پیام سپاهان

آخرين مطالب

توافق بر سر ترک خصومت مقالات

توافق بر سر ترک خصومت
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
عادی‌سازی روابط ایران و عربستان با گذشت بیش از یک سال هنوز دستاورد ملموسی نداشته است
 فاطمه کلانتری| ازسرگیری روابط با عربستان سعودی پس از 7 سال، هرچند تاکنون به بازگشایی سفارت ریاض در تهران منجر نشده و سفیر و دیپلمات‌های سعودی با گذشت بیش از یک‌سال، همچنان ترجیح می‌دهند مانند سفری کوتاه‌مدت با محل ماموریت خود برخورد کرده و در هتل 5 ستاره اسپیناس پالاس اقامت کنند، همچنان بزرگترین دستاورد سیاست خارجی دولتی است که با شعار «اول همسایگان» کار خود را آغاز کرد.
ایران و عربستان در تاریخ 19 اسفند 1401، توافق کردند تا با عادی‌سازی روابط، در مسیر کاهش تنش قدم گذاشته و مفاد توافق امنیتی سال 2001 را اجرایی کنند، این مسئله، امضای توافق توسط دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی ایران و همتای سعودی و همچنین راهبری 5 مرحله‌ای مذاکرات توسط تیم‌های امنیتی دو کشور به وضوح حکایت از این امر داشت که مؤلفه امنیت تا چه میزان در اراده ریاض برای عادی‌سازی روابط با تهران، حائز اهمیت بوده است.
برای ریاض، کاهش تنش با ایران فرصت‌هایی را برای دستیابی به ثبات و امنیت لازم برای این پادشاهی برای رسیدن به اهداف توسعه داخلی خود داد چراکه برای مثال، چشم‌انداز 2030، طرح بزرگ عربستان سعودی برای تنوع اقتصادی بدون نفت، مستلزم سطوح عظیم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف غیرنفتی مانند گردشگری، لجستیک، بنادر، سرگرمی، فرهنگ و دفاع است که تجربه سعودی‌ها نشان می‌داد جز با کنار آمدن با ایران -یا آنچه غرب، مهار ایران می‌نامد- امکان‌پذیر نخواهد بود.
براساس تحلیل شورای آتلانتیک در یک‌سالگی توافق تهران و ریاض «رهبری عربستان سعودی می‌داند که ایران و بازیگران غیردولتی تحت حمایت تهران در منطقه می‌توانند امنیت ملی پادشاهی را به‌گونه‌ای تهدید کنند که شانس موفقیت چشم‌انداز 2030 را تا حد زیادی کاهش دهد.
برای شروع، حملات پهپادی و موشکی علیه تاسیسات نفتی بقیق و خریص در سپتامبر 2019 انجام شد. این حملات که ریاض آنها را به گردن تهران انداخت، تولید نفت عربستان سعودی را 50 درصد کاهش داد.
علاوه بر این، فراموش کردن حمله موشکی حوثی‌ها در سال 2022به یک انبار سوخت در جده در جریان مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک زمانی که برای ریاض معرفی عربستان سعودی به جهان به عنوان کشوری باثبات و دارای آینده مهم بود، دشوار است».
این ازسرگیری روابط اما به شمشیر دولبه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بدل شد که به اعتقاد تحلیلگران، دست تهران را برای موضع‌گیری صریح و غالباً تند و همچنین اقدامات عملی با استفاده از بازوهای نیابتی و نظامی در خصوص اقدامات ریاض در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل بست.
در این شرایط، توقف مذاکرات عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل پس از 7 اکتبر، دقیقاً همان خبری بود که موجب شد تا مسئولین ایران نفس راحتی بکشند.
ریاض پس از امارات و بحرین که در سال 2020 و در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، روابط خود را با اسرائیل عادی کرده یا به بیان بهتر، علنی کردند، در صف امضای توافق و پیوستن به توافق ابراهیم بود.
محمد‌بن سلمان، ولیعهد عربستان در 20 سپتامبر2023 (29 شهریور) یعنی نزدیک به دو هفته پیش از 7 اکتبر، در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز، این مسئله را تائید کرده بود.
دیده‌بان ژئوپلیتیک در روزهای نخست پس از آغاز جنگ در غزه در مقاله‌ای با عنوان «ایران: ذینفع واقعی درگیری غزه» دستاوردهای تهران را اینگونه شرح می‌دهد: «در همان زمان وقوع حملات حماس، پادشاهی عربستان سعودی به یک توافق عادی‌سازی با اسرائیل تحت حمایت ایالات‌متحده نزدیک بود. چنین توافقی به احتمال زیاد شامل امکان ایجاد برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی، تقویت بیشتر همکاری دفاعی واشنگتن و ریاض و امکان توافق صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تحت نفوذ عربستان می‌شد...
همه مواردی که بدون شک در تضاد با برنامه‌های ایران در قبال کشورهای عربی بود. همچنین تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه به دلیل جنگ جاری در غزه منجر به تحریک احساسات عمومی در بسیاری از کشورهای عربی می‌شود و در نتیجه بر دولت‌های منطقه فشار می‌آورد تا هیچ گام ملموسی در جهت عادی‌سازی یا همکاری اقتصادی بیشتر با اسرائیل پیش نبرند؛ که دقیقاً یکی از اهداف اصلی ایران است».
ایران همچنین درصدد بود تا با استفاده از فضای ایجادشده پس از ازسرگیری روابط با عربستان، روابط خود را با کشورهایی همچون مصر و اردن نیز ازسرگرفته و با پیروی از الگوی مذاکرات 5 مرحله‌ای با عربستان که در زمان دولت دوازدهم آغاز شده بود، با ازسرگیری روابط با قاهره، یک دستاورد ملموس دیگر به کارنامه دولت سیزدهم بیافزاید اما این امر به سرانجام نرسید و خبرهای جسته و گریخته مذاکرات با مصر با آغاز تحولات جدید در خاورمیانه، متوقف شد.
موضوع همکاری اردن با ائتلاف رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی در مسیر فلسطین اشغالی نیز که سران امان ترجیح دادند آن را رسانه‌ای کنند نیز به‌رغم تلاش تهران برای سرپوش گذاشتن بر آن، نشان داد که کاهش تنش با اردن، مسیر راحتی نخواهد بود و صرف کاهش تنش با عربستان، راه ایران را هموار نخواهد کرد.
تحولات پس از 7 اکتبر موجب شد تا بُعد سیاسی و دیپلماتیک توافق اسفندماه 1401، با همسویی‌ها و تماس‌های میان ایران و عربستان بیش از گذشته مشخص شود تا جایی که اولین تماس تلفنی میان ابراهیم رئیسی و محمد بن‌سلمان، 4 روز پس از آغاز جنگ در غزه شکل گرفت و رئیس‌جمهور ایران را برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در موضوع فلسطین، راهی مکه کرد و همچنین این دستاورد را نیز داشت که عربستان نه‌تنها در ائتلاف آمریکا و انگلیس برای مقابله با انصارالله یمن شرکت نداشته باشد بلکه همچون اردن، با ایالات متحده و اسرائیل در مقابله با پرتابه‌های ایران به سمت فلسطین اشغالی نیز مشارکت نداشته باشد.
این در حالی است که نگاه به بیش از یک‌سال گذشته حاکی از این واقعیت است که هرچند این توافق تا حد قابل توجهی در خروج ایران از انزوای منطقه‌ای مؤثر بود و توانست تبعات سیاسی تحولات پسااکتبر 2023 را برای تهران قابل مدیریت و بهره‌برداری کند اما نشان داد نه‌تنها تحلیل‌هایی که حاکی از آغاز ورود سرمایه سعودی به ایران پس از ازسرگیری روابط بود، ردی از واقع‌بینی در خود نداشتند و حجم تبادلات میان دو کشور رقم ناچیزی را به خود اختصاص داده است بلکه موضوع امنیت و اعتمادسازی نیز که اساس تمایل عربستان برای ازسرگیری روابط با ایران بود و موجب شد تا در نهایت ابراز تمایل‌های علنی تهران برای توافق با ریاض که بسیاری نسبت به نشان دادن ضعف ایران در آن‌ها، هشدار می‌دادند، به نتیجه برسد نیز برای پادشاهی سعودی مرتفع نشده است.
شروط عربستان برای ایالات متحده به‌عنوان پیش‌زمینه آغاز مجدد مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل مبنی بر امضای توافق امنیتی و نظامی با واشنگتن و همچنین اصرار ریاض مبنی بر اتمی شدن مؤید همین واقعیت است.
در همین چارچوب نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هفتمین سفر خود را به خاورمیانه پس از 7 اکتبر در اردیبهشت‌ماه از عربستان سعودی آغاز کرد و یک مقام وزارت خارجه آمریکا به فرانس 24 گفت که انتظار می‌رود در عربستان سعودی، بلینکن مذاکرات جدیدی درباره عادی‌سازی بالقوه روابط با اسرائیل داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/852365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاشت حدود صد هزار مترمربع چمن با کمترین نیاز آبی در شهر اصفهان، طی سه ماهه نخست امسال

دولت آینده از ظرفیت شوراهای اسلامی شهرها استفاده کند

امام جمعه موقت اصفهان: رییس جمهور چهاردهم در سطح شهید رییسی باشد

توسعه پالایشگاه، بارگذاری غیرمجاز است

بزرگترین تالاب فصلی مهاباد پس از 20 سال احیا شد

نهادهای حمایتی مهاباد آماده دریافت و توزیع نذرهای قربانی هستند

افتتاحیه رسمی ستاد جوانان مسعود پزشکیان در اصفهان

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نشان‌دهنده بیعت مردم با رهبر انقلاب است

رئیس‌جمهور آینده مطالبه‌گر آب، خاک و هوای اصفهان باشد

اصفهان دعای عرفه کجا بریم؟+ آدرس و ساعت

راه اندازی تصفیه‌خانه مدرن در کارخانه تولید لبنیات بهارستان

شعر خوانی دختر شیرین زبان

ویوو V40 5G با تراشه اسنپدراگون 7 نسل 3 و شارژ 80 واتی معرفی شد

مرتضی افقه: آقایان گوشت تامین کنند مردم خودشان بلدند بخرند/ ویدئو

پلمب 7 واحد صنفی متخلف و دستگیری سارق کیف قاپ در بهارستان

اعزام 8 تیم آتش‌نشانی برای اطفای حریق قسمت دپوی علوفه در یک گاوداری

افزایش شیفت فعالیت بازرسان سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان

زیرساخت‌های روستای تعزیه ایران را دریابید

انفجار پیک نیک در یکی از کارگاه‌های شاهپور جدید 4 نفر را راهی بیمارستان کرد

همت مضاعف مدیریت شهری ششم اصفهان برای نام‌گذاری معابر و خیابان‌ها

نماز عید بندگی در مصلای امام خمینی شهر رشت

برگزاری مانور ساعت صفر در چرمهین

برگزاری 650 برنامه محلی و 60 جشن بزرگ ویژه دهه ولایت در اصفهان

عذاب تنهایی را باید چشید

نسخه 28 واتی اسنپدراگون ایکس الیت در بنچمارک اولیه، رقیب 70 واتی را شکست داد

ویندوز 11 اشتراک‌گذاری فایل بین کامپیوتر و گوشی‌های اندرویدی را ساده‌تر می‌کند

ایران و عربستان؛ ناترازی در چشم‌انداز دو رقیب

اینفوگرافی/ اعمال روز عرفه

هوای ناسالم اصفهان برای گروه‌های حساس

آتش‌سوزی یک گاوداری در محور اصفهان-بهارستان

اعتراض سپاهان به محل برگزاری مسابقه جام حذفی

چرا ورزشگاه آزادی میزبان فینال حذفی نیست؟

احیای اسامی پیشوایان بزرگ از جمله مطالبات ما از مدیریت شهری است

نورصالحی: شهرداری اصفهان به جای 2100 میلیارد تومان، فقط 210 میلیارد تومان عوارض آلایندگی دریافت کرده است

تعامل میان هیات نظارت و ستاد انتخابات اصفهان برقرار است

مستند جاده ابریشم ایران ساخته می‌شود

محورهای جاده‌ای قمرود - قنوات قم بهسازی شد

هزینه خط 2 متروی اصفهان در بخش احداث 85 هزار میلیارد تومان است

آتش سوزی در گاوداری در محور اصفهان – بهارستان

تشییع و خاکسپاری پیکر نماینده اسبق شهرستان خمینی شهر

شناسایی و انتخاب کاندید اصلح وظیفه شرعی است

جنگ نفتی قالیباف و جلیلی بالا گرفت

قیمت طلا، سکه و ارز 27 خردادماه 1403؛ سکه در کانال 30 میلیون تومان قرار گرفت

توسعه گردشگری ورزشی هدف بازدید مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از مجموعه المپیک کیش

توسعه زیرساخت‌ها مطالبه برگزارکنندگان سوگواره تعزیه ده‌زیار

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 17 مصدوم بر جا گذاشت

رودخانه خفر جان یک مرد 47 ساله را گرفت

ضرورت اجرای دقیق برنامه عملیاتی سال 1403 قوه قضاییه در دادسرای استان

مرزبانان میراث‌داران رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند

650 برنامه محلی منطقه‌ای و 60 جشن بزرگ ویژه دهه ولایت در اصفهان برگزار می‌شود