پیام سپاهان

آخرين مطالب

پژوهشکده پولی و مالی بررسی کرد

پیش شرط حذف «صفر» اقتصادی

پیش شرط حذف «صفر»
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند به کاهش تورم منجر شود و تنها می‌تواند تا حدودی از انتظارات تورمی بکاهد.

یکی از اصلاحات اجتناب‌ناپذیر کشور‌هایی که با ابرتورم مواجه بوده‌اند، حذف صفر از پول ملی است. مطابق پژوهش‌ها، شرط موفقیت‌آمیز بودن چنین اصلاحی، مهار تورم است. در سال‌های گذشته نیز ارزش ریال به‌دلیل تورم‌های مزمن و بالا به‌صورت چشم‌گیری کاهش یافته است و نیاز به چنین اصلاحی احساس می‌شود.
بررسی‌های یک پژوهش نشان می‌دهد کشور‌هایی که با بحران‌هایی مانند ابرتورم مواجه بوده‌اند، پس از مدتی دست به اصلاحات پول ملی خود زده و تعدادی از صفر‌های پول ملی خود را حذف کرده‌اند. ایران تا به حال ابر تورم را تجربه نکرده، با این حال تورم مزمن در سال‌های گذشته موجب شده است ارزش ریال به‌صورت چشم‌گیری کاهش یابد و نیاز به حذف صفر از پولی ملی احساس شود.
با این حال حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند به کاهش تورم منجر شود و تنها می‌تواند تا حدودی از انتظارات تورمی بکاهد. تجربه کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که اصلاحات واحد پولی در شرایطی موفقیت‌آمیز بوده که تا پیش از آن اصلاحاتی در زمینه مهار تورم انجام شده باشد.
برای مثال ترکیه در سال 2005، 6 صفر از لیر حذف کرد؛ اما پیش از آن دولت موفق به مهار تورم شده بود. در مقابل برزیل بدون تجربه موفقی در زمینه مهار تورم، بار‌ها از صفر‌های پول خود کاست و افزایش تورم مجددا موجب کاهش ارزش پول ین کشور شد؛ بنابراین می‌توان گفت که با توجه به هزینه‌های بالای حذف صفر‌های پول ملی، این اقدام باید زمانی انجام شود که تورم به‌صورت قابل توجهی کاهش یافته باشد. پژوهشکده پولی و مالی در گزارش «ارزیابی سیاست اصلاح واحد پول ملی» ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داده است.
تصویر کاهش ارزش ریال
اقتصاد ایران طی دهه‌های اخیر با وجود بروز شوک‌های متعدد تورمی و ارزی، دچار بروز ابرتورم نشده است. بر اساس این گزارش متوسط کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار آمریکا طی 3 دهه اخیر برابر با 20.2 درصد بوده است. همچنین متوسط کاهش ارزش پول ملی از سال 1390 برابر با 37.2 درصد و طی دوره تحریم‌های شدید اقتصادی در سال‌های اخیر یعنی از سال 1397 برابر با 59.9 درصد بوده است؛ بنابراین اگرچه کشور بحران ابر تورم را تجربه نکرده، اما تجربه چند دهه نرخ‌های بالای تورم موجب شده است که ارزش یک‌ریال به‌عنوان واحد پول ملی کشور در فروردین‌ماه سال 1403 به 0.00000156 دلار برسد که جزو کم‌ارزش‌ترین پول‌های ملی در جهان است.
تورم‌های بالا و متوالی در کشور‌ها باعث می‌شود که قدرت خرید یک واحد پول ملی در طول سال‌ها به مرور کاهش پیدا کند. این کاهش قدرت خرید پول ملی هم در رابطه با برابری با ارز‌های دیگر و هم در خرید کالا‌ها و خدمات خود را نشان می‌دهد. کاهش ارزش یک واحد پول ملی کاربری اسکناس و مسکوک در معاملات را پرهزینه‌تر می‌کند و در شرایط حاد کارکرد وسیله مبادله بودن و واحد شمارش بودن را دچار اختلال می‌کند.
حذف صفر پس از اصلاحات
اصلاح واحد پولی بعد از تورم‌های بالا و مزمن بحران‌های مختلف امری ناگریز به حساب می‌آید که در دستور کار کشور‌ها قرار می‌گیرد. در دهه‌های گذشته کشور‌هایی پس از مواجهه با بحران‌هایی مانند ابرتورم دست به اصلاحات پولی زده‌اند. یکی از کشور‌های مذکور ترکیه است. این گزارش بیان می‌کند که در سال‌های آغازین قرن بیست‌ویکم میلادی مردم ترکیه برای خرید یک قرص نان باید چند میلیون لیر ترکیه هزینه می‌کردند.
همین مساله سبب شد برنامه‌های اصلاحات اقتصادی در این کشور با جدیدت بیشتری پیگیری شود. در روز اول ماه ژانویه سال 2004 دستورالعمل حذف 6 صفر از لیر ترکیه ارائه و ارائه آن به ابتدای سال 2005 موکول شد. کارشناسان بین‌المللی صندوق پول دلیل موفق بودن در سیاست حذف 3 صفر از واحد پولی ملی در اقتصاد این کشور را موفقت آن‌ها در مهار تورم می‌دانند.
با این حال پیش از اینکه صفر‌ها از پول ترکیه حذف شوند این کشور موفق شده بود تورم را به کلی مهار کند و نرخ تورم را به ارقام یک رقمی تقلیل دهد. در این شرایط اصلاح بازار پول نیز به کمک اقتصاد آمد تا زمینه‌ساز رشد اقتصاد شود. در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی اصلاح پول ملی توسط ترکیه این بود که این اتفاق بعد از اصلاحات اساسی در ساختار‌های بانکی کشور اتفاق افتاد. با اجرای موفق سیاست‌های اصلاحی تجویزشده توسط صندوق بین‌المللی پول، تورم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد و در مراحل آخر این اصلاحات بود که اصلاح واحد پولی نیز انجام شد.
ناکامی در مهار تورم
یکی از نکات قابل توجه در زمینه موفقیت و عدم موفقیت سیاست اصلاح واحد پولی، موفقیت در زمینه مهار تورم است. اگر کشوری نتواند پیش از اصلاح واحد پولی تورم را مهار کند، در زمان نه چندان طولانی مجبور به اصلاح مجدد پول خود خواهد شد. یکی از نمونه‌های عدم موفقیت اجرای سیاست اصلاح پول، برزیل است. برزیل در دهه 60 و 70 میلادی به یکی از سنگین‌ترین تورم‌های آن دوره در دنیا دچار شد؛ به‌گونه‌ای‌که پول ملی این کشور ماهانه 30 تا 40 درصد ارزش خود را از دست می‌داد. پیش از آن از سال 1930 تا 1942 پول ملی برزیل دوبار تغییر نام پیدا کرده بود. در سال 1967 میلادی برای اولین‌بار 3 صفر از پول ملی برزیل حذف شد. با این وجود برزیل نتوانست در کنترل تورم موفق عمل کند و تا سال 1981 تورم این کشور بار دیگر به بالای 100 درصد رسید.
در این میان بار دیگر 3 صفر از پولی ملی این کشور حذف شد. در سال 1989 باردیگر تورم این کشور افزایش یافت و به هزار و 431 درصد رسید. در این هنگام بار دیگر دولت برزیل اقدام به حذف صفر‌های بازگشته همراه با تغییر نام پول ملی کرد. در سال 1933 زمانی که تورم این کشور در مرز 2 هزار درصد قرار داشت بار دیگر حذف 3 صفر اعمال شد. این‌بار دولت توانست در مهار تورم توفیقاتی کسب کند. از سال 1930 تا کنون طی 6 مرحله 18 صفر از پول برزیل حذف شده و 8 بار نیز نام واحد پولی این کشور تغییر پیدا کرده است.
موثر بر انتظارات تورمی
درنهایت می‌توان گفت که اصلاح واحد پول ملی به‌طور مستقیم آثار مثبت و منفی اقتصادی ندارد؛ اما به واسطه تاثیری که بر انتظارات می‌گذارد از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال زمانی که مردم متوجه شوند که دولت به دنبال تقویت پول ملی است، انتظارات تورم کنترل می‌شود. علاوه بر این هزینه‌های فیزیکی حمل‌ونقل اسکناس و مسکوک و ریسک سرقت با اجرای این سیاست کاهش می‌یابد و کارآیی خدماتی مانند ثبت سوابق مالی و حسابداری بهبود پیدا می‌کند.
اجرای چنین سیاستی هزینه‌هایی نیز دربردارد که هزینه تولید و انتشار اسکناس و مسکوک جدید و امحای اسکناس و مسکوک قدیمی مهم‌ترین آن است. علاوه بر این هزینه آموزش عمومی و تبلیغات، هزینه مربوط به تغییر نرم‌افزار‌ها و ابزار‌های حسابداری و هزینه فهرست بها از جمله هزینه‌های اجرای چنین سیاستی است. با توجه به این هزینه‌ها اجرای نامناسب اصلاح واحد پول تنها باعث تحمیل هزینه‌های این سیاست خواهد شد.

پیام سپاهان


لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/853034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افتتاح فیبرنوری منازل و کسب و کارهای بهارستان، مجلسی و سفید دشت

زنده‌گیری یوز سرگردان پل ابریشم

استمرار کیفیت هوای ناسالم برای عموم وباد وگردوخاک

درخواست عجیب ایلان ماسک از مردم جهان؛ بچه دار شوید!

بازی/ Alien Creeps - Tower Defense؛ یکی از بهترین بازی های سبک دفاع از برج را تجربه کنید

بازی استراتژی Battle Aces از سازندگان استارکرفت برای کامپیوتر معرفی شد

آتش‌سوزی مراتع روستای کیتکه مهاباد مهار شد

غرق‌شدگی دختر 14 ساله در لنجان

عید قربان فرصتی برای انجام سنت دیرینه و حسنه قربانی

زنده‌گیری یوز سرگردان پل ابریشم/ یوز به سایت توران انتقال یافت

مجموعه قصه های جالب از پیامبران(ع)

بازی/ Woodturning؛ چوب‌ها را به شکل دلخواه‌تان درآورید

استفاده پلیس هلند از سگ‌های رباتیک برای مبارزه با مواد مخدر

تماس تصویری، در کوچکترین گجت ها در دسترس عموم قرار گرفت

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

هشدار سطح نارنجی هواشناسی در اردبیل صادر شد

غرق شدگی یک نفر در باغبهادران

اجرای روکش آسفالت معابر منطقه 11 اصفهان

ترافیک پرحجم در چالوس، فیروزکوه و 6 محور دیگر/ بارش باران در محورهای اصفهان

آدم اصیل به کسی میگن که...

آیا همستر کامبت در گوشی های آیفون مسدود می‌شود؟

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

گرمتر شدن هوا دراستان

یوزپلنگ آسیایی در زیست کنام پل ابریشم زنده گیری شد

ادامه حمایت مجلسی‌ها از جلیلی

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

«ویوو V30 پرو» به‌عنوان گوشی رسمی مسابقات یورو 2024 معرفی شد

کروم با آپدیت جدید خود در اندروید می‌تواند صفحات وب را بخواند

عرضه احتمالی آنر X60i در تابستان؛ مروری بر مشخصات و شایعات

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

یوزپلنگ نابالغ در خراسان شمالی زنده‌گیری شد

مراجعه 206 نفر برای اهدای خون در عید قربان در اصفهان

اعتبارات دستگاه های اجرایی اصفهان در 6 پروژه هزینه می‌شود

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

بتسدا برای ساخت بازی جدید Fallout عجله نمی‌کند

دید افقی در اصفهان کاهش می‌یابد/دما بدون تغییر است

اقامه نماز عید قربان در امامزاده حسین (ع) آران و بیدگل + فیلم

توله یوز مصدوم پل ابریشم زنده گیری شد

زنده گیری یوزپلنگ نابالغ در منطقه یوزکنام ابریشم

سیری تا پایان سال 2024 به برخی ویژگی‌های جدید مجهز می‌شود

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

افتتاح یک نیروگاه خورشیدی در نایین/ 4 نیروگاه دیگر به این شهرستان اضافه می‌شود

گردوخاک، میهمان استان اصفهان/ سفرهای غیرضروری ممنوع شد

کمک 3 میلیارد ریالی خیران برای توزیع گوشت نذری در تیران

برگزاری نشست خبری ستاد انتخاباتی جلیلی در تسنیم اصفهان

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

Light Phone III رونمایی شد؛ گوشی هوشمندی که کلافه‌‌تان می‌کند!

گردوخاک تا 2 روز آینده مهمان اصفهان است