پیام سپاهان

آخرين مطالب

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد! مقالات

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - خبرآنلاین / متن پیش رو در «خبرآنلاین» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
با تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، هزینه‌های تجارت و انتقال کالاها از آسیا به اروپا و بلعکس افزایش‌یافته است. خبرآنلاین در این گزارش جزئیات افزایش هزینه‌های کشتی‌ها و مسیرهای جایگزین را بررسی کرده است.
تا قبل از تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، بیش از 15 درصد محموله‌های تجارت جهانی از کانال سوئز عبور می‌کرد اما پس از حمله اسرائیل به نوار غزه، ترافیک حمل و نقل از طریق این کانال تحت تاثیر قرار گرفته است. برای نمونه در اوایل هفته اول ژانویه، نرخ حمل و نقل از هند به عربستان از 700 دلار در هر کانتینر به 1500 دلار در هر کانتینر افزایش یافته است. از سوی دیگر گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که تاثیر تشدید حملات در دریای سرخ بر هند قابل توجه بوده، زیرا این کشور به شدت به تنگه باب المندب برای واردات نفت خام و LNG و تجارت با مناطق کلیدی وابسته است.
در واکنش به درگیری‌های دریای سرخ، حدود 65 درصد از واردات 105 میلیارد دلاری نفت خام هند در سال 23 از کشورهایی مانند عراق و عربستان سعودی احتمالاً از کانال سوئز عبور کرده است. در کل تجارت کالا با اروپا و شمال افریقا، حدود 50 درصد از واردات و 60 درصد از صادرات، در مجموع 113 میلیارد دلار از این مسیر استفاده کرده است. این بحران به ویژه مسیرهای کانال سوئز را تحت تاثیر قرار داده است که هم اکنون حدود 30 درصد از تجارت کانتینری جهانی را اداره می‌کند.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند باتوجه‌به اینکه اکنون کشتی‌ها مجبور به‌دور زدن از دماغه امید نیک در افریقا هستند، زمان حمل‌ونقل کشتی‌ها 30 درصد افزایش یافته و ظرفیت حمل و نقل کانتینری جهانی حدود 9 درصد کاهش یافته است. درگیری‌ها در دریای سرخ همچنین هزینه‌های حمل و نقل را 40 تا 60 درصد افزایش داده است، حق بیمه‌های بالاتر را 15 تا 20 درصد افزایش داده و باعث تاخیر 20 روزه یا بیشتر به دلیل تغییر مسیر شده است.
ناظران سیاسی می‌گویند افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه و تأخیر در ورود محموله‌ها همچنین زنجیره‌های ارزش جهانی را مختل می‌کند، آن‌چنان که کشورهای آسیا، افریقا و اروپا با بیشترین اختلال مواجه شده‌اند. در همین راستا شرکت‌های قنادی از قیمت بالای کاکائو و کمبود آن به دلیل تحویل دیرهنگام از افریقا که سود خود را کاهش داده، ضربه خورده‌اند. صنایع نساجی و چرم نیز در حال مذاکره مجدد درباره هزینه‌های حمل‌ونقل با خریداران هستند و بر درآمد آن تأثیر گذاشته است. تولیدکنندگان خودرو نیز از مسیرهای مختلف حمل‌ونقل برای جلوگیری از تأخیر استفاده می‌کنند.
این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول (IMF) کاهش 50 درصدی حجم تجارت از کانال سوئز را در دو ماه اول سال جاری گزارش کرد، در حالی که تجارت در اطراف دماغه امیدنیک نسبت به سال گذشته حدود 74 درصد افزایش یافته است.
کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند این بحران به همکاری جامع بین‌المللی نیاز فوری دارد و بررسی مسیرهای تجاری دریایی و زمینی جایگزین مانند کریدور اقتصادی هند، خاورمیانه - اروپا (IMEC) می‌تواند روی میز کشورها قرار گیرد.
این کریدور که پروژه IMEC نام دارد باهدف ایجاد یک کریدور اقتصادی گسترده برای اتصال اروپا، خاورمیانه و آسیا از طریق بهبود حمل‌ونقل، شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های انرژی است. این شامل مسیرهای راه‌آهن، جاده‌ای و دریایی در دو کریدور اصلی است: کریدور شرقی که هند را به خلیج‌فارس متصل می‌کند و کریدور شمالی که خلیج‌فارس را به اروپا متصل می‌کند. تنش‌های اخیر در دریای سرخ به طور قابل‌توجهی بر بازارهای جهانی نفت و گاز و حمل‌ونقل نیز تأثیر داشته است. بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند استراتژی‌های زنجیره تأمین خود را به دلیل افزایش حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و حملات هوایی تلافی‌جویانه ایالات متحده و انگلیس مجدداً ارزیابی کنند.
از اکتبر 2023، عملیات مداوم حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی به کشتی‌های تجاری با هدف فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به بمباران نوار غزه و ورود به اتش بس انجام شده است. از این رو به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کالا، کشتی هل به جای عبور از دریای سرخ، در حال حاضر مسیر طولانی‌تری را در اطراف افریقا و دماغه امید طی می‌کنند که هفت تا 20 روز به زمان سفر انها اضافه می‌کند. به گفته موسسه اقتصاد جهانی کیل، این حملات صنایع مختلف از جمله انرژی، خودرو، خرده فروشی و تولید را تحت تاثیر قرار داده است و منجر به کاهش 1.3 درصدی تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر 2023 شده است.
این گزارش همچنین کاهش قابل‌توجهی در واردات و صادرات از اتحادیه اروپا از نوامبر 2023 را نشان می‌دهد. چه آنکه در ماه دسامبر، تجارت ایالات متحده نیز شاهد کاهش 1.5 درصدی صادرات بود. البته این نکته قابل توجه است که اگر مسیر دریایی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز هم از سوی امریکا پیگیری می‌شد، آسیب کمتری در تجارت ایالات متحده نسبت به تجارت اروپا می‌داشت و نمی‌توانست تجارت امریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل نیز نه از مسیر دریا بلکه از مسیر هوایی توسط امریکا انجام می‌شود. از سوی دیگر کشتی‌های عازم اسرائیل مسیر خود را به دلیل درگیری‌ها در تنگه باب‌ال دماغه امید نیک که در کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد بیش از 100 سال است که به دلیل طولانی بودن مسیر کشتیرانی و خطرات ناشی از امواج، مورد توجه کشتی‌های تجاری قرار نگرفته است. استفاده از دماغه امید نیک برای کشتی‌هایی که از آسیا به اسرائیل می‌روند 7 هزار مایل طولانی‌تر بوده و حدود 10 تا 14 روز زمان می‌برد. همچنین هزینه سوخت در مقایسه با کانال سوئز بالاتر خواهد بود مندب به دماغه امید نیک تغییر دادند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/836301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری از مهمانان خاص امروز بهارستان

خط لوله میلی‌متری 300 آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد

مصالحه 70 درصدی پرونده‌ها در اصفهان

خط لوله 300 میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد

18 رأس احشام مسروقه در مخفیگاه باند سارقان در اصفهان

حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد

برگزاری ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان

داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند

تخصیص 400 میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز

ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود

صدور 2 هشدار نارنجی و زرد با وقوع تندباد لحظه‌ای و رعدوبرق در اصفهان

هر کیلومتر آسفالت 3.5 میلیارد تومان هزینه دارد

تعهد اشتغال برای هزار و 558 نفر در سمیرم

زمان نشست خبری اوسمار؛ مورایس نمی آید!

ماجرای تیراندازی در دولت آباد چه بود؟

◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست

حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا 10 میلیون تن در سال

رفع خطر 18 نقطه پر تصادف شناسایی شده استان

اتاق‌های بازرگانی برای شبکه‌سازی به دنبال گسترش ارتباطات باشند

صحبت های زیبای سروش صحت

روزگار مثل گردباد هست!

گوشی محبوب ایرانی‌ها دیگر آپدیت نمی‌شود

لپ‌تاپ پرچمدار 2024 سامسونگ نیامده برای رقبا خط‌و‌نشان کشید

چراغ سبز وزیر ارتباطات برای واردات مودم‌های فیبر نوری

کاهش قیمت ارز پس از ورود مجلس

3 سال پس از یکدستی قدرت؛ موقعیت طلایی یا گره کور؟

جدایی شورا از زاکانی

سهامداران بودجه

بازنمایی اصفهان قدیم

ماجرای کلاهبرداری در حوزه پیش فروش خودرو

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است

مصالحه 70 درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش 90 روانشناس در پلیس اصفهان است

ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از 17 اردیبهشت/بودجه مرمت بازار 5 برابر شد

6 خطه شدن دو آزادراه در اصفهان/ ایمنی در همه کارها اولویت دارد

روزهای درخشان کامیابی نیا با بازوبند در اصفهان

برگزاری دوره تربیت مربی کد 3 هلال‌احمر اصفهان به میزبانی شهرستان نایین

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

اصفهان پایان هفته بارانی است/ افزایش 3 درجه‌ای دما

گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است

معرفی کتابی هیولای تاریکی و موضوع آن درباره خلیج فارس

مدیرعامل انویدیا می‌گوید هوش مصنوعی به‌سادگی مشاغل انسانی را از بین نمی‌برد

مدل جدید ناتینگ فون 2a رسماً رونمایی شد

OpenAI با فایننشال تایمز قراردادی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی امضا کرد

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

آخر هفته اصفهان «بارانی» است

تیراندازی در دولت آباد برای زمین گیر کردن سارقان

برگزاری نخستین جلسه کمیته نظارتی منطقه 5 اصفهان در 1403

موتورسیکلت 4 میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد