پیام سپاهان

آخرين مطالب

هوش مصنوعی حتی به مردگان نیز رحم نمی‌کند علمی

هوش مصنوعی حتی به مردگان نیز رحم نمی‌کند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - گجت نیوز / از زمان ورود هوش مصنوعی عده‌ای نسبت به آینده‌ ترسناکی که خواهد ساخت، هشدار دادند. هرچند هوش مصنوعی فقط برای انسان‌های کنونی خطر ندارد، بلکه حتی به مردگان هم رحم نخواهد کرد.
هوش مصنوعی توانسته در مدت کوتاهی توجه همه را به‌خود جلب کند. در ابتدا ماجرا از ویژگی‌های نسبتا ساده شروع شد و حالا مدیرعامل OpenAI حتی از مغز مجازی صحبت می‌کند. طبیعی است که عده‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی هیجان‌زده شوند و عده‌ای نیز نسبت به خطرات آن هشدار دهند. اخیرا نیز رویکرد تاریکی توسط برخی شرکت‌ها آغاز شده است که نشان می‌دهد هوش مصنوعی حتی مردگان را هم رها نخواهد کرد.
ربات‌های جدید ترکیبی از دنیای مردگان و هوش مصنوعی هستند
امروزه چت‌بات‌ها محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران دارند. برخی آنها را به‌عنوان مرجعی برای پاسخگویی به سوال‌های گوناگون می‌دانند و برخی نیز آنها را به جایگاه دوست و همدم ارتقا داده‌اند. حتی گفته می‌شود که تعداد بالایی از نوجوانان نمی‌توانند روز خود را بدون هوش مصنوعی سپری کنند. حالا نیز شاهد ظهور نوع جدیدی از چت‌بات‌ها هستیم که به آنها ربات‌های مرده گفته می‌شود.

شرکت‌های مختلف می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی یک نسخه شبیه‌سازی‌شده از مردگان شما را آماده کنند. این نسخه قادر است با شما در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو کرده و احساسات مختلف را از خود نشان دهد. جالب اینجاست که چنین چیزی نیز با پرداخت تنها 10 دلار ممکن خواهد شد. افرادی که ربات‌های مرده را امتحان کرده‌اند می‌گویند که ارتباط مجدد با عزیزان حتی به‌صورت مصنوعی آرامش‌بخش است.
در واقع اینگونه به‌نظر می‌رسد که هوش مصنوعی توانسته مردگان را زنده کند. هرچند برخی افراد این موضوع را نگران‌کننده می‌دانند و معتقد هستند که در آینده مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. به‌باور این افراد، شرکت‌هایی که مسئول چت‌بات‌های مرده هستند باید به برخی مسائل اجتماعی و اخلاقی پاسخ دهند. این شرکت‌ها نمی‌توانند بدون توجه به مشکلات احتمالی صرفا از پیشرفت علوم رباتیک و هوش مصنوعی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.
اولین سوال مهم این است که چه کسی پس از مرگ یک فرد داده‌های او را در اختیار خواهد گرفت. تاثیر روانی این فناوری بر بازماندگان فرد فوت شده چیست؟ ربات‌های مرده ممکن است برای چه اهداف دیگری استفاده شوند؛ و اینکه چه‌کسی می‌تواند یک ربات را برای همیشه غیرفعال کند؟ این پرسش‌ها شاید زمانی می‌توانستند در رابطه با یک فیلم علمی‌تخیلی مطرح شوند؛ اما حالا مربوط به نگرانی‌های ما از آینده نزدیک هستند.
بیایید برای درک هرچه بهتر خطر سوء استفاده هوش مصنوعی از مردگان این سناریو خیالی را در نظر بگیریم. مادربرگ یک زن 28 ساله فوت می‌کند. او تصمیم می‌گیرد که پیام‌های متنی و صوتی فرد متوفی را درون یک برنامه خاص بارگذاری کند. برنامه موردنظر نیز به او اجازه می‌دهد که هروقت بخواهد با نسخه شبیه‌سازی‌شده مادربزرگ خود ارتباط تصویری برقرار کند.
وقتی دوره آزمایشی رایگان به پایان رسید، نوبت سوء استفاده هوش مصنوعی از مردگان می‌رسد. در این هنگام مادربزرگ داستان ما سیگنال‌های تبلیغاتی مختلف را به‌صورت غیرمستقیم ارسال خواهد کرد. طبیعتا فرد ارتباط عاطفی شدیدی با این ربات‌ برقرار خواهند کرد. همین نیز سبب می‌شود که نسبت به حالت عادی آسیب‌پذیرتر باشند و به‌راحتی پیام‌های تبلیغاتی را قبول کند.
در این حالت کارشناسان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی، زمان مشخصی برای ارتباط با متوفی تعیین شود. پس از آن نیز هوش مصنوعی می‌تواند آیینی را برای تدفین دیجیتالی فرد برگزار کند. چنین صحبت‌هایی شاید در سال 2018 مسخره به‌نظر می‌رسیدند؛ اما اخبار فناوری در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که باید با جدیت به آنها فکر کنیم.
به‌باور کارشناسان باید قوانینی در خصوص میراث دیجیتال فرد وضع شوند تا دیگران از آن برای اهداف مالی خود استفاده نکنند. البته نمی‌توان انتظار داشت که استفاده هوش مصنوعی از داده‌های مردگان به‌صورت کامل غیرقانونی اعلام شود، اما حداقل می‌توان محدودیت‌هایی برای آن ایجاد کرد. به‌عنوان مثال ربات‌های مرده (به‌جز شخصیت‌های تاریخی) نباید هرگز در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شوند.
برخی افراد نیز بر این باور هستند که ربات‌های مرده باید در دسته ابزار پزشکی قرار بگیرند. آنها می‌توانند در مواردی به فرد کمک کنند؛ اما باید سلامت روانی فرد در اولویت باشد. تصور کنید فردی هنوز از نظر دیجیتالی زنده است و در زندگی روزمره یک خانواده حضور دارد. آیا کودکان برای درک فقدان فیزیکی فرد دچار مشکل نخواهند شد؟ آیا وابستگی شدید به دنیای هوش مصنوعی و مردگان نمی‌تواند فرد را از زندگی اجتماعی خود محروم کند؟
همچنین مسئله غیرفعال کردن ربات مرده نیز مهم جلوه می‌کند. همیشه بازماندگان فرد متوفی عقاید یکسانی ندارند. در این حالت چه‌شخصی قادر خواهد بود تدفین دیجیتالی ربات را انجام دهد؟ یک نگرانی مهم دیگر در رابطه با ترکیب هوش مصنوعی و مردگان این است که شرکت‌های گوناگون در مورد نگهداری از داده‌های افراد چندان شفافیت به‌خرج ندهند. در این حالت احساسات و عواطف شما می‌تواند صرفا ابزاری برای سودآوری دیگران باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/852997/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه بهارستان: انتخابات فرصتی برای آزمون اخلاق مداری است

تغییر دامنه نوسان بورس

دامنه نوسان بورس از 9 تیر به روال سابق برمی‌گردد

خرید تضمینی جو از کشاورزان بوکانی آغاز شد

وقوع باد نسبتا شدید در کاشان/ هشدا زرد صادر شد

کتاب «جامعه شناسی سینما» روانه بازار نشر شد

تریلر جدید بازی !Thank Goodness You’re Here را ببینید

گلکسی رینگ ظاهراً با این قاب شارژ می‌شود

هوش مصنوعی به کمک صاحبان گربه‌ها می‌آید

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

اصفهان، فاتح مسابقات بدمینتون کارگران کشور شد

پیش بینی رشد 30 درصدی کشتار دام در روز عید قربان

امام جمعه موقت اصفهان: انتخاب رئیس‌جمهور مؤمن و انقلابی برای شرایط کنونی کشور ضروری است

قربانی عشق در ره او

هوای اصفهان رکوردار آلودگی در کشور است/شاخص کیفی 20 شهر سالم و پاک ثبت شد

صف آرایی نمازگزاران در امامزاده هلال بن علی (ع) به مناسبت عید قربان + تصاویر

5 روستای فلاورجان محروم از هرگونه امکانات مخابراتی

جشن بدرقه گاو قربانی به قربانگاه درروستای مرق

آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود

رونمایی ال جی از نسل جدید تلویزیون‌های خود برای گیمرهای پولدار!

تندباد فصلی سبب خیزش غبار و افزایش چشمگیر آلودگی هوای اصفهان شد

پرسپولیس ستاره سپاهان را نخواست

منشا 99 درصد آلودگی گسترده هوای اصفهان گردوغبار است

افزایش چشمگیر آلودگی هوای اصفهان در پی تندباد فصلی

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

جدیدترین گوشی موتورولا با قابلیت‌های کاربردی و قیمتی مقرون‌به‌صرفه معرفی شد

گلوگاه‌های منطقه 5 اصفهان طبق اولویت‌بندی آزادسازی می‌شود

عشقی: دامنه نوسان بورس از 9 تیرماه به 6 درصد تغییر می کند

بازدید از باغ گل ایرانی در تابستان | همنشینی گل ها و کاشی های فیروزه ای در باغ گل ایرانی

جذب 700 میلیاردی سفر ریاست جمهور برای تعاونی‌های کاشان

بزرگترین هدیه ای که یک والد می تواند به فرزندش بدهد

Lords of the Fallen 2 در سال 2026 منتشر خواهد شد

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

اعطای زمین به 46 مشمول قانون جوانی جمعیت در شهر بادرود

سفر به برزک نگین سبز زاگرس مرکزی در کاشان+فیلم

رندرهای جدیدی از گلکسی واچ اولترا منتشر شد

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

گمانه‌زنی درباره حضور فرشاد احمدزاده در پرسپولیس

آسفالت محور ترانزیت اردستان- بادرود- کاشان در دست اجرا

گرد و خاک تا 2 روز آینده مهمان اصفهان است

عامل آلودگی هوای اصفهان چیست؟

فیلم| مراسم دعای عرفه در اصفهان

جذب 100 درصدی استخدام معلمان در استان

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

حج، درس زندگی است

معرفی کتاب «غروب بازی»

قیمت گوشی جدید HMD با طراحی مشابه نوکیا لومیا 920 لو رفت

اقامه نماز عید قربان در اردستان