پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ روزگار سخت سعودی اینترنشنال مقالات

سرمقاله فرهیختگان/ روزگار سخت سعودی اینترنشنال
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - فرهیختگان / « روزگار سخت سعودی اینترنشنال » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 حدود یک سال قبل، در روزهای پایانی اسفند 1400(مارس2022) بود که خبر گردن‌زدن «81 نفر» در «یک روز» توسط حکومت عربستان سعودی، آن بخش از جامعه جهانی که هنوز تحت‌تاثیر قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود در استانبول توسط نزدیکان محمدبن سلمان، ولیعهد و تقریبا همه‌کاره حکومت سعودی بودند را در شوکی جدید فرو برد. 
81 مرد اعدام‌شده‌ای که به گفته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(اسپا) یک نفرشان سوری و 7 نفر از آنها هم شهروندان یمنی بودند. این خبرگزاری همچنین به نقل از وزیر کشور سعودی، جرم ادعایی 37 نفر از عربستانی‌های گردن زده شده را، «تلاش برای ترور نیروهای امنیتی» و «هدف قرار دادن پاسگاه‌ها و کاروان‌های پلیس و شماری از مهاجران» عنوان کرده بود و در ادامه اعدام‌شدگان را تبعیت‌کننده از «ایدئولوژی انحرافی» خوانده بود. ادعایی که هم حیرت معترضان به این اعدام‌ها را بیشتر می‌کرد و هم احتمال اعدام به جرم «شیعه بودن» را تقویت می‌کرد. وزیر کشور سعودی همچنین مدعی شده بود این افراد که به باور حکومت آل‌سعود از «ایدئولوژی انحرافی» تبعیت می‌کردند، «خود را برای خدمت به عوامل گروه‌های متخاصم با این کشور فروخته بودند»! این مقام سیاسی حکومت آل‌سعود، گروه‌های متخاصم مد نظر خود را علاوه‌بر «داعش» و «القاعده»، «شورشیان حوثی یمن»(!) معرفی کرده بود. مبارزان انصارالله یمن که روشن است دلیل شورشی خواندن‌شان توسط حکومت سعودی چیست. نیروهای مقاومی که تا امروز و با گذشت نزدیک به 8 سال از حمله زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف متشکل از برخی دولت‌های عربی به رهبری عربستان سعودی علیه زیرساخت‌های یمن و مناطق مسکونی این کشور و کشتار ده‌ها هزار زن و کودک بی‌دفاع و تخریب صدها خانه و مدرسه و همچنین محاصره زمینی و هوایی، هنوز تسلیم فشارهای همه‌جانبه ائتلاف متجاوز عربی تحت حمایت دولت‌های غربی نشده‌اند. اما در فجایعی مثل «جنگ چند ساله یمن»، «قتل جمال خاشقچی»، «گردن زدن 81 نفر در یک روز» و در جدیدترین آنها «حکم اعدام برای عواد القرنی(فعال مذهبی)» نکته تامل برانگیزتر از حمایت تسلیحاتی و سفیدشویی رسانه‌ای و واکنش تقریبا هیچِ دولت‌های غربی و مجامع بین‌المللی که بیش از هرچیز دیگری در ذوق می‌‌زند، سکوت رسانه‌های خود آل‌سعود، از جمله رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به حکومت عربستان از جمله اینترنشنال درباره این احکام قرون وسطایی برای مخالفان، معترضان و شیعیان است. شبکه اینترنشنالی که در پوشش ناآرامی‌های داخلی پاییز 1401 در ایران از کوچک‌ترین حوادثی مثل آتش زدن لاستیکی در یک بن‌بست توسط چند شهروند ایرانی هم برای پرکردن آنتن خود صرف نظر نمی‌کرد و قربانیان تصادف‌های جاده‌ای را هم به‌عنوان کشته شده به‌دست نیروهای امنیتی جا می‌زد، درمورد گردن‌زدن‌های گسترده و واضحی که در ریاض با اتهام‌هایی از جمله «ایدئولوژی انحرافی» اتفاق می‌افتد نه‌تنها فاقد هرگونه نظر است، بلکه مطرح شدن آن در بیان میهمانان خود را هم تحمل نمی‌کند. آش نقض گسترده حقوق‌بشر در عربستان به‌قدری شور شده که بی‌بی‌سی فارسی هم که در ایام اوج‌گیری التهابات داخلی در ایران، ظاهرا خود را در تولید اخبار جعلی با اینترنشنال در رقابت می‌دید و به نوعی وارد مسابقه تباهی با این رسانه سعودی شده بود، حالا با انتشار گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی از روایت تعدادی از خانواده‌های قربانی اعدام‌های اسفند سال گذشته حکومت آل‌سعود، عمق جنایت صورت گرفته علیه این 81 اعدام شده و خانواده‌هایشان را در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار داده است. 
خانواده قربانیان این اعدام‌ جمعی به خبرنگار انگلیسی گفته‌اند آل‌سعود «بدون آنکه به آنها اطلاع بدهد فرزند یا عضو خانواده‌شان را اعدام کرده است.»
نکته بهت‌آور دیگر آنکه این خانواده‌ها هنوز نمی‌دانند پیکر این عضو اعدام‌شده خانواده‌شان در کجا دفن شده است. خانواده یکی از افرادی که توسط آل‌سعود گردن زده شده می‌گوید با گذشت حدود 10 ماه از اعدام فرزند خانواده‌شان «هنوز هیچ اطلاعی در این‌باره از مقامات و نهادهای حکومتی دریافت نکرده‌اند.» آنها همچنین گفته‌اند «نمی‌دانیم آیا آنها جسد او را به‌طور مناسبی دفن کرده‌اند یا در وسط بیابان رها کرده‌اند یا به دریا انداخته‌اند. هیچ اطلاعی نداریم.» درباره دلیل بازداشت عضو خانواده‌شان توسط حکومت سعودی هم گفته‌اند «از سال 2011 در تظاهرات و تجمع‌های ضدحکومتی که از سوی شیعیان در عربستان سعودی برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.»
گروهی حقوق‌بشری موسوم به «رپریو(Reprieve)» در نتیجه بررسی‌های خود، به چند جمع‌بندی مهم درباره وضعیت حقوق‌بشر در عربستان سعودی رسیده است. یک آنکه «ضریب اعدام‌ها از زمان بر سر کار آمدن ملک سلمان، پادشاه و پسرش محمد بن‌سلمان - ولیعهد - تقریبا دو برابر شده است»، دوم آنکه «آل‌سعود، از مجازات اعدام به‌طور مستمر برای سرکوب و خفه کردن مخالفان و معترضان استفاده کرده» و نکته عجیب بعدی آنکه «از سال 2015 -زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان - حداقل 11 کودک(زیر 18 سال) در عربستان بازداشت و در همان سن کودکی اعدام شده‌اند!» سازمان موسوم به «عفو بین‌الملل» که در اکثر مقاطع مهم، در مواجهه با ایران به یک ابزار برای افزایش فشارهای سیاسی دولت‌های غربی تبدیل می‌شود هم درمورد این اقدام حکومت سعودی گفته بود: «شمار زیادی از محاکمات از جمله متهمان سیاسی و منتقدان حکومت در شرایط بسیار غیرمنصفانه به احکام اعدام انجامیده است.» این سازمان همچنین در گزارشی اذعان کرده بود: «برخی از اعدام‌شدگان جز بیان مسالمت‌آمیز نظرشان در نقد حکومت سعودی، اقدام دیگری انجام نداده بودند.» البته عموم واکنش‌های مجامع بین‌المللی به این اقدام بهت‌آور سعودی در حد اظهار تاسف و نگرانی بود و کار عربستان در این محافل بین‌المللی نه‌تنها به جاهای باریک کشیده نشد، بلکه ایده‌ای مثل تعلیق عضویت دولت این کشور در سازمان‌ها و کمیسیون‌های وابسته به سازمان ملل حتی مطرح هم نشد! نمونه جدیدتر نقض حقوق انسانی در سرزمین‌های تحت حاکمیت آل‌سعود، حکم اعدام برای «عواد القرنی» مبلغ مذهبی عربستانی است. القرنی، نه مثل شهید «شیخ نمر باقر النمر»، یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور که در دی‌ماه سال 1394 به اتهام انتقاد از آل‌سعود و «اقدام علیه امنیت ملی عربستان سعودی» گردن زده شد، شیعه است و نه آنقدر در سطح جامعه دانشگاهی عربستان ناشناخته است که بتوان به او اتهام‌های تروریستی وارد کرد. این شهروند عربستانی بعد از 5 سال حبس، به اتهام «ترویج خصومت» علیه خاندان پادشاهی سعودی به مرگ محکوم شده است. مستندات آل‌سعود برای حکم او هم پیام‌های این چهره مذهبی و دانشگاهی در شبکه‌های اجتماعی شخصی‌اش عنوان شده است. 
همه این تعرض‌های گسترده به حقوق انسانی، درحالی در عربستان رخ می‌دهد که رسانه‌های تحت حمایت آل‌سعود از جمله فعال‌ترین آنها، اینترنشنال، کوچک‌ترین حساسیتی نسبت به عمق فاجعه رخ‌داده در حکومت کارفرمایشان از خود بروز نداده‌اند. 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/399487/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد