پیام سپاهان

آخرين مطالب

کار دشوار اردوغان در جامعه ای قطبی‌شده و بحران زده مقالات

کار دشوار اردوغان در جامعه ای قطبی‌شده و بحران زده
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
فاصله چهار درصدی رای اردوغان و قلیچداراوغلو کمترین فاصله‌ای بود که اردوغان تاکنون با رقیب خود داشته و نشان‌دهنده قطبی‌شدن شدید جامعه ترکیه است
رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری یکشنبه، 28 مه (7 خرداد)، که ریاست دو دهه‌ گذشته او را تا 2028 تمدید کرد، اینک با وظیفه دشوار متحد کردن کشوری عمیقا قطبی‌شده و بحران اقتصادی مواجه است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فاصله چهار درصدی رای اردوغان و قلیچداراوغلو (اردوغان با کمی بیشتر از 52 درصد آرا پیروز انتخابات شد)، کمترین فاصله‌ای بود که اردوغان تاکنون با رقیب خود داشته است و نشان‌دهنده قطبی‌شدن شدید جامعه ترکیه بین محافظه‌کاران اسلامگرای حامی اردوغان و مخالفان او است.
اردوغان 69 ساله کوشید در یک سخنرانی پیروزمندانه در برابر هزاران هوادار خوشحالی که در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری آنکارا تجمع کرده‌ بودند، سخنان آشتی‌جویانه بگوید و از مردم ترکیه خواست که «در اتحاد و همبستگی دور هم جمع شوند». او در این سخنرانی، ترکیبی از سخنان ملی‌گرایانه و نیز اظهاراتی که قشر مذهبی علاقه دارند، به زبان آورد؛ ترکیبی که تاکنون توانسته است موفقیت او را تضمین کند.
با این حال، قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان که حدود 48 درصد آرا را کسب کرد، متعهد شد که «به مبارزه» علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه که از 2002 بر سیاست ترکیه مسلط شده‌اند، ادامه دهد. او در آنکارا گفت: «ما در خط مقدم، این مبارزه را تا زمانی که دموکراسی واقعی به کشور ما بیاید، ادامه خواهیم داد.»
بوگرا اییمایا، دانشگاهی 28 ساله، در استانبول به خبرگزاری فرانسه گفت: «بزرگان ما به ما آموخته‌اند که مبارزه کنیم. ما در این کشور با یک انتخابات شکست نمی‌خوریم و تسلیم نخواهیم شد. ما تا آخر مقاومت می‌کنیم و می‌جنگیم.»
امره پکر، از مشاوران گروه اوراسیا، به خبرگزاری فرانسه گفت که اردوغان با به‌کارگیری ائتلافی از رای‌دهندگان ملی‌گرا، محافظه‌کار و مذهبی، سیاست‌های «پوپولیستی» خود را دوچندان خواهد کرد و وضعیت سیاسی قطبی‌شده در ترکیه باقی خواهد ماند.
به این وضعیت دوقطبی، باید رویکرد کردهای ترکیه را نیز اضافه کرد. رای‌دهندگان کرد در انتخابات پارلمانی به حزب جمهوری خلق ترکیه به رهبری قلیچداراوغلو رای ندادند و یسیل سول، حامی کردها در صدر قرار گرفت؛ نشانه‌ای از اینکه آرای آن‌ها به قلیچداراوغلو کمتر به دلیل حمایت از حزب جمهوری خلق ترکیه، و بیشتر به دلیل مخالفت با اردوغان بود. اردوغان در سال‌های اخیر حامی سرکوب بزرگ‌ترین حزب حامی کردها، حزب دموکراتیک خلق‌ها، بوده است و عملیات نظامی گسترده‌ای علیه حزب کارگران کردستان انجام داده است.
کاهش رای کردها به قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات، می‌تواند پاسخی به لفاظی فزاینده ملی‌گرایانه قلیچداراوغلو باشد که سعی داشت حمایت ملی‌گرایان افراطی را کسب کند، و باعث بیگانگی و دوری بیشتر کردها از او شد.
بدترین بحران اقتصادی ترکیه از دهه 1990
به نوشته ایندیپندنت، مسئله‌ دیگر در برابر ترکیه، بدترین بحران اقتصادی این کشور از دهه 1990 است که راه‌حلی فوری می‌طلبد.
تورم ‌سرسام‌آور به بیش از 40 درصد رسیده است که تا حدی به دلیل سیاست نامعمول اردوغان در کاهش نرخ‌های بهره با هدف کاهش قیمت‌ها است.
تحلیلگران می‌گویند که هزینه‌های تبلیغاتی گزاف اردوغان و دلبستگی تزلزل‌ناپذیر او به کاهش نرخ بهره، ذخایر ارزی بانک‌ها و لیر را که دوشنبه ارزش آن در برابر دلار باز هم کاهش یافت، بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد.
بارتوس ساویکی، تحلیلگر بازار در «فین‌تک کونوتوکسیا»، می‌گوید با انتخاب دوباره اردوغان، امیدها برای کنارگذاشتن مدل اقتصادی جنون‌آمیز و نامتعارف کنونی و بازگشت به اولویت دادن به سرمایه‌گذاران بین‌المللی، از بین رفته است.
تموتی اش، از مدیریت دارایی «بلو بی»، می‌گوید که تنظیمات اقتصادی فعلی ترکیه پایدار نیست و اگر اردوغان از تغییر نرخ بهره خودداری کند، ممکن وضعیت وخیم‌تر شود.
از سوی دیگر، ترکیه پس از زلزله فوریه که بیش از 50 هزار قربانی بر جا گذاشت و زیرساخت‌ها را ویران کرد، با مشکل بازسازی مواجه است و تلاش‌های عظیم بازسازی در جنوب شرق ترکیه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. میزان رسمی خسارت‌های زلزله را بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
اردوغان در سخنرانی پیروزی خود گفت که بازسازی شهرهای زلزله‌زده اولویت او خواهد بود. او همچنین گفت که یک میلیون آواره سوری به‌ مثابه بخشی از پروژه اسکان مجدد که با همکاری قطر اجرا می‌شود، به «مناطق امن» تحت کنترل ترکیه در سوریه بازخواهند گشت.
توازن ژئوپولیتیکی بین روسیه و غرب
شرکای ناتو مشتاقانه منتظرند که آنکارا درخواست متوقف‌شده سوئد را برای پیوستن به این ائتلاف دفاعی به رهبری آمریکا تایید کند. اردوغان این امکان را مسدود کرده و استکهلم را به پناه‌ دادن به چهره‌های مخالف ترکیه متهم کرده است که با شبه‌نظامیان «غیرقانونی کرد» ارتباط دارند.
گالیپ دالای، از همکاران اندیشکده «چتم هاوس»، می‌گوید: «پنج سال دیگر [حضور] اردوغان [در صدر دولت ترکیه]، به‌ معنای توازن ژئوپولیتیکی بیشتر بین روسیه و غرب است.» او می‌افزاید که ترکیه و غرب هر جا که منافعشان حکم کند، وارد همکاری‌ خواهند شد، اما ترکیه به تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین، نمی‌پیوندد و جویای روابط اقتصادی سودآور است.
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست ‌جمهوری ترکیه، به شبکه تلویزیونی «ای هابر» گفت که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، و اردوغان قرار است دوشنبه با یکدیگر گفت‌وگو کنند. مسائل مرتبط با ناتو و تحویل جنگنده‌های اف16 آمریکا به ترکیه، احتمالا در دستورکار قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/736415/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...