پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ اعتراف بایدن مقالات

سرمقاله فرهیختگان/ اعتراف بایدن
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - جار / « اعتراف بایدن » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم صادق امامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بایدن ادعا کرده است «99 درصد از پهپاد‌هایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرد به کمک دفاع ما به اهداف خود نرسید، در غیر این‌صورت این حمله ویرانگر می‌شد.»‌ او ضمن اشاره به مشارکت «شرکا و حتی کشورهای عربی» برای دفع «حمله عظیم» ایران، از ارتش آمریکا به‌خاطر «واکنش سریع و کمک به تل‌آویو برای دفاع در مقابل این حمله» قدردانی کرده است.
 بیش از 40 روز از عملیات تنبیهی ‌وعده صادق‌ می‌گذرد. در ایران به‌جز روزهای نخست، مقامات درباره این عملیات کمتر سخن گفته‌اند؛ چراکه آنچه باید گفته می‌شد، روی زمین در سرزمین‌های اشغالی به نمایش در‌آمده بود. در غرب اما هنوز تلاش می‌شود با سخنرانی برای رژیم‌صهیونیستی دستاوردسازی کنند اما باز هم ناچار به اعترافاتی می‌شوند که تا پیش از آن، از بیانش خودداری می‌کردند. تازه‌ترین نمونه، اظهارات جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جمع فارغ‌التحصیلان آکادمی نظامی این کشور در وست‌پوینت است. او در سخنرانی خود، ضمن اشاره‌ به درگیری‌های جاری در اروپا، اشاره‌ای به تحولات در غرب آسیا و به‌ویژه عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی نیز داشت. آنگونه که فارس نوشته بایدن ادعا کرده است «99 درصد از پهپاد‌هایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرد به کمک دفاع ما به اهداف خود نرسید، در غیر این‌صورت این حمله ویرانگر می‌شد.»‌ او ضمن اشاره به مشارکت «شرکا و حتی کشورهای عربی» برای دفع «حمله عظیم» ایران، از ارتش آمریکا به‌خاطر «واکنش سریع و کمک به تل‌آویو برای دفاع در مقابل این حمله» قدردانی کرده است.
بایدن در این سخنرانی، سعی بر بزرگنمایی توان آمریکا در این عملیات داشته است. اشاره او به هدف قرار دادن 99 درصد پهپادها، در حالی است که تهران با هدف درگیر کردن سامانه‌های دفاعی، پهپادهای ارزان‌قیمت را به سمت سرزمین‌های اشغالی روانه کرد تا در خلال درگیری سامانه‌ها، موشک‌های بالستیک به اهداف از‌پیش‌تعیین شده اصابت کنند. به اذعان رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی سامانه‌های پدافندی آمریکا، 8 موشک برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی از دریا شلیک کرد. به‌جز دو موشک، سیستم پدافندی آمریکا در منهدم کردن بیشتر موشک‌های بالستیک ایرانی موفق عمل نکرد و شکست خورد.

پیش از بایدن، تحلیلگران مسائل نظامی با بررسی حجم عملیات ایران که بزرگ‌ترین عملیات پهپادی جهان تا به امروز بوده است، از وضعیت چالش‌برانگیز رژیم در برابر این حملات سخن گفته‌اند. به اعتقاد آنها رژیم‌صهیونیستی اگر‌چه دارای سامانه‌های دفاع موشکی همچون گنبد آهنین است اما این سیستم‌ها بدون خطا نیستند و بدون حمایت آمریکا، امکان رهگیری موشک‌های پرتاب‌شده توسط ایران وجود نداشت. این حمایت، در کنار اطلاعات پیرامون تهدیدات و همچنین کمک‌های نظامی همچون تسلیحات پیشرفته، مهمات و حمایت مالی، توانایی اسرائیل را افزایش داد. بدون این کمک‌ها، تل‌آویو بدون شک ضربه شدیدتری را متحمل می‌شد.
با این حال رئیس‌جمهور آمریکا در کنار تمرکز بر توانمندی‌های آمریکا و تعهد کشورش در قبال امنیت رژیم‌صهیونیستی، ناخواسته به توانایی‌های تهران در تادیب ماجراجویان و جنایتکاران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صحه گذاشته است. البته تا پیش از این و به‌ویژه در روزهای نخست عملیات ایران، رسانه‌های غربی و مقامات‌شان سعی در سانسور شدید و ارائه روایت‌های وارونه با هدف احیای سیستم رژیم‌صهیونیستی داشتند. در تهران‌ اما طراحان عملیات با بهره‌گیری از سوابق پیشین به‌ویژه در هدف قرار دادن پایگاه آمریکا در عین‌الاسد، برای چنین وضعیتی آمادگی داشتند. از همین رو نیز‌ عملیات به صورت ترکیبی طراحی شد و در کنار نیروی هوافضا، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مسئولیت‌هایی را برعهده گرفت. با توجه به اطمینان از تلاش دشمن در سانسور عملیات، نیروی قدس با استفاده از عناصر میدانی خود، وظیفه داشت تصاویر اصابت موشک به اهداف از‌پیش‌تعیین‌شده را ضبط و منتشر سازد تا روایت‌های دروغین صهیونیست‌ها و متحدان غربی‌اش را بی‌اثر کنند. تهران چنان به توانمندی خود در دستیابی به اهداف تعیین‌شده عملیات واقف بود که حتی لازم ندانست از «اصل غافلگیری» بهره‌ گیرد و این فرصت را به طرف صهیونیستی داد تا علاوه‌بر آمادگی صددرصدی خود، از توان متحدان غربی‌اش نیز بهره‌مند شود. با ملاحظه تمام این موارد و احتمالات، تهران باید به اندازه‌ای تسلیحات به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌کرد که در عین نمایش اقتدار حداکثری، از گسترش جنگ نیز جلوگیری کند و مانع از تحقق آرزوی صهیونیست‌ها برای دخالت آمریکا در جنگ بشود. با این مفروضات، ترکیب کاملی از توانمندی‌های نظامی اعلام‌شده به کار گرفته شد تا حتی حمایت‌های نزدیک به 30 کشور از صهیونیست‌ها نیز نتواند مانع از تحقق اهداف عملیات شود.
حتی اگر اعتراف بایدن مبنی‌بر ویرانگر بودن توان تهاجمی ایران در این عملیات وجود نداشت، صرف هدف قرار دادن سرزمین‌هاش اشغالی از درون خاک ایران نیز، موضوع غیرقابل چشم‌پوشی‌ای است. ایران برای نخستین بار طی چند دهه گذشته، تصمیم گرفت به تحریکات رژیم‌صهیونیستی پاسخ مستقیم بدهد. با وعده صادق، ایران معادله جدیدی را صورت داد و اثبات کرد سیاست بازدارندگی قبلی رژیم‌صهیونیستی به‌طور کامل از بین رفته و پویایی منطقه را نیز تغییر داد.
یکی از نشانه‌های این تغییر، فشار آمریکا به رژیم‌صهیونیستی برای عدم پاسخگویی به تهران بود. جو بایدن در کنار تاکید بر «تعهد آهنین» آمریکا در حمایت از رژیم‌صهیونیستی، صراحتا به نتانیاهو هشدار داد که ایالات متحده در هیچ حمله متقابل اسرائیل علیه ایران شرکت نخواهد کرد. این هشدار شکاف بین واشنگتن و نزدیک‌ترین متحدش در منطقه را افزایش داد.
تلاش اعتراف‌گونه بایدن برای نمایش قدرت آمریکا و پنهان کردن شکست در عملیاتی که بیش از یک میلیارد دلار هزینه روی دست آمریکا و رژیم‌صهیونیستی گذاشت، بی‌‌ارتباط با رشد تقاضا برای خرید تسلیحات و به‌ویژه پهپادهای ایرانی نیست. یکی از خواسته‌های اصلی برخی کشورها از مقامات ایرانی، فروش موشک‌ و پهپادهای ایرانی است؛ چراکه کشورها در درگیری با دشمنان‌شان، با سیستم‌های دفاع هوایی مانند سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل مواجه نبوده و دشمنان آنها از حمایت پدافندی آمریکا و چند‌ده کشور دیگر برخوردار نیستند. از این رو نیز پهپادهای ایرانی برای بسیاری از کشورها بسیار کارآمد هستند. آنگونه که منابع ایرانی گفته‌اند، در میانه جنگ روسیه و اوکراین، 22 کشور برای دستیابی به پهپادهای ایرانی علاقه نشان داده‌اند. درباره رقم صادرات تسلیحات دفاعی ایران اطلاعات دقیقی منتشر نشده است اما اسفند سال گذشته امیر سرتیپ ‌محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رشد «حدود 4 تا 5 برابری» صادرات تسلیحات دفاعی نسبت به دو سال گذشته‌ خبر داده بود. یک ماه پس از عملیات وعده صادق، سردار طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع از هدف‌گذاری «افزایش 50 درصدی صادرات محصولات دفاعی نسبت به سال گذشته» خبر داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/853006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار سطح نارنجی هواشناسی در اردبیل صادر شد

غرق شدگی یک نفر در باغبهادران

اجرای روکش آسفالت معابر منطقه 11 اصفهان

ترافیک پرحجم در چالوس، فیروزکوه و 6 محور دیگر/ بارش باران در محورهای اصفهان

آدم اصیل به کسی میگن که...

آیا همستر کامبت در گوشی های آیفون مسدود می‌شود؟

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

گرمتر شدن هوا دراستان

یوزپلنگ آسیایی در زیست کنام پل ابریشم زنده گیری شد

ادامه حمایت مجلسی‌ها از جلیلی

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

«ویوو V30 پرو» به‌عنوان گوشی رسمی مسابقات یورو 2024 معرفی شد

کروم با آپدیت جدید خود در اندروید می‌تواند صفحات وب را بخواند

عرضه احتمالی آنر X60i در تابستان؛ مروری بر مشخصات و شایعات

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

یوزپلنگ نابالغ در خراسان شمالی زنده‌گیری شد

مراجعه 206 نفر برای اهدای خون در عید قربان در اصفهان

اعتبارات دستگاه های اجرایی اصفهان در 6 پروژه هزینه می‌شود

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

بتسدا برای ساخت بازی جدید Fallout عجله نمی‌کند

دید افقی در اصفهان کاهش می‌یابد/دما بدون تغییر است

اقامه نماز عید قربان در امامزاده حسین (ع) آران و بیدگل + فیلم

توله یوز مصدوم پل ابریشم زنده گیری شد

زنده گیری یوزپلنگ نابالغ در منطقه یوزکنام ابریشم

سیری تا پایان سال 2024 به برخی ویژگی‌های جدید مجهز می‌شود

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

افتتاح یک نیروگاه خورشیدی در نایین/ 4 نیروگاه دیگر به این شهرستان اضافه می‌شود

گردوخاک، میهمان استان اصفهان/ سفرهای غیرضروری ممنوع شد

کمک 3 میلیارد ریالی خیران برای توزیع گوشت نذری در تیران

برگزاری نشست خبری ستاد انتخاباتی جلیلی در تسنیم اصفهان

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

Light Phone III رونمایی شد؛ گوشی هوشمندی که کلافه‌‌تان می‌کند!

گردوخاک تا 2 روز آینده مهمان اصفهان است

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

ستاره سپاهان از پرسپولیس فاصله گرفت

انتشار رمان منتشر نشده احمد دهقان در ایتالیا

با خواندن چند بیت نمی‌توان مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد

خواندن شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

مجلس آمریکا لایحه ممنوعیت فروش پهپادهای DJI را تصویب کرد

اپل به‌دنبال کاهش ضخامت دستگاه‌های تولیدی آینده خود است

عبدالکریمی: هر کاندیدایی بگوید با آمدن من مسائل کشور حل می‌شود شارلاتان سیاسی است

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

آغاز فعالیت تاکسی اینترنتی هوشمند در کاشان

ایمن سازی محور ارومیه ـ مهاباد

بیش از 3 میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری و سیلاب در اصفهان اجرا شد

کتاب «تجارت در روایات» روانه بازار نشر شد

تصاویر منتسب به گوشی قدرتمند وان‌پلاس Ace 3 Pro فاش شد

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران