پیام سپاهان

آخرين مطالب

اینفلوئنسرها؛ یار کمکی دولت‌ها مقالات

اینفلوئنسرها؛ یار کمکی دولت‌ها
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایرنا / متن پیش رو در «ایرنا» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
در مدت یک دهه گذشته رسانه‌های اجتماعی رشد سریع و اهمیت ویژه‌ای را در زندگی مردم پیدا کردند. افزایش تعداد کاربران در این رسانه‌های اجتماعی موجب افزایش محتوای تولیدی در زمینه‌های مختلف و ظهور افراد فعال در این شبکه‌ها به نام «بلاگر» شده است.

پیام سپاهان


تا پیش از ظهور پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و در دوران اوج وبلاگ‌نویسی، «بلاگرها» افرادی بودند که در وبلاگ‌ها در مورد موضوعات مختلف حرف می‌زدند. در حال حاضر در ایران بلاگر به افرادی گفته می‌شود که در حساب‌های اینستاگرامی خود فعالیت‌های منظمی در زمینه‌های مختلف دارند.
تا پیش از ظهور پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و در دوران اوج وبلاگ‌نویسی، «بلاگرها» افرادی بودند که در وبلاگ‌ها در مورد موضوعات مختلف حرف می‌زدند. اما این عنوان با ظهور اینستاگرام معنای دیگری پیدا کرد. در حال حاضر در ایران بلاگر به افرادی گفته می‌شود که در حساب‌های اینستاگرامی خود فعالیت‌های منظمی در زمینه‌های مختلف دارند.
بیشتر این کاربرها شهرت خود را از طریق تولید محتوای منظم یا به صورت اتفاقی(از طریق وایرال شدن) به دست آوردند. این شهرت به آنها اعتبار و قدرت تاثیرگذاری می‌دهد. برندها در سراسر دنیا از این تاثیرگذاری استفاده کرده و از اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصولات خود کمک می‌گیرند.
اینفلوئنسرها؛ یار کمکی دولت‌ها
در طول تاریخ دولت‌ها از ابزارهای مختلفی از جمله از طریق رسانه‌ها برای انتقال پیام خود به مردم استفاده کرده‌اند. با ظهور رسانه‌های اجتماعی، دولت‌ها راه‌های جدیدی برای گسترش تبلیغات خود و تاثیرگذاری بر افکار عمومی پیدا کرده‌اند. یکی از این راه‌ها استفاده از تاثیرگذاران (اینفلوئنسرها) رسانه‌های اجتماعی است.

پیام سپاهان

تاثیرگذاری اینفلوئنسرها به ویژه بلاگرها بر مخاطبان تا حدی اهمیت پیدا کرده است که دولت‌ها نیز برای مقاصد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز از آنها کمک می‌خواهند.
در دوران همه‌گیری ویروس کرونا دولت فنلاند برای اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری و تشویق مردم به ماندن در قرنطینه، شروع به همکاری با یک آژانس تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی به نام «PING هلسینکی» کرد
در دوران همه‌گیری ویروس کرونا دولت فنلاند برای اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری و تشویق مردم به ماندن در قرنطینه، از اینفلوئنسرها کمک گرفت. دولت فنلاند متوجه شد که بسیاری از جوانان اخبار را بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند تا سایر رسانه‌ها. بنابراین دولت شروع به همکاری با یک آژانس تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی به نام «PING هلسینکی» کرد.
آژانس هلسینکی پیام‌های دولت در مورد ویروس کرونا را ویرایش، در قالب‌های مناسب رسانه‌های اجتماعی تولید می‌کرد و توسط 1500 اینفلوئنسر در صفحات شبکه‌های اجتماعی به اشتراک ‌گذاشته می‌شد. در طول این همکاری اینفلوئنسرها موظف بودند تا اطلاعات موثق را به اشتراک بگذارند و از انتشار اخبار نادرست جلوگیری کنند.
نتایج نشان می‌دهد که اینفلوئنسرها سعی کردند پیام‌ها را با سبک خودشان تطبیق دهند و به جای تعهد به عبارات کمپین، دستورالعمل‌های کلی را به اشتراک گذاشتند و با مثال خودشان نحوه رفتار در طول همه‌گیری را نشان دادند. مشارکت ‌آنها در کمپین به تاثیرگذاری بر هنجارهای اجتماعی در طول زمان بحران که در مورد ارتباطات بهداشت عمومی یک هدف اساسی بود، کمک کرد.
رد پای اینفلوئنسرها در کمپین‌های سیاسی
شبکه‌های هماهنگ اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی به ویژه اینفلوئنسرهای در مقیاس کوچک با کمتر از 10 هزار دنبال کننده، دارایی قدرتمندی برای کمپین‌های سیاسی هستند. سازمان‌های حزبی از این حساب‌های معتبر برای تحت تاثیر قرار دادن مردم، شکل‌گیری گفتمان سیاسی و تصمیم‌گیری در آستانه انتخابات 2020 ایالات متحده استفاده کردند.
محتوای اینفلوئنسرهای آمریکا به دلیل مقاومت در برابر اقدامات مراقبتی در مقابل ویروس کرونا و اعتراضات پس از قتل جورج فلوید، سیاسی شده بود. ارزش تاثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی از دید کسانی که به دنبال شکل دادن به گفتمان سیاسی و تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان بودند، غافل نمانده بود.
در جریان انتخابات 2020 ایالات متحده هر دو کمپین تبلیغاتی بایدن و ترامپ از استراتژی‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی استفاده کردند. تیم بایدن با شرکت اینفلوئنسر Village Marketing همکاری می‌کرد و با تعدادی از اینفلوئنسرهای سبک زندگی و فرزندپروری، وبلاگ‌نویسان و افراد مشهور مصاحبه کرده بود
در جریان انتخابات 2020 ایالات متحده هر دو کمپین تبلیغاتی بایدن و ترامپ از استراتژی‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی استفاده کردند. در حالی که ترامپ در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود فعالیت چشمگیر و اثرگذاری داشت، بایدن اغلب افراد مشهور و مهمان‌های تاثیرگذار برای تبلیغ کمک می‌گرفت.
بایدن که تیمش با شرکت اینفلوئنسر Village Marketing همکاری می‌کرد با تعدادی از اینفلوئنسرهای سبک زندگی و فرزندپروری، وبلاگ‌نویسان و افراد مشهور مصاحبه کرده بود. دولت هند نیز از یک سیاست رسانه‌ای دولتی خسته کننده به سیاستی که در آن تلاش‌ برای گفتگو با جوانان امروزی انجام می‌شود، تغییر رویه داد.
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از اینفلوئنسرها این است که آنها طرفداران زیادی در رسانه‌های اجتماعی دارند. این به آن معنی است که آنها می‌توانند مخاطبان بیشتری نسبت به منابع خبری سنتی داشته باشند.
به عنوان مثال #BeerBiceps بیش از 10 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد. این به او بستری می‌دهد تا پیام دولت را به تعداد زیادی از مردم برساند. همچنین به این معنی‌ست که دولت محرک‌های اطلاعاتی کلیدی مردم خود را بهتر می‌شناسد.
بلاگری در ایران
مفهوم بلاگری در رسانه‌های اجتماعی در ایران اندکی با تعاریف جهانی تفاوت دارد. اینستاگرام فارسی به ویژه در سال‌های اخیر شاهد رشد چشم‌گیر بلاگری بوده است. کاربرانی که اغلب به واسطه ویدئوهای صرفا سرگرم‌کننده و محتوای غیرتخصصی که از آنها در صفحات اینستاگرام وایرال(ویروسی) می‌شود، یک شبه به شهرت می‌رسند و به سرعت بر تعداد دنبال‌کنندگانشان افزوده می‌شود.
افراد فعال در رسانه‌های اجتماعی بنابر میزان تاثیرگذاری خود بر مخاطبین و محبوبیت در بین آنها، فارغ از محتوایی که تولید می‌کنند ظرفیت عظیمی برای کمک به دولت دارند. بلاگرها می‌توانند در مواقع بحران در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و .... به کمک دولت و نهادهای مختلف بیایند.
اگرچه حضور چهره‌های فعال اینستاگرامی تا حد زیادی می‌تواند اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مختلف و مشارکت مردم در امور گوناگون کشور را تقویت کند اما این فعالیت‌ها بدون آموزش و چهارچوب‌گذاری می‌تواند آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته باشد.
در حادثه سیل سیستان و بلوچستان در اسفند 1402 حضور این افراد فعال در شبکه ‌های اجتماعی، در بین مردم مناطق سیل‌زده با پوشش سازمان هلال احمر، با حواشی همراه بود. دو نفر از بلاگرهای اینستاگرامی که با لباس سازمان هلال احمر برای اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت مردم در مناطق سیل‌زده حضور داشتند در ویدئویی با رنگ پوست کودکان منطقه شوخی کرده و رسالت اصلی خود را فراموش کردند. این نوع برخورد و نمایش چهره کودکان در ویدئو بدون کسب اجازه از آنها واکنش‌های زیادی را در پی داشت.
عده‌ای معتقد بودند که بلاگرها به دلیل نداشتن تخصص و دانش حق حضور در مناطق بحران زده را ندارند. اما نکته مهم و قابل توجه این است که افرادی مانند بلاگرها که در بین مردم هوادارانی دارند، با آموزش و آگاهی در مورد نحوه تعامل با اهالی مناطق بحران زده و اطلاع‌رسانی در این زمینه می‌توانند روند امدادرسانی را آسان‌تر کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/836323/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفاهم‌نامه‌ای بین دفتر برنامه‌ریزی امور ورزشی و اردوئی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بسیج ورزشکاران منعقد شد

دیدار مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان با مادر خانواده با برکت ایثارگر

بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند

اعضای شورای شهر اصفهان سال گذشته روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز داشتند؟

ترجمه «درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی» چاپ شد

کتابی که ماجرای ناوگروه 86 نیروی دریایی را از زبان یک کودک بازگو می‌کند

معرفی کتابی از مجموعه شعر خلیج فارس

تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود

بهترین تنظیمات دوربین آیفون؛ 7 ترفند برای فیلم‌برداری حرفه‌ای‌تر

بورس باز هم منفی شد

چرا قراردادهای اجاره مسکن یکساله است اما قراردادهای کاری ماهانه؟

اطلاعیه قطعی گاز در برخی از مناطق برخوار و کاشان

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در کاشان

مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم

درمان رایگان کودکان کمتر از 7 سال در مراکز دولتی استان اصفهان

تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان

روح تازه بر کالبد حمل و نقل عمومی جزیره کیش

آموزش ارتقای مهارت‌های شناختی و ارتباطی برای ایثارگران و کارکنان بنیاد منجر به افزایش رضایتمندی خواهد شد

در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال 1402 چه گذشت؟

پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد

بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است

ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان

صنعتگران ذوب آهن اصفهان برای ایران قوی تلاش می کنند

دیدار صمیمانه مدیرعامل با تلاشگران ذوب آهن اصفهان

تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت

هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد / نمی‌خواهم نفر اول تیم ملی باشم!

غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان

سبدی از اقدامات فنی، فرهنگی، زیرساختی، عمرانی و برقی در مجتمع گردشگری صفه

مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب

آسیا با ترویج گفت‌وگو توانمندتر می‌شود

شروع «غائله هایدگر» در بازار نشر

انتشار «ترجمه و شرح فصوص‌الحکم»

رگولاتوری گزارش داد؛ میانگین سرعت ایرانسل و همراه اول کاهش یافت، رایتل رشد کرد

با دستور قضایی گزینه «عجله ندارم» از تپسی حذف شد

گوگل پلی قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن را فراهم کرد

ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد

گوگل تغییراتی در بخش مخاطبین اندروید اعمال کرد

هواوی به استفاده 100 درصدی از قطعات بومی در تولید گوشی‌های هوشمند نزدیک شده است

روند نزولی دلار ادامه دار است/ مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز کاملا مشهود است

یارانه ها و مستمری ها در بودجه 1403 چقدر افزایش پیدا می‌کند؟/ اینفوگرافیک

جانباز سرافراز 70 درصد "عبدالزهرا سیلاوی " به خیل شهدا پیوست

پیشرفت 40 درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)

شایعه داغ در اصفهان؛ «محمد» نام جدید ژوزه مورایس؟

فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند

وجود 7 هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان

«تحلیل و آسیب‌شناسی شعر آیینی شاعران کاشان» منتشر شد

بوکر عربی به نویسنده فلسطینی در زندان رسید

واردات 500 هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه