پیام سپاهان

آخرين مطالب

«ریسباف» زنده می‌شود اجتماعی

«ریسباف» زنده می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - «ریسباف» تنها بازمانده صنعت نساجی و تنها کارخانه‌ای است که از زمان‌های دور در اصفهان به یادگار مانده و به لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد؛ این اثر معاصر دارای هویت ویژه‌ای است که با حفظ عناصر موجود در آن می‌توان در ابعاد فرهنگی و اقتصادی برای این کلان‌شهر افسانه‌ای درآمدزایی داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «ریسباف» تنها بازمانده صنعت نساجی و تنها کارخانه‌ای است که از زمان‌های دور در اصفهان به یادگار مانده و به لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد؛ با نگاهی به سرگذشت این کارخانه می‌توان گفت، از زمان تصمیم‌گیری برای تبدیل این کارخانه قدیمی به موزه و تغییر کاربری آن زمان زیادی گذشت.
نخستین‌بار در دولت نهم، استاندار وقت اصفهان اعلام کرد، قصد خرید این کارخانه و تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان را دارد، اما به نظر می‌رسد، به‌دلیل عدم توافق با یکی از بانک‌ها، این اتفاق عملیاتی نشد.
در این خصوص شهردار اصفهان در آذر 93 اعلام کرد که شهرداری برای احداث موزه صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف در سال جاری بودجه‌ای تعیین کرده است، اما به‌دلیل پیشنهادی از سوی وزارت راه و شهرسازی در این ارتباط فعالیت خود را متوقف کرد.
رسانه‌ها همچنان پیگیر موضوع کارخانه ریسباف بوده و مدیران وقت اصفهان هر کدام در زمان مسئولیت خود جلسات مختلفی را برای رفع مشکل آن تشکیل دادند تا در نهایت در دی سال 95 قرارداد واگذاری کارخانه ریسباف اصفهان از سوی یکی از بانک‌ها به وزارت راه و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر وقت راه‌و شهرسازی، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و مدیرعامل این بانک امضا شد تا واگذاری این کارخانه و اجرای عملیات تغییر کاربری و تبدیل آن به موزه در شکل رسمی به حرکت خود ادامه دهد.
در سال‌های اخیر میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری اصفهان پیگیری‌های مکرری انجام دادند تا این کارخانه را به موزه بزرگ اصفهان تبدیل کنند و سرانجام این طلسم پس از سال‌ها با توافق و تعامل میراث فرهنگی، شهرداری و نهادهای مهم شهری اصفهان با بانک ملی شکسته شد تا رؤیای زنده شدن ریسباف و تبدیل کاربری آن به فضای فرهنگی محقق شود.

پیام سپاهان

ریسباف به‌عنوان یک میراث ملی باید تبدیل به موزه شود محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره مرمت و بازسازی کارخانه ریسباف اظهار می‌کند: این موضوع علاوه‌بر مدیریت استانی، مورد نظر مدیریت شهری بوده و سه سال به‌طور مستمر پیگیری شده است، اما دستگاه‌هایی که مالکیت این مکان را از قبل در اختیار داشته و باید این مالکیت را طبق مصوبه دولت واگذار کنند، هنوز به نوعی تمکین نکرده‌اند.
وی می‌افزاید: بیست‌ونهم اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها است و مقرر شده تا در چنین روزی عملیات این پروژه آغاز شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کارخانه ریسباف تنها کارخانه باقی‌مانده از صنعت نساجی در این کلان‌شهر است، تصریح می‌کند: این کارخانه بیش از 70 سال پیش فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرد و افراد بسیاری در آن مشغول به کار شدند، با توسعه شهرنشینی بعضی از این کارخانه‌ها به‌دلیل سکونت افراد در اطراف آن‌ها، به خارج از شهر انتقال پیدا کردند و بعضی دیگر همچون کارخانه ریسباف به قوت خود باقی ماند.
تنها بازمانده صنعت نساجی در اصفهان است باید بازسازی و تبدیل به موزه شود
نورصالحی با اشاره به فعال‌بودن این صنعت در بخش خصوصی ادامه می‌دهد: کارخانه ریسباف به‌دلیل اینکه دارای موقعیت ممتازی بوده و تنها بازمانده صنعت نساجی در اصفهان است باید به عنوان یک میراث ملی حفظ، بناهای تخریب شده آن بازسازی و در نهایت تبدیل به موزه شود.
وی تاکید می‌کند: امیدواریم موانع مختصری که برای این مهم وجود دارد، برطرف و تا اواخر سال جاری به صورت بخش بخش در مقاطع 6 ماهه مرمت و بازسازی آن تکمیل و تبدیل به موزه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه پس از نهایی‌شدن بازسازی موزه، برنامه عملکرد آن باید به‌صورت جداگانه رونمایی شود، می‌گوید: پس از اتمام عملیات بازسازی و مرمت کارخانه و تبدیل آن به موزه، صنایع دستی و آنچه به هنر اصفهان مربوط می‌شود، همچنین گنجینه‌های موجود که در سطح ملی مطرح است در آن عرضه خواهد شد.
برای حفظ شخصیت اصلی ریسباف و عناصر موجود در آن باید وفادار بمانیم احمدرضا میرمقتدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدرس گرافیک درباره بنای کارخانه ریسباف اظهار می‌کند: شهر اصفهان را لایه‌های مختلف معماری تشکیل داده است و قدمت بیشتر آثار تاریخی در این شهر به دوران صفوی و قاجار باز می‌گردد، این در حالی است که کارخانه ریسباف یکی از ارزشمندترین بناهایی است که جایگاه منحصر به‌فردی به لحاظ کیفیت معاصر بودن دارد و دارای هویت ویژه‌ای بوده و یک رویکرد تشخصی برای خود ایجاد و در زمان و مکان خود منحصر کرده است.
وی با بیان اینکه از نظر کیفی می‌توان از ریسباف به‌عنوان با ارزش ترین مکان‌های دوران معاصر یاد کرد، زیرا در دوران معاصر آثار فاخر ارزشمندی که دارای هویت و با هماهنگی ریشه‌های خودمان باشد را کمتر می‌بینیم، می‌افزاید: این کارخانه سال‌ها به‌دلیل رکود به مخروبه ای تبدیل شده است که باید با کمک دستگاه‌ها و حفظ بناهای قدیمی آن به شکل موزه حفظ کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه سپهر با اشاره به اهمیت ساختمان کارخانه ریسباف خاطرنشان می‌کند: این مکان ویژگی‌هایی دارد که کاملاً منزلت معاصریت را می‌توان در آن دید و از آن می‌توان به‌عنوان شاخص‌ترین اثر دوره معاصر یاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای حفظ شخصیت اصلی ریسباف و عناصر موجود در آن باید وفادار بمانیم، تصریح می‌کند: برای حفظ هویت این اثر معاصر و تاریخی نباید در آن به دست‌کاری‌های عجیب و غریب پرداخت و باید ساختار و پوسته آن را حفظ کرد.
میرمقتدایی تاکید می‌کند: ساختمان بخش اداری کارخانه ریسباف همچنان وجود دارد و در کنار آن فضاهای وسیعی رها شده است که به نظر من باید به همین شکل باقی بماند؛ در واقع با توجه به اینکه فضاهای باز و بسته ریسباف در کنار هم قرار دارد، باید تمام انرژی کاری و کاربردی را با ارزش‌های این دو فضا در نظر بگیریم.
ریسباف می‌تواند کلونی جاذب رفتارهای بزرگ فرهنگی دنیا باشد
وی با بیان اینکه در اصفهان ظرفیت ایجاد موزه‌های تخصصی بسیاری وجود دارد، می‌گوید: برای تبدیل کارخانه ریسباف به موزه باید ابتدا بدانیم که دقیقاً از این فضا به عنوان یک موزه چه می‌خواهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه سپهر با بیان اینکه دو نکته مهم درباره ریسباف این است که اسم فضاها با توجه به شعور مکان تعریف شود و در آن عناصر اضافه ایجاد نشود، همچنین تعریف دقیقی برای اقدامات مدنظر باشد، ادامه می‌دهد: با رفتار درست در این مکان هزینه نمی‌کنیم، بلکه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای شهر انجام خواهیم داد تا بتوانیم در آینده از آن به واسطه یک شعور بین‌المللی استفاده کنیم.
میرمقتدایی خاطرنشان می‌کند: با تبدیل کارخانه ریسباف به موزه با حفظ ساختار و هویت آن به‌طور قطع رفتارهای درآمدزا ایجاد خواهد کرد، چراکه اصفهان یک شهر توریستی است و از این طریق می‌توانیم در ابعاد فرهنگی و اقتصادی برای این کلان‌شهر افسانه‌ای درآمدزایی داشته باشیم.
وی تصریح می‌کند: ریسباف می‌تواند بهترین جایگاه برای معرفی اصفهان به دنیا باشد و به نظر من باید جایگاه‌های مطالعاتی خوبی برای آن ایجاد کرد تا برای متخصصان بزرگ دنیا در ابعاد هنری و شرق‌شناسی و اصفهان، مرکز مطالعه حرفه‌ای باشد که دیگران را جذب کند و کلونی جاذب رفتارهای بزرگ فرهنگی دنیا باشد.

پیام سپاهان

در کارخانه ریسباف می‌توان به برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری پرداخت مرتضی بخردی ، از هنرمندان اصفهان درباره کارخانه ریسباف اظهار می‌کند: در خیابان چهارباغ بالا کارخانه‌هایی وجود داشت و تمام این فضاهای باز و بزرگ محل تنفس شهر بود، همچنین این واحدهای صنعتی، نقش مؤثری در اقتصاد شهر اصفهان و خانواده‌های ساکن در آن داشت.
وی می‌افزاید: به مرور این کارخانه‌ها تعطیل و سپس تخریب شد و در حال حاضر تنها از بین تمام آن‌ها، کارخانه ریسباف باقی‌مانده است.
مؤسس خانه تاریخی بخردی با بیان اینکه ساختمان‌های آن ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به موزه دارد، تصریح می‌کند: کارخانه ریسباف فضای بزرگی به مساحت حدود هفت هکتار را در چهارباغ بالا به خود اختصاص داده است و این فضا می‌تواند با ساختمان‌هایی که دارد با مرمت آن، تبدیل به موزه شود.
بخردی تاکید می‌کند: بنای کارخانه بسیار قدیمی است و نیاز به مرمت دارد و پس از ترمیم و بازسازی می‌توان در آن رویدادهای فرهنگی و هنری برگزار کرد.
وی خاطرنشان می‌کند: ریسباف علاوه‌بر هویتی که دارد، عمر بسیاری از آن گذشته و ساختمان آن نیز به فراخور این طول عمر، قدمت بسیاری دارد، از این رو این کارخانه دارای سبقه تاریخی است و نباید بنایی جدید در آن ساخته شود، اما به عنوان تنها بازمانده صنعت نساجی در اصفهان ظرفیت خوبی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و ارائه هنر این شهر تاریخی برای شهروندان و گردشگران دارد.
به گزارش ایمنا، کارخانه ریسباف اصفهان تنها کارخانه به جامانده در این کلان‌شهر است که طی سال‌های اخیر با بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان مسکوت و متروک مانده و بنای آن در حال تخریب است؛ این کارخانه تنها یادگار صنعت نساجی در اصفهان است و از آثار تاریخی معاصر این شهر محسوب می‌شود که به سبب هویت ویژه‌ای که دارد، نسبت به دیگر آثار فاخر در این شهر افسانه‌ای، موقعیت آن را منحصر به فرد کرده است.
به‌تازگی و طی تلاش‌های دوره ششم مدیریت شهری و مسئولان استانی در اصفهان مقرر شده است ریسباف با حفظ ساختار و هویت آن پس از مرمت و بازسازی، تبدیل به موزه شود و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد.
کد خبر 753643

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/849498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مادر دو شهید والامقام ‌«ماروسی» از نیشابور به فرزندان شهیدش پیوست

برگزاری مراسم پرفیض زیارت عاشورا در بنیاد شهید به یاد شهید جمهور و همراهانش

مطالبات اهالی منطقه 10 از شهردار اصفهان چه بود؟

سقوط تلخ صنعت نفت آبادان در فولادشهر

انتشار 2 کتاب شعر به یاد شهدای عاشورا

سرمقاله اعتماد/ آدم حزب‌ها!

سرمقاله ایران/ هیچکس نمی‌داند در اراک چه گذشت و رئیسی‌ برای هپکو چه کرد...

سرمقاله دنیای اقتصاد/ دولت جدید و یارانه‌های انرژی

سرمقاله همشهری/ مظلومیت رفح سند پیروزی مقاومت

سرمقاله جهان صنعت/ بحران کنونی و ضرورت دولت کارآمدتر

بازنشستگان حساب خود را چک کنند

حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جمع بومیان جزیره

خبر خوش برای بازرگانان: تسهیل تجارت و تعالی سامانه در گمرک منطقه آزاد کیش

گفت و شنود/ خیلی کمه!

احداث پل مکانیزه خیابان آتشگاه فراخوان شد

تازه‌ترین سروده افشین علا درباره تشییع پرشکوه شهدای خدمت

تلگرام در آستانه تغییری بزرگ است

سرمقاله خراسان/ نقشه‌ راه مجلس دوازدهم

سرمقاله کیهان/ منطق قدرت، منطق خدمت

سرمقاله وطن امروز/ رمز سیاست‌ورزی به سبک انقلاب اسلامی

سرمقاله فرهیختگان/ برو این دام‌ بر مرغ دِگر نه

سرمقاله شرق/ انتخابات برای کدام تفسیر قانون اساسی

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران

نشست ستاد یادواره شهدا برگزار شد

وقوع فرونشست هولناک وسط خیابان در اصفهان

خداحافظی داور باتجربه فوتبال کشورمان از قضاوت

بهره‌برداری از 20 پروژه شاخص و راهبردی در شهر اصفهان تا پایان سال جاری

حکم قطعی پرونده فساد در شورای شهر و مدیریت شهری مهاباد صادر شد

گوگل بی‌سروصدا ویژگی جدیدی به پلی استور اضافه کرد

اولین تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول مشخص شد

صنعت نفت با شکست مقابل ذوب آهن به لیگ دسته اول سقوط کرد

صنعت سقوط کرد؛ لیگ بدون برزیل شد!

نفت آبادان سقوط کرد

خلاصه بازی ذوب‌آهن و صنعت‌نفت + فیلم

صنعت نفت در فولادشهر با لیگ برتر خداحافظی کرد

برنامه کامل هفته آخر حساس‌ترین سال لیگ برتر + جدول رده‌بندی

نفت آبادان دوباره به لیگ یک سقوط کرد

«تهران جان» به روایت 15 نویسنده

خبر خوب برای گیمرهای ایرانی طرفدار بازی Call of Duty

پهپادها گاوچران می‌شوند!

بررسی گوشی پوکو X6; میان رده سرسخت و جذاب شیائومی

رئیس واتساپ ادعای جنجالی ایلان ماسک را نادرست خواند

آژیر قرمز

تحلیل حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری از منظر مدیریت بحران

جنگ موساد علیه دیوان بین المللی کیفری

در دفاع از سکوت اهل نظر

گام بی سابقه‌ای که ممکن است اتحادیه اروپا علیه اسرائیل بردارد

سپاهان1 - آلومینیوم صفر؛ رتبه سوم در اراک قطعی شد

اعتبار 5100 میلیارد تومانی برای محلات کمتربرخوردار منطقه 10 اصفهان

مشکلات مطرح شده شهروندان در برنامه «مردم سلام» ثبت و پیگیری می‌شود