند؛ ماجرا چیست؟

حضور قدرتمند گروه فولاد مبارکه در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ اکسپو 2025

از تزیین کیک تا بازی آنلاین؛ نوآوری در جشن دخترانه فولاد مبارکه

هزینه عمل بینی در بیمارستان دولتی اصفهان

کرمانشاه قهرمان مسابقات ووشو دختران کشور شد

برنامه‌های رفاهی جدید صندوق بازنشستگی کشوری

بعد از اصفهان و تهران، نوبت به شیراز رسید/ پیامک حجاب+ عکس

تماشای تلویزیون بدون نیاز به اینترنت و وای‌فای؛ مالک نوکیا گوشی متفاوتی می‌سازد

رده بندی بهترین دوربین گوشی جهان در ماه آوریل؛ خبری از سامسونگ نیست

نان و ملیت؛ درباره پیشنهاد برداشتن یارانه مهاجران افغانستانی

خطای خانم وزیر

اطلاعات: محموله خطرناک را چه کسی به بندر آورد؟

بازخوانی تاریخی مهم ترین فجایع رخ داده در بنادر دنیا

چرا اسرائیل از عادی شدن روابط ایران و آمریکا نگران است؟

روایتی از پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و نتانیاهو

گردوغبار پروازهای فرودگاه کاشان را لغو کرد

برخورد مینی‌بوس و پراید در آران و بیدگل 6 مصدوم بر جای گذاشت

دستور صریح استاندار مازندران برای پیگیری بحث مسکن ایثارگران

وزش باد شدید در 5 روز آینده در نوار غربی کشور

اعلام برنامه خاموشی استان قم در روز پنجشنبه

باز آمدم چون ماه نو!

شاعرانه/ نه دست مانده نه تاب و توان به پیکر من

پوکو F7 حالا فاصله چندانی تا عرضه رسمی ندارد

گام بلند سامسونگ برای ایجاد انقلاب در گوشی های آینده

ایرلاین هفت دست؛ هواپیما هیچی!

پاس گل ناخواسته ترامپ به لیبرال‌های کانادا

کودکان غزه در مرز مرگ از گرسنگی

کدام کشورها به مردم ایران تسلیت نگفتند؟

دستاوردهای دولت شهید رئیسی در بزرگداشت شهدای خدمت بیان شود

بزرگداشت شهدای خدمت مظهر وحدت‌بخشی باشد

امیدآفرینی و توجه به محرومان محور بزرگداشت شهدای خدمت باشد

روایتی از توانمندی‌های اصفهان در بازدید هیأت آفریقایی از ذوب‌آهن

توسعه تعاملات تجاری با حضور فعالان اقتصادی آفریقا در صنایع اصفهان

پروژه‌های زیرساختی رشته اسکیت در سراسر استان تکمیل شود

پیگیری عوارض سبز دردیدارمدیران‌کل دفتر امور شهری وامور مالیاتی استان اصفهان

تأکید استاندار اصفهان بر ضرورت سرمایه‌گذاری در فرآوری و فناوری‌های نوین سنگ

بازی چادرملو – ذوب آهن فصل آینده در اصفهان با 50 درصد تماشاگران

حمایت همه‌جانبه ارشاد تهران از هنرمندان و رسانه‌های بهارستان

زمان تسویه حساب کسورات معوقه بازنشستگان اعلام شد

طرح ویژه مقابله با دور دور / 51 دستگاه خودرو در کاشان توقیف شد!

کاهش متراژ غرفه‌ها برای حضور تعداد بیشتر ناشران است

احتمال وجود بخش چندنفره در بازی Assassin’s Creed: Shadows قوت گرفت

سامسونگ بار دیگر به گوشی تاشو سه لایه خود اشاره کرد

سفرای ایران در پکن و مسکو روی استیج

بی اعتمادی کردها به نظام جولانی

پازل بهارستانی ها برای استیضاح «صادق»

سقوط در دریای سرخ

چاقویی در چمدان؛ ماجرای قتل‏‌های خانگی زنان مهاجر ایرانی

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فولاد مبارکه و بانک سپه