پیام سپاهان

آخرين مطالب

تجربه گردشگری چهار فصل در چادگان/مبحث 19؛ بستری برای مدیریت بهینه انرژی اجتماعی

تجربه گردشگری چهار فصل در چادگان/مبحث 19؛ بستری برای مدیریت بهینه انرژی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.
به گزارش خبرنگار ایمنا، «مبحث 19؛ بستری برای مدیریت بهینه انرژی»، «رشد 56 درصدی سهم پروژه‌های شاخص در بودجه 1402 / اتوبوسرانی بیشترین سهم بودجه را دارد»، «گلایه شهروندان خرم‌آباد از تداوم انسداد خیابان سرچشمه + پاسخ مسئولان»، «اجرای 21 پروژه عمرانی توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان در سال‌جاری»، «حفاظت از بافت تاریخی کاشان نیازمند تغییر رویکرد است»، «بیش از 80 درصد بودجه شهرداری تحقق یافته است»، «گلایه شهروندان فلاورجان از تخریب برج‌های کبوتر+ پاسخ شهردار»، «فضاسازی شهر برای دهه فجر تنها وظیفه شهرداری نیست»، «اصلاح شهرسازی مقدم بر اصلاح معماری است / مزیت‌های اجرای مبحث 19 برای کشور»، و «تجربه گردشگری چهار فصل در چادگان» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهر و کلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مبحث 19؛ بستری برای مدیریت بهینه انرژی مبحث 19؛ بستری برای مدیریت بهینه انرژی یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.
مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان با عنوان صرفه‌جویی در مصرف انرژی از مباحث به نسبت جدید است که می‌تواند به مدیریت بهینه منابع انرژی در بناهای شهری و شهرها کمک کند.
امروزه کاهش تولید، افزایش مصرف و هزینه‌های انرژی در کشور مدیران را به فکر چاره‌اندیشی برای کاهش مصرف این کالای گران‌بها انداخته است. بخش ساختمان بیش از یک سوم انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص داده و علت آن مشکل فرهنگی و پایین بودن قیمت انرژی است که در نتیجه قدر آن کمتر دانسته می‌شود؛ بیشتر ساختمان‌های کشور ضوابط فنی برای جلوگیری از به هدر رفتن انرژی سرمایی یا گرمایی ندارد، از این‌رو با بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان و اجرای مبحث 19 بدون شک در هزینه‌های انرژی کشور به طور قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود، به منظور چنین اقدامی باید از تجهیزات مناسب سیستم‌های گرمایش و سرمایش، نور و روشنایی، عایق‌کاری و معماری ساختمان که نقش مؤثری در کاهش مصرف انرژی دارد، استفاده کرد.
گلایه شهروندان خرم‌آباد از تداوم انسداد خیابان سرچشمه گلایه شهروندان خرم‌آباد از تداوم انسداد خیابان سرچشمه + پاسخ مسئولان یکی دیگر از مخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.
خیابان سرچشمه یکی از محورهای مهم تجاری شهر خرم‌آباد است. این خیابان چندی پیش به دلیل ناآرامی‌ها بسته شد و انسداد این خیابان همچنان ادامه دارد. کسبه، کاسبان و ساکنان منطقه سرچشمه، خیابان‌های مطهری و پل دارایی‌زاده از بستن خیابان سرچشمه به سمت مطهری و خیابان معین توسط راهنمایی و رانندگی گلایه‌مند هستند و می‌گویند با این اقدام کار و کاسبی تمام صنوف تعطیل شده است.
سرهنگ کریم فاخری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان لرستان در این خصوص گفت: تنها دو ساعت در روز در محدوده خیابان سرچشمه محدودیت اعمال می‌کنیم. محدودیت در این خیابان با این هدف انجام می‌شود که بار ترافیکی خیابان مطهری، خیابان شهدای شرقی، چهارراه بانک، هسته مرکزی شهر تا میدان امام (ره) و پل صفوی را درگیر نکند و موجب افزایش تراکم ترافیک نشود.
حفاظت از بافت تاریخی کاشان نیازمند تغییر رویکرد است محمد تحقیقی، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کاشان با اشاره به بعضی چالش‌های اجرایی مدیریت شهری در زمینه فعالیت در بافت تاریخی کاشان، عمده این مشکلات را ناشی از نگاه تک‌بعدی و شعارگونه میراث فرهنگی در این محدوده شهری دانست و اظهار کرد: این نگرش نه تنها موجب حفظ و احیای بافت تاریخی نمی‌شود، بلکه مانعی بزرگ در برابر هرگونه اتفاق مثبت از سوی شهرداری و دیگر متولیان مدیریت شهر در این محدوده محسوب می‌شود.
بیش از 80 درصد بودجه شهرداری تحقق یافته است مازیار صفایی، شهردار رودسر اظهار کرد: بودجه مصوب سال 1401 شهرداری رودسر 820 میلیارد ریال است که 52 درصد به پروژه‌های عمرانی و 48 درصد به هزینه‌های جاری اختصاص دارد.
وی افزود: تاکنون بیش از 80 درصد بودجه مصوب شهرداری رودسر تحقق یافته است و بر اساس پیش‌بینی تا پایان سال به‌طور کامل محقق خواهد شد.
گلایه شهروندان فلاورجان از تخریب برج‌های کبوتر گلایه شهروندان فلاورجان از تخریب برج‌های کبوتر+ پاسخ شهردار یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.
فلاورجان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری، صنعت، کشاورزی، دامداری و صنایع‌دستی دارد. بیشتر از 500 اثر تاریخی مرمت شده که تعدادی از آن‌ها نگین ارزشمندی برای شهرستان است. برج‌های کبوتر یکی از این آثار تاریخی است که از دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجار به یادگار مانده است. این آثار ارزشمند تاریخی طی سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و در حال تخریب و نابودی است.
محمدعلی عزیزی، شهردار فلاورجان در این خصوص گفت: کبوترخانه‌های زیادی در شهرستان فلاورجان وجود دارد که بیشترین آن‌ها در محلات زازران، پیربکران و نعرگان است. کبوترخانه‌های موجود در شهر در ملک شهرداری نیست، مالک شخصی ندارد یا جز آثار تاریخی نیست.
عزیزی ادامه داد: این کبوترخانه‌ها که جز آثار تاریخی است در طول زمان متروکه شده و معضلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است؛ چنانچه میراث فرهنگی شهرستان برای ساماندهی این کبوترخانه‌ها درخواست کمک کند، شهرداری نیز اقدام به زیباسازی شهر برای مرمت و بازسازی کبوترخانه‌ها می‌کند.
وی تصریح کرد: طرح ساماندهی معتادان متجاهر در سال جاری اجرا شده است و تاکنون با همکاری نیروی انتظامی و بهزیستی 20 معتاد متجاهر جمع‌آوری و به کمپ ترک اعتیاد منتقل شده‌اند.
فضاسازی شهر برای دهه فجر تنها وظیفه شهرداری نیست ابوالقاسم محی‌الدینی؛ شهردار شهر میراث جهانی یزد در نشست هماهنگی برنامه‌های دهه فجر استان یزد با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید برای آماده‌سازی شهر در دهه فجر مورد توجه قرار بگیرد فضاسازی شهری است، اظهار کرد: فضاسازی شهر یزد در حوزه‌های مختلف تنها وظیفه شهرداری نیست.
رشد 56 درصدی سهم پروژه‌های شاخص در بودجه 1402 / اتوبوسرانی بیشترین سهم بودجه را دارد بودجه شهرداری، یک برنامه جامع مالی است که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه آنها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب انجمن شهر قابل اجرا است.
بودجه یکی از مهمترین ابزارها در مدیریت مالی شهرداری‌ها است و اهمیت آن به حدی است که طبق ماده 16 آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، مسئولیت آن به عهده شهردار است، در واقع ضرورتی است که محدودیت منابع آن را ایجاد کرده و نخستین پیام آن این است که هر سازمان درصدد توزیع منابع محدود خود بین نیازهای نامحدود به شیوه‌ای مناسب است.
مهدی آصالح، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در این خصوص گفت: شهرداری اصفهان در سال جاری برای پروژه‌ها و فعالیت‌های خود، رقم بودجه را با 60 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، بالغ بر 18 هزار و 900 میلیارد تومان تعریف کرده است که این عدد با بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه حدود 21 هزار و 100 میلیارد تومان است.
وی افزود: رشد عدد بودجه در مجموعه شهرداری 63 درصد، در سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته 73 درصد و در کل سازمان‌ها، شرکت‌ها و شهرداری بودجه با 57 درصد رشد نسبت به سال قبل پیشنهاد شده است.
اجرای 21 پروژه عمرانی توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان در سال جاری اجرای 21 پروژه عمرانی توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان در سال‌جاری یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.
امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان گفت: سازمان عمران در سال جاری حدود 32 پروژه در برنامه اجرایی خود داشته است که تاکنون 21 پروژه تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است یا در مراحل پایانی قرار دارد، همچنین عملیات اجرایی 13 پروژه دیگر ظرف یک ماه آینده در سازمان عمران آغاز می‌شود.
وی افزود: سازمان عمران در سال جاری حدود 32 پروژه در برنامه اجرایی خود داشته است که تاکنون 21 پروژه تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است یا در مراحل پایانی قرار دارد، همچنین سازمان عمران 13 پروژه دیگر در برنامه اجرا دارد که عملیات اجرایی آن تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.
اصلاح شهرسازی مقدم بر اصلاح معماری است / مزیت‌های اجرای مبحث 19 برای کشور صرفه‌جویی در مصرف انرژی با توجه به کاهش منابع و افزایش روزافزون جمعیت کره زمین به‌خصوص در مناطق شهری اهمیت زیادی دارد.
تجربه کشورهای پیشرفته اهمیت رعایت مقررات در حوزه‌های ذخیره انرژی و جلوگیری از اتلاف آن را به خصوص در بخش ساختمان و حوزه ساخت‌وساز آشکار می‌کند.
با توجه به محدودیت‌ها و هزینه‌هایی که در زمینه منابع انرژی وجود دارد، امروزه مصرف صحیح انرژی اهمیت فراوانی پیدا کرده و شئون مختلف زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. انسان‌ها بیشتر زمان زندگی خود را برای سکونت، کار یا تحصیل در ساختمان‌ها می‌گذرانند؛ لذا به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مقررات ویژه‌ای مرتبط با مصرف انرژی در ساختمان‌ها وضع شده است.
حسن سجادزاده، دکترای طراحی شهری و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینای همدان در این خصوص گفت: ایران جزو کشورهایی است که در آن مرحله پیشگیری در تمام فرآیندها از جمله ساخت‌وسازها به دست فراموشی سپرده می‌شود. در اجرایی نشدن دستورالعمل‌های مبحث 19 عوامل مختلفی دخیل است و نمی‌توان تنها یک ارگان، سازمان یا فرد را مقصر دانست. ایران در زمینه هدررفت انرژی جزو کشورهای رده اول جهان است، چراکه به درستی از منابع گاز، پتروشیمی یا سایر انرژی‌ها استفاده نمی‌کند و میزان هدررفت انرژی در کشور بالا است؛ یکی از دلایل این وضعیت استفاده نکردن از فناوری‌های جدید و سرمایه‌گذاری نکردن در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش است. عوامل اجرایی به‌خصوص در صنعت ساختمان و در چارچوب سازمان‌هایی مانند نظام مهندسی یا دانشگاه‌ها، تخصص‌های لازم را فرانگرفته‌اند.
وی افزود: ارگان‌های دولتی مانند شهرداری‌ها نسبت به مدیریت بهینه انرژی کم‌توجه هستند. زمانی که گزارش نظارت‌ها به شهرداری ارسال می‌شود، حساسیت‌ها روی اجرای مبحث 19 کم است و میزان هدررفت انرژی در ساختمان یا استفاده از مصالح متناسب مورد توجه قرار نمی‌گیرد، از طرفی نقشه‌های تهیه شده مربوط به 20 تا 30 سال گذشته است، آن زمان بحران انرژی تا این حد نبود؛ لذا لازم است سازوکارهای اجرایی متناسب با مدیریت بهینه انرژی در نقشه‌ها گنجانده شود و در فرآیند اجرا و نظارت مورد توجه قرار بگیرد.
تجربه گردشگری چهار فصل در چادگان تجربه گردشگری چهار فصل در چادگان یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.
چادگان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان و سد و رودخانه همیشه جاری زاینده‌رود برند و مؤلفه شناختی این خطه و مقصد بسیاری از اصفهانی‌ها و هموطنان ایرانی در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان است. بهار رنگارنگ، تابستان خنک، پاییز زرد و زمستان برفی چادگان، گردشگری چهار فصل را در این دیار پدیدار کرده است و کمتر این ویژگی را در مناطق مختلف گردشگری شاهد هستیم.
گردشگری یکی از مهمترین محورهای معرفی چادگان و توسعه اقتصادی این دیار به شمار می‌رود که البته با کمبودهایی روبه‌رو است، اما مسئولان این خطه در تلاش هستند با هم‌افزایی میان بخش خصوصی و دولتی زمینه‌های رونق این صنعت را فراهم کنند.
جواد شمسی‌پور، فرماندار چادگان با اشاره به قابلیت‌ها و فرصت‌های منحصر به فرد چادگان، گفت: گردشگری و کشاورزی در این خطه از اهمیت خاصی برخوردار است و فرصت‌های طلایی را پیش رو قرار می‌دهد.
وی افزود: چشم‌انداز توسعه این شهرستان بر پایه کشاورزی و گردشگری پایه‌گذاری شده است و با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی می‌توان صنعت گردشگری را رونق داد.
محمد عرب‌چادگانی، شهردار چادگان با اشاره به فرصت‌های گردشگری این شهر، اظهار کرد: توسعه شهر همسو با ظرفیت فعال گردشگری، نیازهای فرهنگی و حفظ هویت منطقه است.
وی با بیان اینکه از این پتانسیل برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر دهکده، مجتمع‌های ویلایی در این شهر و اطراف ساحل رودخانه زاینده‌رود وجود دارد که همین ظرفیت موجب جذب توریست در فصل‌های مختلف سال می‌شود.
شهردار چادگان ادامه داد: بافت تاریخی و فرسوده شهر به مساحت 110 هکتار جزو مهم‌ترین نقاط شهر است، این ظرفیت ارزشمند در برنامه توسعه شهر متناسب با هویت قدیمی احیا و توسعه پیدا می‌کند.
غلامعلی صفری، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چادگان نیز با اشاره به پیشینه تاریخی این شهرستان و فرصت‌های مطلوب برای احیای صنعت گردشگری، تصریح کرد: یکصد اثر تاریخی در این منطقه شناسایی شده است که 10 مورد آن به ثبت ملی رسیده و فرآیند ثبت سایر آثار نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: علاوه بر آثار تاریخی که نشان‌دهنده هویت این منطقه است و قدمت زیادی دارد در حوزه گردشگری طبیعی و آبی نیز فرصت‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.
کد خبر 636732

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/396749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد