پیام سپاهان

آخرين مطالب

جهان، در تسخیر رمان های «مارک تواین» فرهنگی

جهان، در تسخیر رمان های «مارک تواین»
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - خراسان / نگاهی گذرا به زندگی و آثار خالق رمان های «تام سایر» و «هاکلبری‌فین» که از شنیدن نام واقعی اش تعجب می کنید 

پیام سپاهان

 شاید از شنیدن این جمله که «مارک تواین» که همه ما او را نویسنده داستان‌های جذابی مانند «هاکلبری فین» و «تام سایر» می دانیم وجود خارجی ندارد، تعجب کنید، اما حقیقت دارد. ماجرا از این قرار است که نام واقعی او ساموئل لنگهورن کلمنز (Samuel Langhorne Clemens) است، او از 30 نوامبر 1835 تا 21 آوریل 1910 زندگی کرده است. این نویسنده سرشناس نام مارک تواین را از روی اصطلاحی از میان اصطلاحات ملوانان می‌سی‌سی‌پی انتخاب کرده که به معنی «نشانه دوم» است. شاید بتوان جزئیات جذاب، طنز گیرا و خلق شخصیت‌های به یاد ماندنی را دلیل اصلی ماندگاری و موفقیت رمان های مارک تواین یا همان ساموئل لنگهورن کلمنز در جهان دانست.این نویسنده و طنزپرداز آمریکایی با کتاب‌های «ماجراهای هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر» به شهرت جهانی رسید. او همواره با دقیق شدن در پیرامون خود شخصیت‌های داستانی جذابی را خلق می‌کرد و در حقیقت، آثار او بازتابی از جامعه آمریکاست که با زبان طنز و بهره‌گیری از دنیای کودکان، از وضعیت جامعه انتقاد کرده است. ساموئل ششمین فرزند، از هفت فرزند خانواده بود. سه تن از فرزندان این خانواده در کودکی جان خود را از دست دادند.
رود می‌سی‌سی‌پی الهام بخش
ساموئل در مرز ایالت میزوری آمریکا در روستای کوچک فلوریدا با کلبه‌های چوبی پراکنده به دنیا آمد. چهار ساله بود که خانواده‌اش به میزوری که شهری بندری در کنار رود می‌سی‌سی‌پی است، نقل مکان کردند. این رودخانه سحرانگیز خاطرات زیادی از دوران کودکی او را تشکیل می‌دهد. او روزها و ماه‌های زیادی به می‌سی‌سی‌پی خیره می‌شد و مانند بسیاری از نویسندگان، از همان کودکی با خیال پردازی‌های ناخواسته به پرورش ذهنش برای نوشتن داستان می پرداخت و روزها را سپری می کرد. آن چه مسلم است و به تأیید بسیاری از نویسندگان و صاحب نظران دنیا رسیده است، رود بزرگ می‌سی‌سی‌پی الهام‌بخش مارک تواین در نگارش دو کتاب «ماجراهای تام سایر» و «ماجراهای هاکلبری فین» بوده است. در آن زمان برده‌ داری در میزوری قانونی بود و همین موضوع محور این دو داستان ماندگار شد.
سفر برای نوشتن داستان
مارک تواین معروف در زندگی‌اش شغل‌های زیادی داشت. بعد از مرگ پدرش در 12 سالگی در چاپخانه‌های محلی پادویی می‌کرد و بعد در روزنامه‌ای که برادرش اوریون کلمنز دایر کرده بود، ابتدا حروفچین و سپس چاپچی شد و در 1859 مجوز ناخدایی کشتی گرفت و ناخدای کشتی شد و یکی از رویاهای کودکی‌اش به حقیقت پیوست. او روی رودخانه بزرگ می‌سی‌سی‌پی کشتیرانی می‌کرد و همزمان با نام های مختلف برای مجلات، مقاله‌های طنز می‌نوشت. زندگی روی رودخانه می‌سی‌سی‌پی حاصل همین کشتیرانی‌ها روی این رودخانه شگفت انگیز است. بعدها مدتی هم در معدن کارکرد و «وزغ جهنده» در سال 1865 میلادی منتشر شد. همین داستان کوتاه برای مارک تواین شهرتی بین‌المللی به ارمغان آورد و این داستان به زبان فرانسوی هم ترجمه شد. در سال 1866 با آلتا کالیفرنیا برجسته‌ترین روزنامه غرب، قراردادی به عنوان خبرنگار سیار امضا کرد. شانس بزرگی که او را به سمت سفر بدون محدودیت مکان و زمان کشاند. او به سفرهای مختلف می‌رفت، دنیا را می‌دید و می‌نوشت. کلمنز سال های پایانی عمرش را با اندوه از دست دادن خانواده اش یکی پس از دیگری سپری کرد و در 21 آوریل 1910 در 74 سالگی درگذشت.
معرفی کوتاه از چند کتاب مارک تواین
کتاب تام سایر
مارک تواین کتاب ماجراهای تام سایر را سال 1876 یعنی در 41 سالگی منتشر کرد. این کتاب، در زمان انتشار با چنان شکست سنگینی در فروش همراه شد که بسیاری از خوانندگان و منتقدان آن زمان از ادامه نویسندگی این نویسنده ناامید شدند و شاید او را تمام شده می‌دانستند، اما بعدها «تام سایر» دنیا را به شگفتی وا داشت و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین رمان ها شد و طعم واقعی شهرت را به نویسنده‌اش چشاند.
این کتاب، دوره نوجوانی پسری به نام تام سایر را به تصویر می‌کشد که در شهری خیالی در اطراف رود می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کند.
کتاب شاهزاده و گدا
این کتاب درسال 1882 منتشر و بارها با مراجعه به این داستان جذاب فیلم‌های سینمایی ساخته شد. این رمان، داستان دو شخصیت به نام‌های ادوارد و تام را روایت می‌کند که از نظر ظاهری کاملاً شبیه هم هستند اما یکی به شدت فقیر و دیگری ولیعهد انگلستان است.
بیگانه‌ای در دهکده
مارک تواین در کتاب بیگانه‌ای در دهکده، داستانی خواندنی و خیالی را نوشته است. داستان، درباره دهکده‌ای است که مردمش از تمام دنیا بی‌خبر هستند و با قوانینی خاص و متعصبانه زندگی می‌کنند. گویی که در قرون وسطی گیر کرده‌اند و از این که خارج از دهکده‌شان دنیا چه پیشرفت‌هایی دارد، بی خبر هستند. پسرکی به اسم شیطان وارد دهکده می‌شود و به راحتی در دل بچه‌های دهکده جایش را باز می‌کند. غافل از این که ورود او قرار است زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد. او تلاش می‌کند با روش‌های خاصی مثل دیوانه کردن مردم، دهکده آن‌ها را از بین ببرد.
خاطرات شخصی ژان دارک
داستان خاطرات شخصی ژان دارک به سه بخش تقسیم شده است. تواین این رمان را ابتدا به‌عنوان پاورقی در مجله هارپر در ابتدای ماه آوریل سال 1895 منتشر کرد. این اثر آخرین کتاب تکمیل‌شده مارک تواین است که در سال 1896 در 61 سالگی ساموئل لنگهورن کلمنز نوشته شد. از این نویسنده کتاب‌های دیگری از قبیل تراژدی ویلسون کله‌پوک، تام سایر در خارج، داستان یک اسب و... منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/383174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟