پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ 10 سال پس از طرح تحول سلامت مقالات

سرمقاله اعتماد/ 10 سال پس از طرح تحول سلامت
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد / « 10 سال پس از طرح تحول سلامت » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محسن اسدی لاری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 درست 10 سال پیش، پانزدهم اردیبهشت 1393 طرح تحول سلامت آغاز شد؛ طرحی که از یک‌سو، تعهد دولت امید و از سوی دیگر، بخشی از تکلیف جهانی در زمینه تامین «پوشش همگانی سلامت» بود. استقبال مردم و کادر درمان در روز اول اجرای طرح، موجی از شگفتی و ناباوری بود: در زمانی که انتظار داشتند ساعت‌ها برای تهیه وسایل و تجهیزات بیمارستانی، دارو یا حتی وسایل همراه بیمار بستری، از این سو به آن سو بروند، در شهر حیران و سرگردان باشند و مبالغ گزافی بپردازند، بیماران به‌راحتی و فقط با هزینه 10% از کل صورت‌حساب هزینه‌های بستری و حداکثر 6% از هزینه خدمات سرپایی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، ترخیص می‌شدند و رضایت از خدمات درمانی در اقصا نقاط کشور به بیش از 80% رسید که حتی در مراکز خصوصی هم بی‌نظیر بود. تامین پرستار، پزشک و متخصص برای تمامی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، الزام بیمارستان‌ها برای تامین اقلام مصرفی بیماران برای جلوگیری از سرگردانی همراهان بیمار در شهر، گسترش بیمه سلامت به همه اقشار مردم، کاهش شدید هزینه کمرشکن سلامت به حدود 3% جمعیت، جمع شدن پدیده زشت «زیرمیزی»، بهینه‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت در سراسر کشور، بهینه‌سازی ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی و تخصیص ده‌ها پایگاه بالگرد اورژانس، افزایش چشمگیر خدمات زایمان طبیعی در سراسر کشور، ارتقای خدمات سلامت اولیه در سراسر کشور و ده‌ها نوع خدمت جدید در مراقبت اولیه و ثانویه سلامت، که به‌ نظر نگارنده، مهم‌ترین آن اقدامات، ادغام عملی اهداف پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان در مراقبت‌های اولیه سلامت بود. تامین و ترویج این همه خدمات در نوع خود تحول عمیق و انقلاب در نظام خدمات سلامت ایران بود که کاملا در سمت و سوی نفع فقرا، نیازمندان و دهک‌های ضعیف جامعه و از ابتدا مورد توجه اکید کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه سازمان جهانی بهداشت واقع شد. اقدامات طرح تحول سلامت در ده‌ها برنامه سلامت اولیه، ده‌ها برنامه درمانی، هزاران پروژه عمرانی، صدها برنامه آموزش پزشکی، پژوهشی، دانشجویی، دارویی، غذایی و فناوری که 
تاثیرات مستقیم بر ابعاد مختلف زندگی مردم داشت، با مدیریت توانمند دکتر هاشمی و حمایت دولت در دو سال اول با تمام توان ادامه یافت و همزمانی با برجام و آمد و شدهای فراوان سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی، نویدبخش آینده‌ای روشن در دل‌های دردمند مردم به ویژه محرومان و نیازمندان و نیز انگیزه فراوان در ارائه‌دهندگان خدمت و نیروهای تخصصی سلامت، بود. براساس تحلیل رسمی سازمان جهانی بهداشت، هزینه‌های مستقیم دولت در نظام سلامت از 32% در ابتدای دهه 90 به 54% در سال 1395 افزایش یافت که این افزایش توجه دولت، مستقیما موجب کاهش پرداخت از جیب مردم گردید.
گزارش رسمی و تحلیل جامع سازمان جهانی بهداشت که در قالب کتاب «تحول نظام سلامت ایران» در سال 1398 منتشر شد، حاکی از سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری دولت در نظام سلامت بود که به معنای سهم 8.1درصدی از تولید ناخالص ملی است که در قبل و بعد از آن دوران، هیچ سابقه‌ای در کشور نداشت. به تعبیر سازمان جهانی بهداشت، نظام سلامت ایران آمادگی کامل برای رسیدن به اهداف «پوشش همگانی سلامت»، ایجاد نظام سلامتی کارآمد برای فردا، نوسازی ساختارهای فیزیکی (سازه‌ها) و عملکردی نظام سلامت و نهایتا پاسخگویی به نیازهای سلامت مردم در سال‌های آتی داشت. 

ساختار جدید نظام سلامت که حاصل توجه دولت به مهم‌ترین نیاز اجتماعی کشور در ابتدای دهه 90 و نتیجه پیگیری، تدابیر و تلاش بی‌وقفه وزیر و همکارانش در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم بود، متاسفانه با دو ابربحران پاندمی کووید و تداوم کاهش شدید درآمدهای کشور ناشی از تحریم‌ها که آن‌هم ناشی از رویکرد خلاف مصالح مردم در سیاست خارجی است و نیز با تغییر رویکرد حمایتی دولت از طرح تحول سلامت، دچار افت محسوسی شد تا آنجا که در شرایط فعلی، متاسفانه تقریبا تمامی دستاوردهای افتخارآمیز آن دوران، از بین رفته و سبد هزینه مردم، مملو از هزینه درمان و دارو و بازگشت پدیده زیرمیزی به دلیل عدم توجه دولت به تعرفه‌های واقعی خدمات درمانی شده است. 
طرح تحول نظام سلامت ایران، پس از استقرار نظام مراقبت اولیه سلامت در ابتدای دهه 60، یک بار دیگر نشان داد که ظرفیت اقدامات بزرگ برای پاسخگویی به بزرگ‌ترین نیازهای اجتماعی کشور وجود دارد اما نیازمند تدابیر حاکمیت، تداوم حمایت راهبردی و تلاش مستمر مدیران و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت است، امری که متاسفانه در چشم‌انداز فعلی بسیار دور از دسترس می‌باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/847259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار؛ این توصیه‌ها را جدی بگیرید

اتهام جنجالی ترامپ علیه بایدن

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

غرفه صنایع دستی در موزه میرزا رسول مهاباد راه‌اندازی شد

اتحادیه اروپا درباره خطرات فیس بوک و اینستاگرام برای نوجوانان تحقیق می‌کند

بازی Ghost of Tsushima عرضه موفقی روی استیم داشته است

افشاگری «واشنگتن پست» از پشت‌پرده سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

نیویورک تایمز : عربستان و آمریکا در یک قدمی توافق بزرگ قرار دارند

پرده‌برداری از سیمای بن‌ سلمان هسته‌ای

رونق اقتصاد روستاییان تیران به توسعه تعاونی‌ها نیاز دارد

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

این بازی شوتر جدید یک مزیت مهم نسبت‌ به کالاف دیوتی دارد

اولین عکس واقعی از آیفون 16 را ببینید

ویدیو جعبه گشایی پوکو F6 پرو در آستانه رونمایی لو رفت

گوشی مدیر عامل سامسونگ، طرفداران تعصبی را شرمنده می‌کند

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

نتیجه حمایت از وزیر

از معلم مشهدی تا معلم افعی تهران

ایران هنوز سیستم هشدار سیل ندارد

نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان

جشن بزرگ فوتبال به میزبانی نصف جهان + عکس

سامانه ناپایدار جدید در راه اصفهان/ هوا تا 4 درجه گرمتر می‌شود

تجلیل از مربیان و ورزشکاران شهر دستگرد برخوار

هشدار هواشناسی سطح زرد برای البرزی‌ها؛ در حاشیه رودخانه‌ها توقف نکنید

صبر خریداران دلار و سکه برای سطوح قیمتی پایین‌تر/ دلار به کانال 56 رسید؛ سکه به دامنه 30 میلیون کاهش یافت

سرود ملی پاکستان فارسی است!

گزارش جدید Speedtest؛ سرعت اینترنت موبایل در ایران باز هم کاهش یافت

اولین نمایشگر 1000 هرتز 4K دنیا رونمایی شد

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

باد و گردوخاک در راه اصفهان

2400 پروژه گردشگری در کشور در حال اجرا است

اجرای طرح‌های تفکیک 50 هکتار زمین در سمیرم

امکان عرضه داروی بیماران خاص در هلال احمر مهاباد

امیدآفرینی اَبَرپروژه دولت است/ اجرای بیش‌از 1600 پروژه در بخش گردشگری

عملیات نوسازی کاروان سرای سیمون مهاباد آغاز شد

معرفی 10 تا از بهترین هتل های اصفهان به همراه آدرس

در حاشیه رودخانه ها توقف نکنید

ریسباف اصفهان قابلیت تبدیل شدن به موزه بین‌المللی را دارد

معاینه رایگان 500 بیمار حسن آباد جرقویه

زائران بیت الله الحرام ازآذربایجان غربی، نیمه دوم خرداد به سرزمین وحی مشرف می‌شوند

تجلیل از ملی پوش مهابادی و قهرمان مسابقات آسیایی ترامپولین

وظیفه ما در برابر ترس!

گوگل قابلیت‌های جدیدی برای مقابله با سرقت گوشی‌های اندرویدی معرفی کرد

کنسول گیمینگ دستی AYANEO AIR 1S با تراشه Ryzen 7 8840U معرفی شد

این 9 اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

متهمان ردیف اول تراژدی مشهد

از «ژنرال فرانکو» تا «نتانیاهو» و «جنگ غزه»: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

دلار وارد کانال 56هزار تومان شد

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری