پیام سپاهان

آخرين مطالب

ذهن‌خوانی بن‌سلمان درباره ایران مقالات

ذهن‌خوانی بن‌سلمان درباره ایران
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پوشش گسترده اعتراضات و ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در ایران که به ماموریت تلویزیون ماهواره‌‌‌ای ایران اینترنشنال نزدیک به دولت عربستان سعودی تبدیل شد، این پرسش را مطرح کرده که پادشاهی سعودی از این کارزار رسانه‌ای به دنبال تحقق چه هدفی است؟ تضعیف یا تجزیه ایران؟ پرسشی که نشریه آمریکایی فارن پالیسی در یادداشتی با عنوان چرا عربستان سعودی نمی‌خواهد رژیم ایران سقوط کند؟ آن را به اشتراک گذاشته است. طلال محمد نویسنده این مقاله تحلیلی از محققان مطالعات خاورمیانه است و دکترای خود را از کالج سنت آنتونی در دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است.
استدلال این یادداشت که 23 ژانویه روی وب‌سایت این نشریه قرار گرفته این است که دولت کنونی عربستان منطقی است و نمی‌‌‌خواهد جمهوری اسلامی سقوط کند. در عوض، ریاض به دنبال تضعیف تهران به اندازه کافی برای گرفتن امتیازات ژئوپلیتیک کلیدی است. اینها ممکن است شامل سازش ایران در مورد برنامه هسته‌‌‌ای خود، عدم‌مداخله در امور عربی، و قطع حمایت از متحدان منطقه‌‌‌ای خود مانند حزب‌الله، حوثی‌‌‌ها و حماس باشد. طلال محمد می‌نویسد: عربستان سعودی و ایران از زمان انقلاب اسلامی 1979 رقیب اصلی یکدیگر بوده‌اند. رقابت ایران و عربستان بخش زیادی از تاریخ اخیر خاورمیانه را شکل داده است. اگرچه ایران و عربستان سعودی از سال 2021 در عراق مذاکراتی را انجام داده‌اند، اما بخش عمده‌‌‌ای از روابط آنها ستیزه‌جویانه است. در سال 2017، محمد بن‌سلمان به صراحت تهدید کرد که با بردن جنگ به تهران، با ایران مقابله خواهد کرد. از این زاویه است که می‌توان تصور کرد که عربستان سعودی در نهایت به دنبال نابودی حکومت ایران است.
با این حال طلال محمد نویسنده کتاب «رقابت ایران و عربستان از سال 1979: در سخنان پادشاهان و روحانیون» که سال 2022 منتشر شده است، با رد این دیدگاه غالب که ریاض به دنبال پروژه فروپاشی در ایران است، می‌نویسد: دو دلیل وجود دارد که فروپاشی تمام‌عیار حکومت ایران به نفع ریاض نیست. اولی مربوط به هویت سعودی است. قدرت عربستان سعودی تنها به دلیل حضور ایران است. همان‌طور که تهران برای بسیاری، رهبر شیعیان جهان است، ریاض نیز خود را نماد رهبری سنی می‌‌‌داند. بدون ایران در راس تشیع، هویت مفروض عربستان سعودی به عنوان محافظ سنی جهان از بین خواهد رفت. خطر دوم به وجود یک دومینو برمی‌گردد. اگر حکومت تغییر کند، می‌تواند پیامد‌‌‌های منطقه‌‌‌ای مشابه بهار عربی در برخی از کشور‌‌‌های عربی، به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس داشته باشد. اشاره فارن پالیسی به خیزش‌های عربی 2011 از این منظر حائز اهمیت است که در طول بیش از یک دهه گذشته مناسبات حاکم بر منطقه خاورمیانه را دستخوش تحولات ژرف کرده است. دومینویی که جرقه آن با تحولات اعتراضی در تونس کلید خورد و به سرعت به مصر، سوریه، یمن، بحرین و دیگر کشورهای عربی سرایت کرد و نظم متعارف حاکم بر منطقه خاورمیانه را که برای دهه‌ها از ثبات برخوردار بود، برهم زد و همچنان شراره‌های آن گریبان عربستان سعودی و باشگاه پادشاهی‌های خلیج فارس را گرفته است.
این مساله به‌ویژه برای شیوخ عرب در حوزه داخلی دارای دلالت‌های معناداری است، چون عمده این کشورها دارای اقلیت شیعه هستند. اقلیتی که با الهام از انقلاب اسلامی ایران به دنبال تحقق هویت سیاسی خود به‌ویژه در دو کشور عربستان و بحرین بوده‌اند و به شدت تحت سرکوب سیستماتیک بوده‌اند. گراهام فولر نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی و متخصص اسلام‌گرایی در کتاب خود تحت عنوان شیعیان عرب؛ مسلمانان فراموش‌شده به تحلیلی از خصوصیات و نقش شیعیان عرب در سیاست، جامعه و مذهب در خاورمیانه‌‌‌ معاصر دست زده و به تبعیض‌های نظام‌مند علیه این اقلیت اشاره کرده است. در عربستان حتی وضعیت به مراتب شکننده‌تر است، چرا که هم سلفی‌های سیاسی و هم جهادی‌ها نیز مترصد فرصت برای بیان دیدگاه‌ها و پیاده‌سازی جهان‌بینی خود هستند و برای سال‌ها تحت استراتژی مبارزه با تروریسم دولت آمریکا و همراهی ناگزیر عربستان با این راهبرد، از دهه 1990 در داخل عربستان سرکوب شده‌اند.
تشکیل کمیته ضد‌تروریسم در وزارت کشور عربستان به رهبری محمد بن نایف ولیعهد مخلوع که لقب شاهزاده ضد‌تروریسم را از آمریکایی‌ها دریافت کرده بود، هرگونه حرکت رادیکال در درون مرزهای پادشاهی را در نطفه خفه کرده بود. بنابراین اشاره طلال محمد به عدم‌تمایل دولت کنونی عربستان به تجزیه ایران از این منظر قابل معناست. به‌ویژه که به دلیل فقدان سنت دموکراتیک و همچنین ضعف نهادها و ساختارهای دموکراتیک در عموم کشورهای خاورمیانه، هرگونه تغییر رژیم نه تنها الزاما منجر به روی کار آمدن یک دولت دموکراتیک نخواهد شد، بلکه تجربه تونس و مصر نشان داد که تحولات دموکراسی‌خواهانه نهایتا به ظهور دیکتاتوری جدید منجر خواهد شد.
همچنین تجربه سوریه، عراق، لیبی و یمن غرق در بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز در طول بیش از یک دهه گذشته نشان داده که خطر تجزیه و ظهور اسلام‌گرایان افراطی از جمله گروه‌های مرجع که دارای اقبال اجتماعی هستند، محتمل و امر دور از ذهنی نیست. از این رو است که محمد بن‌سلمان و بسیاری از رهبران عرب منطقه با چنین چشم‌اندازی به اتفاقات و تحولات ایران نگاه کرده و آن را مورد رصد قرار می‌دهند.
مضاف بر این، تعریف پروژه‌های اقتصادی بر مبنای سندهای چشم‌انداز 2030، 2035، 2050 در دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس، نیاز به ثبات سیاسی در داخل کشور و به‌ویژه در سطح منطقه را برای این کشورها به یک عامل حیاتی تبدیل کرده است. هرگونه بی‌ثباتی مجدد به شکل دومینوی بهار عربی که به سرعت به خزان عربی تبدیل شد، زیرساخت‌های گردشگری، جذب سرمایه خارجی و... را به شدت تهدید می‌کند و می‌تواند‌ گذار به عصر پسانفت را برای این بازیگران تبدیل به سراب و حتی کابوس کند. کابوسی که ارتباط معناداری با یک اصل بنیادین دارد و آن بقای رژیم‌های پادشاهی در یک جهان ناپایدار و در حال‌ گذار است.
فارن پالیسی نیز از این زاویه به مساله پرداخته و در تقویت استدلال خود می‌نویسد: بهار عربی کشور‌‌‌های عمده خاورمیانه مانند سوریه و لیبی را تکه‌تکه کرد و به گروه‌‌‌های تروریستی مانند داعش که منطقه را بی‌ثبات کرده‌اند، کمک کرد. اگر تهران تضعیف شود، ممکن است چیزی مشابه در مورد جناح‌‌‌های تجزیه‌طلب ایران رخ دهد. این می‌تواند منجر به آشفتگی در زمانی شود که کشور‌‌‌های خلیج فارس در حال توسعه پروژه‌‌‌های بزرگ برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود هستند تا از سوخت‌‌‌های فسیلی دور شوند. این تلاش‌‌‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است که مستلزم انسجام و ثبات دولت است.
طلال محمد نویسنده یادداشت در پایان تحلیل خود به ترجیحات عربستان مبنی بر وجود یک ایران ضعیف و البته همراه با نظم بین‌المللی حاکم بر جهان پرداخته و می‌نویسد: عربستان سعودی به جای تحریک به فروپاشی، ترجیح می‌دهد به آرامی ایران را بدون درگیر شدن در رویارویی مستقیم نظامی ناکارآمد کند. از آنجا که تهران به دلیل نوع عملکردش در مقابل ناآرامی‌های اخیر، اتهامات همکاری با روسیه در اوکراین و احیای برجام، با فشار جهانی مواجه است، به نظر می‌رسد رویکرد ریاض کارساز است. محمد بن‌سلمان می‌‌‌خواهد ایران به اندازه‌‌‌ای ضعیف باشد که مجبور شود در مورد برنامه هسته‌‌‌ای و نفوذ منطقه‌‌‌ای خود امتیاز بدهد، اما یک تهران کاملا بی‌‌‌ثبات‌شده بیشتر از اینکه سودی داشته باشد به عربستان ضربه خواهد زد.
با این حال فارن پالیسی همچنان این پرسش را بدون پاسخ گذاشته که عربستان سعودی چگونه موفق خواهد شد با ایفای این نقش به اصطلاح پشت پرده و از طریق تلویزیون ایران اینترنشنال و بدون اینکه حساسیت‌های تهران را برانگیزاند، پروژه ایران ضعیف را دنبال کند. هشدارهای مقامات تهران اوایل مهر ماه مبنی بر پاسخ متوازن به تهدیدهای عربستان در صورتی که ریاض از این مسیر باز‌نگردد، می‌تواند نشانه‌ای از ادراک جمهوری اسلامی از نقش آشکار سعودی در جهت‌دهی به ناآرامی‌ها باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/399902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

واکنش امیرعبداللهیان به حوادث اصفهان: سلاح‌هایشان شبیه اسباب‌بازی بچه‌هایمان بود

(تصویر) سی‌ان‌ان سند رو کرد؛ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است

لحظه به لحظه با بورس / افزایش 61 هزار واحدی شاخص کل

استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی

عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه | واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال جاری

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد