پیام سپاهان

آخرين مطالب

روز سبز بورس تهران اجتماعی

روز سبز بورس تهران
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - بورس تهران در روز گذشته (دوشنبه) در مدار صعودی قرار گرفت و کانال 2 میلیون و 200 هزار واحدی را پس گرفت.
به گزارش دنیای اقتصاد، کاهش دامنه نوسان بازار به مثبت و منفی یک‌درصد توسط سازمان بورس، موجب شد تا بازار زودتر به وضعیت باثباتی برسد. چابکی سیاستگذار در تصمیم‏گیری سبب شد تا سازمان در ایفای وظیفه خود در راستای حمایت از منافع سهامداران به خوبی نقش‏آفرینی کند.
از سویی دیگر برخی کارشناسان می‌‏گویند محدود بودن دامنه نوسان به‌عنوان یک مانع در برابر نقد شوندگی عمل می‏کند و باید هر چه زودتر به روال سابق برگردد.
بورس تهران در روز گذشته، با شفاف‌تر‌ شدن نسبی اوضاع، در مدار صعودی قرار گرفت و بخشی از افت روز‌های گذشته خود را جبران کرد. در روز گذشته، عمده سهام شاخص ساز بازار در محدوده سقف قیمتی روزانه، معاملات را به اتمام رساندند و صندوق‌های اهرمی نیز با صف خرید کار خود را به اتمام رساندند.
دامنه‌نوسان صندوق‌های طلا نیز در روز گذشته به روال سابق (مثبت و منفی 10‌درصد) بازگشت و با تداوم افت قیمت دلار در بازار آزاد، صندوق‌های طلا نیز در محدوده سرخ تابلوی معاملاتی قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات بازار سهام نیز با توجه به صف خرید‌ بودن اکثر نماد‌ها در روز گذشته، در قیاس با روز‌های قبلی، ارقام نازلی را ثبت کردند.
در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس تهران با رشد 0.46‌ درصدی همراه شد و مجددا سطح 2‌ میلیون و 200‌ هزار‌ واحدی را پس‌گرفت. نماگر هم‌وزن نیز رشد 0.34‌ درصدی را تجربه کرد و به سطح 726‌ هزار واحدی رسید. با توجه به اینکه اکثر سهام حاضر در بازار در محدوده سقف قیمتی روزانه قرار گرفتند و دامنه‌نوسان نیز محدود شده است، بازار نتوانست ارزش معاملات بالایی را تجربه کند. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق تقدم می‌شود، رقم 2‌ هزار و 412‌ میلیارد‌ تومان را ثبت کرد. با توجه به قرار گرفتن نماد‌ها در محدوده سبز تابلوی معاملاتی، 134‌ میلیارد تومان نیز وارد گردونه معاملات سهام شد. می‌توان گفت که با توجه افت قیمتی که در روز‌های قبل در بازار تجربه شده‌بود، عده‌ای ترجیح دادند که در قیمت‌های کنونی خریدار باشند.
اقدام قابل‌ستایش سازمان بورس در ماده‌2 قانون بازار اوراق‌بهادار صراحتا قید شده که در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارآی اوراق‌بهادار و به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قانون بازار اوراق‌بهادار، شورا و سازمان با ترکیب، وظایف و اختیارات مندرج در قانون مذکور تشکیل شده‌است. در واقع وظیفه سازمان بورس این است که در مواقعی که بازار با شرایط اضطراری دست‌وپنجه نرم می‌کند و سرمایه سهامداران در معرض تهدید قرار می‌گیرد، در لحظه تصمیمات و اقدامات مقتضی را در راستای حفظ منافع سهامداران به‌عمل آورد. در آغازین ساعات روز یکشنبه و قبل از شروع معاملات بازار سهام، سازمان بورس تشکیل جلسه داد و دامنه‌نوسان را در بازار‌های مختلف دستخوش تغییر کرد تا هیجانات ایجادشده در تالار شیشه‌ای که در قالب بیش واکنشی در بازار بروز و ظهور می‌کرد، سرمایه سهامداران را به ورطه نابودی نکشاند.
سازمان بورس قبل از آغاز معاملات روز یکشنبه، دامنه‌نوسان سهام بورسی و فرابورسی را به مثبت و منفی یک‌درصد کاهش داد و دامنه‌نوسان صندوق‌ها را نیز مثبت و منفی 2‌ درصد تعیین کرد و اشاره شد که این جریان برای سه روز متوالی، ادامه‌دار خواهد بود. هر چند که بازار در جریان معاملات روز یکشنبه، در همان محدوده‌های کف قیمتی روزانه معامله شد، اما از هیجانات کاذب و افراطی در بورس جلوگیری به‌عمل آمد. از آغازین دقایق معاملات روز گذشته نیز با فروکش کردن التهابات و دورشدن از رفتار هیجانی و مخابره اخبار مثبت، بازار وضعیت باثبات تری پیدا کرد و اکثر سهام حاضر در بازار در محدوده سقف قیمتی روزانه کار خود را به اتمام رساندند؛ در واقع می‌توان گفت که سازمان بورس در ایفای وظیفه حیاتی خود در برهه حساس کنونی، به‌خوبی نقش‌آفرینی کرده‌است و می‌توان به چابکی سیاستگذار در تصمیم‌گیری در این مقطع نمره قبولی داد.
سابقه تاریخی مشابه در سال‌98 نیز که سردار سلیمانی در بغداد ترور شد، بازار سهام گرفتار صفوف فروش گسترده شد، اما سیاستگذار در آن مقطع با تاخیر، ماجرای کاهش دامنه‌نوسان را عملی کرد. در اولین روز پس از بازگشایی بازار بعد از شهادت سردار سلیمانی در عراق، شاخص‌کل بورس با افت 4.36‌ درصدی همراه شد، اما نکته قابل ستایش در مقطع کنونی این است که سیاستگذار در مقطع کنونی ترجیح داد تا سریعا دست به‌کار شود و در به تعادل رسیدن بازار نقش‌آفرینی قابل‌توجهی داشته‌باشد.
در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟ همان‌طور که در بالاتر نیز عنوان شد، هر پنج صندوق اهرمی حاضر در بازار در محدوده‌های سقف قیمتی روزانه، کار خود را به اتمام رساندند. با توجه به افت قیمت دلار در بازار آزاد، صندوق‌های طلا نیز در روز گذشته در مسیر نزولی قرار گرفتند. می‌توان گفت که روند حرکتی دلار و قیمت‌های بازار طلا، سکه و بورس در روز گذشته به‌نحوی بوده‌است که می‌توان بازگشت فضای آرامش به بازار‌های دارایی را مشاهده کرد. به‌نظر می‌رسد که در روز‌های آتی و با فروکش کردن نسبی هیجانات، دامنه‌نوسان در بورس و صندوق‌های سهامی نیز به روال سابق بازگردد. در روز گذشته دامنه‌نوسان صندوق‌های طلا نیز به روال سابق یعنی مثبت و منفی 10 درصد بازگشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/841889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار

برپایی کاروان اصفهان قدیم در چهارباغ + فیلم

رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس

انجام عملیات راه‌سازی محورهای مختلف استان/2500میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در 1402

آیین بهره‌برداری بیش از 15 پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد

مستندی از آثار و زندگی امیراسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی

شیائومی حتی چراغ مطالعه هوشمند هم می‌سازد

بریتانیا با قانونی جدید، امنیت گجت‌های هوشمند را افزایش می‌دهد

افزایش رومینگ ملی به 27 میلیون مکالمه

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

پیروزی بلندقامتان ذوب آهن در گام دوم

رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور

برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان

پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد

تحقق 135 درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد

طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان

خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد

نجوای عاشقانه شمع و پروانه

شاعرانه/تو خواهی رفت، دیگر حرف چندانی نمی‌ماند

گلکسی C55 با نامی متفاوت از نو متولد می‌شود

گوشی جدید HTC U24 یا U24 Pro با اسنپدراگون 7 نسل 3 در راه است

استعفا، تغییر شغل و ترک کار پرستاران

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟ توقف در بدیهیات

اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان

ارتقاء رونق تولید و بهره روری با حمایت از کارگران

اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری

قطعی 2 ساعته گاز در برخی مناطق شهر رضوانشهر

سامانه بارشی بهاری چهارشنبه فعال می‌شود

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

59 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد

عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند

اصفهان پایان هفته بارانی است

داستانک/ راه زندگی

آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور

این گوشی‌های سامسونگ آپدیت One UI 6.1 را دریافت نمی‌کنند

زارع پور مطرح کرد؛ خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است

ربات‌های سازمان جاسوسی اوکراین در تلگرام مسدود شدند

آیپد مشمول قوانین DMA اتحادیه اروپا می‌شود؛ سایدلودینگ اپ‌ها در راه iPadOS

اعتراضات دانشجویی؛ مقایسه با آمریکا کمکی به طرفداران وضع موجود نمی‌کند

واکنش روزنامه شهرداری تهران به افشای قرارداد 2 میلیارد یورویی: آقای دادستان کجاست؟

اینستاگرامی‌ها ماندند و پس گرفتند

خروج علیه شهردار

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

راز پروند مفقودی دختر بچه 11 ساله اصفهانی فاش شد

تصویری از مهمانان خاص امروز بهارستان

خط لوله میلی‌متری 300 آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد

مصالحه 70 درصدی پرونده‌ها در اصفهان

خط لوله 300 میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد

18 رأس احشام مسروقه در مخفیگاه باند سارقان در اصفهان

حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد