پیام سپاهان

آخرين مطالب

جنگ تیگرای؛ خون‌بارترین جنگ قرن21 مقالات

جنگ تیگرای؛ خون‌بارترین جنگ قرن21
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مرگ 600هزار غیرنظامی در طول 2سال، جنگ داخلی در اتیوپی را به خونین‌ترین جنگ قرن حاضر تبدیل کرده است
بهاره محبی| جنگ داخلی در اتیوپی حدود 600هزار غیرنظامی را به کام مرگ کشانده است؛ رقمی تکان‌دهنده برای درگیری‌ای که تنها 2 سال از عمر آن می‌گذرد و محدود به منطقه‌ای خاص (منطقه تیگرای) بوده است. این آمار در شرایطی از سوی اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی در غیاب آمارهای رسمی اعلام شده که دولت اتیوپی عامدانه تلاش دارد تا هرگونه اطلاعات مربوط به قربانیان و شرایط غیرقابل تحمل زندگی در تیگرای را از جامعه جهانی مخفی کند. «یان نیسن» استاد بازنشسته دانشگاه گنت در بلژیک، نخستین کسی است که با اشاره به آمار قربانیان جنگ در تیگرای اعلام کرده که دولت اتیوپی از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی علیه ساکنان منطقه استفاده می‌کند.
آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در سال 2019 به‌دلیل پایان بخشیدن جنگ 20ساله مرزی اتیوپی و اریتره بدون اینکه به غیرنظامی‌ها آسیبی وارد شود، جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد، اما طی 2سال گذشته، خود به جنگی دامن زده که حاصل آن چیزی جز مرگ و آوارگی مردم بی‌دفاع نبوده است.
آبی احمد خود زمانی بخشی از دولت وابسته به «جبهه آزادیبخش خلق تیگرای بود» که به‌مدت 30سال در اتیوپی حکومت می‌کرد. اما از سال 2018 که اعتراضات ضد‌دولتی، آبی احمد را به قدرت رساند، او بر مهار نفوذ نیروهای تیگرای در اتیوپی متمرکز شد و همین مسئله نیروهای تیگرای را به مخالفان مسلح دولت تبدیل کرد. نیروهای تیگرای از اواخر سال 2020 تلاش کردند تا از مسیر انتخابات پارلمانی آبی احمد را شکست دهند اما انتخابات به بهانه همه‌گیری کرونا به تأخیر افتاد و کمی بعد مجلس اتیوپی بودجه منطقه تیگرای را کاهش داد. از آن زمان به بعد، ‌درگیری‌های نظامی میان دولت مرکزی و نیروهای تیگرای آغاز شد. ارتش اتیوپی در نیمه اول سال 2021 شکست سنگینی را متحمل شد؛ هزاران نفر از سربازان ارتش به‌دست نیروهای تیگرای اسیر شدند و ارتش مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه شد. در ماه‌های پایانی سال 2021 نیروهای تیگرای به پیشروی خود تا نزدیکی آدیس‌آبابا، پایتخت ادامه دادند. دولت آبی احمد اما به کمک پهپادهایی که آنها را از امارات و ترکیه تامین کرده بود، توانست ورق را برگرداند و شکست سنگینی به نیروهای تیگرای تحمیل کند. ارتش سپس وارد منطقه تیگرای شد و پس از کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای نظامی این منطقه، کنترل آن را به‌دست گرفت.
سرانجام در نوامبر 2022 (آبان‌ماه 1401) دو طرف با اعلام آتش‌بس موافقت کردند. «اولوسگون اوباسانجو» رئیس‌جمهور سابق نیجریه و نماینده عالی اتحادیه اروپا در شاخ آفریقا، که برای میانجیگری توافق آتش‌بس فراخوانده شده بود در مصاحبه‌ای با روزنامه ‌فایننشال‌تایمز اعلام کرده است که فارغ از تلفات نظامیان، درگیری‌های تیگرای جان 600هزار غیرنظامی را گرفته است.
تیگرای در صدر جنگ‌های قرن حاضر
تعیین دقیق شمار کشته‌های ناشی از جنگ دشوار است چراکه هر دو طرف تمایل دارند که یا در این‌باره اغراق کنند و یا تلفات ناشی از درگیری را کم‌اهمیت جلوه دهند. با این حال روزنامه اسپانیایی زبان ‌ال‌پائیس نوشته که حتی با درنظر گرفتن تخمینی بودن آمارها، می‌توان گفت که جنگ داخلی اتیوپی خون‌بارترین جنگ قرن بیست‌ویکم بوده است. برای مثال، در سوریه دفتر حقوق بشر سازمان ملل مدعی است که جنگ یک دهه‌ای این کشور (2021-2011) حدود 307هزار تلفات داشته است. در یمن نیز سازمان ملل متحد پس از 6سال درگیری شمار قربانیان را در پایان سال 2021، چیزی حدود 377هزار نفر اعلام کرده است. براساس گزارش سازمان ملل، جنگ اوکراین نیز که 24فوریه 2022(پنجم اسفندماه 1400) آغاز شد تاکنون 7هزار قربانی غیرنظامی داشته است. البته منابع نظامی آمریکایی مدعی هستند که حدود 200هزار سرباز اوکراینی و روسیه‌ای نیز تاکنون در این درگیری کشته شده‌اند.
نیسن، استاد دانشگاه گنت بلژیک، که تیمش شمار قربانیان جنگ داخلی اتیوپی را بدون تلفات نظامیان دو طرف، چیزی بین 300تا 600هزار نفر اعلام می‌کند، به ال‌پائیس می‌گوید: «آمار کشته‌شدگان در تیگرای به قدری ترسناک است که ما حتی در انتشار آنها تردید داشتیم. به این آمار باید شمار نظامیان کشته شده از هر دو‌طرف را اضافه کنید که حدود 100تا 200هزار نفر است.»
تحقیقات نیسن درباره شمار کشته‌شدگان جنگ 3طبقه‌بندی دارد: کشته‌شدگان ناشی از بمباران‌ها و قتل‌عام‌ها که در مجموع 10درصد از شمار قربانیان را تشکیل می‌دهد؛ کسانی که به‎دلیل نبود تجهیزات پزشکی ازجمله به‌دلیل تعطیلی مراکز درمانی یا کمبود تخت‌های بیمارستانی جان خود را از دست داده‌اند که نزدیک به 30درصد از آمار قربانیان را تشکیل می‌دهد؛ و کسانی که روزانه بر اثر گرسنگی مرده‌اند که تقریبا 60درصد از موارد مرگ‌ومیر در تیگرای را تشکیل می‌دهند. به‌گفته نیسن، روزانه 600نفر به‌دلیل دسترسی نداشتن به مواد غذایی در تیگرای می‌میرند.
تیر خلاص محاصره
در طول2 سال جنگ، صنعت کشاورزی منطقه تیگرای که در زمان صلح به مرحله خودکفایی رسیده بود، تقریبا در آستانه نابودی قرار گرفت. اما آنچه تیر خلاص را به وضعیت امنیت غذایی منطقه زد، محاصره این منطقه توسط نیروهای دولتی اتیوپی بود.
به همین دلیل بود که تنها 6ماه پس از آغاز جنگ، رتبه امنیت غذایی 5.5میلیون ساکن منطقه تیگرای را در وضعیت اضطراری قرار گرفت. نهادهای بین‌المللی اعلام کردند که 350هزار نفر در این منطقه در آستانه قحطی و مرگ قرار دارند. نیسن در این‌باره می‌گوید: «طبق محاسبات ما در آن زمان روزانه بین 437تا 914نفر در منطقه تیگرای به‌خاطر گرسنگی جان خود را از دست می‌دادند.»
کمبود دارو ناشی از محاصره نیز یکی دیگر از عوامل نرخ بالای مرگ‌ومیر در تیگرای بوده است. در 2 سال گذشته، انسولین، آنتی‌بیوتیک، واکسن و حتی گاز و ضدعفونی‌کننده‌ها در تیگرای تمام‌شده بود. نرخ مرگ‌ومیر اتیوپی در سال 1990 میلادی 18نفر به ازای هر 1000نفر بوده است؛ رقمی که در 30سال گذشته به 6نفر به ازای هر 1000نفر کاهش یافته بود اما در طول جنگ به همان رقم 30سال گذشته بازگشت. ال‌پائیس می‌نویسد: «برخی معتقدند محاصره تیگرای می‌تواند نسل‌کشی باشد. هم‌اکنون جنگ خاموش شده و آتش‌بس برقرار شده اما هنوز بخش‌هایی از تیگرای محاصره است و بخش زیادی از جمعیت 2میلیونی آواره در این منطقه نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند.»
جنگ در اتیوپی ادامه دارد
تام گاردنر ، خبرنگار روزنامه گاردین مستقر در اتیوپی: صلحی شکننده در اتیوپی برقرار شده اما چشم‌انداز بازگشت ده‌ها هزار آواره‌ای که از منطقه تیگرای به سودان گریخته‌اند، همچنان تیره و تار است. گروه‌های حقوق بشر نوع برخورد با ساکنان تیگرای ازجمله خشونت عریان و سلب مالکیت آنان را پاکسازی قومی خوانده‌اند. آوارگان اتیوپیایی که اغلب آنان اهل تیگرای هستند، به‌شدت از تکرار وقایع گذشته نگرانند و برای بازگشت به خانه‌هایشان نیازمند حمایت جامعه جهانی هستند اما واقعیت این است که هیچ چشم‌اندازی برای دریافت چنین حمایتی ندارند. در توافق صلح میان دولت و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای آمده که سرنوشت مناطق مورد مناقشه باید از طریق قانونی حل و فصل شود که احتمالا به این معناست که روزی درباره آن همه‌پرسی برگزار خواهد شد. اما زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است. در این میان آنچه بر هراس آواره‌های اتیوپی از بازگشت افزوده، حضور نیروهای اریتره‌ای در تیگرای است که با وجود پایان جنگ، همچنان مشغول غارت و کشتار هستند. صلح روی کاغذ امضا شده اما برای مردم تیگرای هنوز صلحی در کار نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/398887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز جمعه تا دوشنبه

نذر کاشی برای توسعه حرم سید الشهدا (ع) در کاشان

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

درگذشت مادر شهید قاسمی ابوزیدآبادی

جریمه 60 میلیونی پرسپولیس به دلیل اتفاقات عجیب اصفهان

ایرانی‌ترین غیرایرانی