پیام سپاهان

آخرين مطالب

معرفی سیمرغ‌داران فارابی در فجر چهل و یکم اجتماعی

معرفی سیمرغ‌داران فارابی در فجر چهل و یکم
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، «شماره 10» به کارگردانی حمید زرگر نژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، «کت‌چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی و «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور به ترتیب حروف الفبا عناوین فیلم‌هایی است که نهاد ملی سینمای ایران را در فجر چهل و یکم نمایندگی می‌کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این فیلم‌ها با حضور بازیگران و عواملی تهیه شده‌اند که هریک از آن‌ها پیش از این سوابق حرفه‌ای و هنری درخشانی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده‌اند. همچنین آثار فارابی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از حضور هنرمندان جوانی بهره می‌برد که یا برای اولین بار به سینما معرفی شده‌اند یا از ظرفیت‌های تئاتر به مدیوم سینما معرفی شده‌اند. بنیاد سینمایی فارابی در این دوره از جشنواره، نگاه ویژه‌ای به کارگردانان فیلم اولی داشته و سه فیلم از تولیدات باشگاه فیلم اولی این نهاد ملی سینمای ایران در جشنواره حضور دارند. در این گزارش سیمرغ‌داران فیلم‌های فارابی در فجر چهل و یکم مرور شده‌اند. این گزارش همچنین با توجه به هر فیلم کارنامه کاری برخی از عوامل اصلی تولید آن را از منظر کسب سیمرغ در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر بازنگری کرده است.
«بعد از رفتن»؛ جوان گرایی به پشتوانه تجربه سیمرغ‌داران
«بعد از رفتن» اولین فیلم بلند سینمایی رضا نجاتی و محصول باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی است. فیلمی که کارگردان آن خود پیش از این برای فیلم کوتاه «ارفاق» از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین را از آن خود کرده بود.
آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این پروژه نیز در دوره چهلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای «برف آخر» دریافت کرده بود.
آرش آقابیک مدیر جلوه‌های میدانی «بعد از رفتن» از دیگر سیمرغ‌داران حاضر در دوره چهل و یکم است. او در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «رگ خواب»، «یک روز بخصوص» و «خفه‌گی» سیمرغ گرفته بود.
محمد برادران مدیر جلوه‌های بصری برای فیلم «خروج»، مسعود سخاوت دوست طراح موسیقی برای فیلم «موقعیت مهدی» و عماد خدابخش تدوینگر برای فیلم «بی همه چیز» پیش از این سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده بودند.
پوریا رحیمی سام بازیگر «بعد از رفتن» نیز برای فیلم «زالاوا» سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد و سارا بهرامی دیگر بازیگر این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دارکوب» را دریافت کرده بودند. همچنین کیومرث پوراحمد نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که خود کارگردانی فیلم «پرونده باز است» از آثار جشنواره فجر چهل و یکم را برعهده داشته است، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «خواهران غریب» دریافت کرده است.
بدین ترتیب 9 سینماگری که در تهیه و تولید «بعد از رفتن» مشارکت داشته‌اند، از سیمرغ داران آثار فارابی در فجر چهل و یکم هستند.
«سینما متروپل»؛ فیلمی با حضور عوامل رکوردار در کسب سیمرغ
«سینما متروپل» عنوان یکی از تولیدات فارابی در جشنواره چهل و یکم فجر است؛ فیلمی به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر که پیش از این فیلم‌های شاخصی از جمله «ملکه»، «سرو زیر آب» و... را او شاهد بوده‌ایم. این هنرمند متولد 1341 و پیشکسوت‌ترین کارگردان در میان فیلمسازان آثار فارابی در این دوره از جشنواره است. از میان عوامل این اثر سینمایی، سیدحامد حسینی تهیه کننده آن پیش از این برای فیلم «سرو زیر آب» در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر، سیمرغ گرفته بود.
علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری این اثر نیز برای دو فیلم «پری» و «سرو زیر آب» و عباس رستگار پور صدابردار برای فیلم‌های «درخت جان» و «گبه» عنوان سیمرغ دار جشنواره فیلم فجر را کسب کرده بودند.
اما محسن روزبهانی مدیر جلوه‌های ویژه میدانی «سینما متروپل» را باید دارنده بیشترین تعداد سیمرغ در تمامی ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر دانست. او کسب 11 سیمرغ بلورین را برای فیلم‌های «سجاده آتش»، «سرزمین خورشید»، «دوئل»، «شهرآشوب»، «قاعده بازی»، «شب واقعه»، «33 روز»، «روز‌های زندگی»، «استرداد»، «تنگه ابوقریب» و «روز صفر» را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است.
نام عباس بلوندی طراح صحنه و لباس برای فیلم «سرو زیر آب» نیز دیگر سیمرغ دار فیلم سینمایی «سینما متروپل» در میان عوامل پشت صحنه این اثر دیده می‌شود.
رضا کیانیان از بازیگران «سینما متروپل» است که پیش از این سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «آژانس شیشه‌ای» و بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای «خانه‌ای روی آب» به خود اختصاص داده بود.
مهتاب نصیرپور نیز برای «به نام پدر» و «فرزند خاک» سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن و پریوش نظریه برای فیلم «پدر» سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرده بودند.
«کاپیتان»؛ فیلمی با حضور کودکان و نوجوانان آینده‌ساز سینما
فیلم سینمایی «کاپیتان» را می‌توان از آثار ژانر کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فجر 41 دانست. این فیلم دارای گروهی از بازیگران کودک و نوجوان با هنرمندی پانته‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی است. مهرداد میرکیانی چهره‌پرداز این فیلم سینمایی پیش از این برای فیلم‌های «خون بازی»، «به نام پدر» و «قدمگاه» عنوان سیمرغ دار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را کسب کرده بود.
«روایت ناتمام سیما»؛ روایت سیمرغ‌های ادامه دار
«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی که با سومین فیلم بلند خود در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در ترکیب عوامل و بازیگران خود، هنرمندانی با کارنامه هنری دارای سیمرغ از این رویداد را یدک می‌کشد. کارگردان این فیلم پیش از این سیمرغ جشنواره جهانی فیلم فجر برای فیلم «صحنه زنی» را به خود اختصاص داده است. همچنین کارن همایونفر طراح موسیقی و آهنگساز نیز از جمله سیمرغ‌داران این اثر سینمایی است که پیش از این برای فیلم‌های «به وقت شام»، «جرم»، «زادبوم» سیمرغ بلورین بهترین موسیقی را از آن کرده بود.
محمدرضا دلپاک را نیز می‌توان به لحاظ تعداد سیمرغ‌های کسب کرده، دومین هنرمند سیمرغ‌دار آثار فارابی در جشنواره فیلم فجر 41 دانست. او برای صداگذاری 10 فیلم «برلین 7-»، «تولد یک پروانه»، «قاعده بازی»، «سفر به فردا»، «رنگ خدا»، «خرس»، «درباره الی»، «زمان می‌ایستد»، «باران» و «لانتوری» یکی از رکورداران سیمرغ‌های جشنواره فجر است.
علی مصفا برای فیلم‌های «پری» سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد و برای فیلم «پله آخر» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرده است. آزاده صمدی بازیگر سومین فیلم علیرضا صمدی نیز تجربه کسب سیمرغ جشنواره فیلم فجر را قبلا با دریافت این جایزه برای فیلم «آفریقا» در بخش فیلم‌های ویدئویی دوره بیست و نهم فجر از آن خود کرده بود.
«گل‌های باوارده»؛ از تاریخ معاصر برای سیمرغ‌های امروز
«گل‌های باوارده» را باید فیلمی برگرفته از واقعیت و اثری درباره تاریخ معاصر قلمداد کرد که نامش در فهرست فیلم‌های فارابی در فجر چهل و یکم دیده می‌شود. این فیلم به کارگردانی مهرداد خوشبخت نیز در میان عوامل و بازیگران خود چهره‌های سیمرغ داری را دربرمی‌گیرد. از جمله سعید سعدی تهیه کننده و مدیرتولید این اثر که پیش از این برای فیلم‌های «در میان ابرها»، «تردید» و «مغز‌های کوچک زنگ زده» جوایز بهترین فیلم و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرده بود.
ایمان کرمیان که مسئولیت جلوه‌های ویژه میدانی این اثر را برعهده دارد، پیش‌تر برای فیلم‌های «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «تک تیرانداز» سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را دریافت کرده بود.
سیدعلیرضا علویان صداگذار سینمای ایران از رکورد داران دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر است. او برای فیلم‌های «آناهیتا»، «خروج»، «بدون تاریخ بدون امضا»، «به وقت شام»، «مغز‌های کوچک زنگ زده» به تنهایی و دو فیلم «علفزار» و «بدون قرار قبلی» به طور مشترک موفق به کسب 6 سیمرغ بلورین از این رویداد شده است.
سهراب خسروی تدوینگر برای فیلم «تابستان داغ»، بهزاد عبدی آهنگسار و طراح موسیقی برای فیلم‌های «آل» و «مزار شریف» و نادر سلیمانی بازیگر برای فیلم «ضد» نیز از جمله هنرمندانی هستند که عنوان دارنده سیمرغ از رویداد فجر فیلم را در کارنامه حرفه‌ای و هنری خود یدک می‌کشند.
«کت‌چرمی»؛ سیمرغ‌دار فیلم اولی؛ از عکس تا صداگذاری
«کت‌چرمی» از تولیدات باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی است که در ترکیب عوامل و بازیگران خود از تجربه حضور سیمرغ داران جشنواره فیلم فجر در ادوار گذشته بهره می‌برد. امید صالحی عکاس این فیلم پیش از این برای «روز‌های زندگی» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است.
آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی نیز سال گذشته برای فیلم «برف آخر» سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد. آرش آقابیک مدیر جلوه‌های میدانی نیز که پیش از این برای فیلم‌های «رگ خواب» و «یک روز به خصوص» به تنهایی و فیلم «خفه‌گی» به طور مشترک سیمرغ گرفته بود، در این اثر مسئولیت طراحی جلوه‌های ویژه میدانی را برعهده دارد.
عماد خدابخش تدوین‌گر برای فیلم «بی همه چیز»، آرش قاسمی برای «شنای پروانه»، بامداد افشار برای طراحی موسیقی «پوست» به تنهایی و «موقعیت مهدی» به طور مشترک با مسعود سخاوت دوست، کسب سیمرغ بلورین را در کارنامه خود ثبت کردند.
«شماره 10» پرسیمرغ
«شماره 10» از جمله فیلم‌هایی است که با سرمایه گذاری بنیاد سینمایی فارابی به فجر چهل و یکم رسیده است و داستانی برگرفته از واقعیت دارد. مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی حسن پویا و از پیشکسوتان سینماست که پیش از این برای فیلم «چشم شیطان» سیمرغ گرفته است.
محمدرضا شجاعی مدیر هنری و طراح صحنه «شماره 10» نیز کسب سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم «ایستاده در غبار» و سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون» در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.
آرش قاسمی صداگذار سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری برای فیلم «شنای پروانه» و مسعود سخاوت دوست آهنگساز «شماره 10» پیش از این برای فیلم «موقعیت مهدی» سیمرغ بلورین طراحی موسیقی را دریافت کرده بود.
«هوک»؛ فیلمی با ظرفیت‌های کسب سیمرغ
«هوک» دومین فیلم حسین ریگی و مربوط به اقلیم سیستان و بلوچستان و از آثار نوجوانانه بنیاد سینمایی فارابی در فجر چهل و یکم است. این فیلم نیز با حضور محمود سماک باشی صدابردار پیشکسوت سینما که پیش از این برای فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «مسافران» سیمرغ جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده بود، شامل فهرست فیلم‌هایی می‌شود که از تجربه و حضور عوامل و هنرمندان سیمرغ دار در تهیه و تولید خود بهره برده اند.
«جنگل پرتغال»؛ فیلم اول با همراهی سیمرغ داران
نخستین فیلم بلند آرمان خوانساریان که محصول باشگاه فیلم اولی‌های فارابی است، نیز در کارنامه کاری عواملش سیمرغ‌هایی را به ثبت رسانده است. آرش آقابیک مدیر جلوه‌های ویژه میدانی این اثر سینمایی پیش از این برای فیلم‌های «رگ خواب» و «یک روز به خصوص» و «خفه گی» به طور مشترک سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است. همچنین رسول صدرعاملی فیلمساز و تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز که تهیه کنندگی «جنگل پرتقال» را نیز برعهده دارد، برای کارگردانی «من ترانه 15 سال دارم»، تهیه کنندگی «شنای پروانه» و فیلمنامه «من ترانه 15 سال دارم» به طور مشترک با زنده یاد کامبوزیا پرتوی سیمرغ فجر را دریافت کرده است. محمد نجاریان تدوینگر این اثر نیز برای «عرق سرد»، امیرحسین قاسمی صداگذار آن برای فیلم «یدو»، کریستف رضاعی برای طراحی موسیقی فیلم «نگار» و سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» عنوان سیمرغ‌داران حاضر در «جنگل پرتقال» و آثار راه یافته بنیاد سینمایی فارابی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را یدک می‌کشند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/397835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست

حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور

فعال شدن پدافندی هوایی ایران در آسمان اصفهان | ببینید

شنیده شدن چند صدای انفجار در آسمان اصفهان

وضعیت کنونی شهر اصفهان

علت صدای انفجار در اصفهان اعلام شد

تصاویری از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تأسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

آرامش شهر اصفهان در شبکه‌های اسرائیلی

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد